afløb af regnvand fra redskabsrum, anslået~
Fra : Onix

Dato : 20-08-07 20:01

Hej

Min nabo vil ikke længerer at jeg er tilskyttet hans tagrende via et rør
over på hans matrikel. (hmfff...=")¤/¤"%&(&¤"%)

Der er tale om små 9 m2 tag, og planen er at jeg vil sætte ny tagrende og
nedløbsrør, men nu er det store problem at jeg ikke umiddelbart har nogen
kloark, at lede vandet ud i?

HVad gør jeg, har hørt om faskiner, men det er vel lidt overkill for 9m2?

Kan man grave en vis dybde i jorden og lægge grus eller sand? Nogen erfaring
hermed ? Jorden er leret type.

Gerne hints til evt.hjemmesider hvis nogen selv har fusket sig frem til
noget.

Onix

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-08-07 21:38

> HVad gør jeg, har hørt om faskiner, men det er vel lidt overkill for 9m2?

Tja, for hver mm har du 9 l vand, så en almindelig hyggedag med regn på bare
15 mm vil giver 135 l. Lad os så antage at det en dag regner voldsomt (50
mm). Så vil du have 450 liter vand fra taget. Nu sker der også lidt
fordampning og det ene med det andet gør at jeg ville vælge at sætte en
regntønde op. Så har du også lidt vand til havevanding, og det kan jo være
en god ting.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 05:24

Sip

> vælge at sætte en regntønde op. Så har du også lidt vand til havevanding,
> og det kan jo være en god ting.

Er det steder hvor man kan købe sådanne nogen som så kan tilsluttes en
zinktagrende? Den skal være høj og tynd!

MVH
Bo

Fra : Esben I.

Dato : 20-08-07 21:42

Onix wrote:
> Der er tale om små 9 m2 tag, og planen er at jeg vil sætte ny tagrende og
> nedløbsrør, men nu er det store problem at jeg ikke umiddelbart har nogen
> kloark, at lede vandet ud i?

Grav et hul, fyld det med småsten, og led vandet derned,
så belaster du ikke kloAAARKsystemet
mvh
Esben I.

Fra : Thomas

Dato : 20-08-07 23:11

On 20 Aug., 22:41, "Esben I." <raggamuffin.inva...@get2net.dk> wrote:

> Grav et hul, fyld det med småsten, og led vandet derned,
> så belaster du ikke kloAAARKsystemet
> mvh
> Esben I.

Pak først stenene ind i fiberdug så holder det lige så lang tid som
taget

Fra : TT

Dato : 21-08-07 07:10

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mvh
> Esben I.

Pak først stenene ind i fiberdug så holder det lige så lang tid som

Ja, husk at pakke en sten ind af gangen, og så smid den derned

-TT

Fra : Carsten

Dato : 21-08-07 07:26

Til 9m2 så kan det næsten ikke betale sig at lave afløb

Nej, det er korrekt som Maria skriver at en god regnvejrsdag kan skabe alt i
mellem 100 og 400 l. Du kan lave din egen faskine eller du kan købe en i
dyre domme. Jeg lavede en selv af en af konens indkøbs-foldekasser. "Forede"
den med fiberdug og fyldte den med småsten og gravede den ned. Førte så 50mm
rør fra nedløbsrør ind i midten af denne faskine. Det fungerer fint og jeg
kan ikke se større vandproblemer hvor den ligger vs. andre steder på min
grund og sommeren i år har i stor stil fået "afprøvet" mit system :-|

Div billeder på http://skur.hahn-net.dk - bemærk at jeg midt på nedløbsrøret
har en klap-"ventil" som jeg kan klappe ned og derved opsamle regnvandet i
en tønde istedet for at lade det flyde til faskinen.

Carsten

Fra : Ivan

Dato : 21-08-07 10:49

Dav

Du skal/bør skal lave en faskine. Denne laver du blot af ½m2 singels (32-64
mm) . Toppen af denne placer du i frostfri dybde(min. 0,75 m) og ligger
fibertex på toppen og 0,2 m ud over begge sider, rør op til din
tagnedløbsbrønd(Ø110), tagnedløbsbrønd placeret hvor den nu skal stå.
Afløb/vandspejl i brønd i frostfridybde(0,75 m), ledning til faskine lægges
med 10 0/00 fald. Der er jo sandfang og vandlås i tagnedløbsbrønd. Fra brønd
og op til tagrende bruger du et nedløbsrør (Ø75mm) et eller andet sted, hvor
det er mest praktisk, sætter du en vandoverløbsregulering så du kan få
regnvand i en tønde. Til vanding af blomster og hvad ved jeg. Denne
vandoverløbsregulering[gu' ve' om den hedder det ;) ] sørger for at du ikke
skal gå og huske på at lede vand til tank eller til faskine. Et sidste råd
er, husk afstandskrav til skel, bygninger med og uden kælder, vandløb, åer
og alt det der.
Jeg har læst om en der byggede en faskine af en gamel foldekasse. For det
første er det noget skammel at bruge og dernæst ikke rigtigt godt. Enten
bruger du singels eller de rigtige regnsvandskassetter. Du kan jo nøjes med
en regnvandskassette, denne kan afvand 29 m2 tagareal.
I min verden er 2 måder at lave sådan noget på, den forkeret og den rigtige.
Det med en gamel foldekasse er forkert. Lige et link til regnvandskassetter
fra wavin. Neeej jeg har intet med Wavin at gøre, ud over at bruge deres
stumper på job.
http://dk.wavin.com/master/master.jsp?CONTENT%3C%3Ecnt_id=10134198676613857&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374305481309&middleTemplateName=oc_middle_content_link&bmLocale=da
God fornøjelse med projektet. Husk tilladelser fra kommunen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-08-07 18:16

> Jeg har læst om en der byggede en faskine af en gamel foldekasse. For det
> første er det noget skammel at bruge og dernæst ikke rigtigt godt. Enten
> bruger du singels eller de rigtige regnsvandskassetter.

Øl-kasser, colakasser eller brødkasser kan også bruges, men ejerne bliver
nok ikke ret positive. Jeg ville også vælge kassetter til så lille en
faskine.

Mvh Maria