Dremel vs. Proxxon
Fra : Steen Suder

Dato : 19-08-07 11:00

Jeg overvejer en lille "multimaskine" a la Dremel eller Proxxon.

Hvilken af de to mærker står for den bedste kvalitet, gennemtænkthed og
brugbarhed i de typer maskiner, de to mærker har til fælles (dvs. til
slibe/bore/fræse/save/pudse-brug)?

Proxxon ser ud til at være stærkest i maskiner til modelbygning, hvilket jeg
ikke rigtigt beskæftiger mig med. Anvendelsen vil være reparation,
håndarbejde/hobby etc. hvor mine alm. maskiner og håndværktøj er enten for
stort eller for upraktisk.

--
Steen Suder

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-08-07 15:00

Steen Suder wrote:
> [...]
> ikke rigtigt beskæftiger mig med. Anvendelsen vil være reparation,
> håndarbejde/hobby etc. hvor mine alm. maskiner og håndværktøj er enten for

Bortset fra de allerbilligste maskiner kan de billige være lige så gode
som mærkevarerne. Prismæssigt burde det falde ud til Dremel's fordel.
Det er min these at undlader man at myre værktøjet holder det billige
ikke væsentligt kortere end mærkevarerne, i hvertfald til husholdningsbrug.

Jeg kan ikke snakke med om mini-rundsave og drejebænke, men er glad for
den 15volt minicraft gravørmaskine som jeg købte i Netto for et par år
siden.
Gravørmaskine er så meget sagt for der kan sættes alt muligt
Dremel-tilbehør i patronen på den og den er min printboremaskine når den
bliver sat i borestanderen fra den gamle Josty-kit maskine.

Den er suppleret med en 220v multisliber fra Aldi som jeg dog synes er
for stor, grov og uhandy til egentlig hobbyarbejde, hvis du forstår hvad
jeg mener.

/Lars

Fra : Steen Suder

Dato : 19-08-07 15:11

Lars Peter Larsen wrote:

> [...]
> Det er min these at undlader man at myre værktøjet holder det billige
> ikke væsentligt kortere end mærkevarerne, i hvertfald til

Jeg er for så vidt enig, men der også ofte forskel hvordan de gør det, de nu
gør. Kvaliteten af motoren, start og stophastighed, vibrationer, balance,
detaljer af forskellig art osv.
Jeg hører til typen, der nemt irriteres over værktøj, der fungerer dårligt.
På den anden side er f.eks. min Eagle varmepistol til 69,95.- den bedste jeg
har haft osv. osv.
Derfor går jeg efter mærker, der også eksisterer næste år og som har et
fornuftigt udvalg af tilbehør og reservedele.

<KLIP>

> Den er suppleret med en 220v multisliber fra Aldi som jeg dog synes er
> for stor, grov og uhandy til egentlig hobbyarbejde, hvis du forstår hvad
> jeg mener.

Jeg er nok til noget i denne retning:
<http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=54&produkt=2386>

--
Steen Suder

Fra : Preben Kaas

Dato : 19-08-07 16:24

On Sun, 19 Aug 2007 11:59:34 +0200, Steen Suder
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> [...]
>ikke rigtigt beskæftiger mig med. Anvendelsen vil være reparation,
>håndarbejde/hobby etc. hvor mine alm. maskiner og håndværktøj er enten for

Jeg kender intet til Proxon's " multimaskine, men har i flere år haft
en Dremel, som her i huset bruges til ALT i hobby og
reparationsarbejde:
afrensning af maling eller rust
"væk slibning" af en fastrustet skrue
afkortning af metal med skæreskive

Mulighederne er utallige og har vi rep-problemer henter jeg fluks
Dremelen.
Hvis du klikker ind på min hjemmeside, kan du se nogle miniature
dukkehusting, som jeg også har fremstillet ved hjælp af min Dremel.

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : penta@panto.com

Dato : 19-08-07 17:59

"Preben Kaas" <prebenkaas@xxxxhjallesenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du klikker ind på min hjemmeside, kan du se nogle miniature
> dukkehusting, som jeg også har fremstillet ved hjælp af min Dremel.
> www.prebenkaas.dk

FLOT

tomov

Fra : Bjarne K.

Dato : 19-08-07 18:06

> [...]

> Hvis du klikker ind på min hjemmeside, kan du se nogle miniature
> dukkehusting, som jeg også har fremstillet ved hjælp af min Dremel.

Det må jeg sige, det er flot arbejde..

Bjarne K.

Fra : Gamle

Dato : 20-08-07 00:33

Preben Kaas wrote:
> Hvis du klikker ind på min hjemmeside, kan du se nogle miniature
> dukkehusting, som jeg også har fremstillet ved hjælp af min Dremel.

Imponerende!!!!

Mvh.
Torben

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 19-08-07 16:50

> Hvilken af de to mærker står for den bedste kvalitet, gennemtænkthed og
> brugbarhed i de typer maskiner, de to mærker har til fælles (dvs. til
> slibe/bore/fræse/save/pudse-brug)?

Man plejer at sige, at en Proxxon bliver brugt til at fremstille en Dremel
med :=)

Ville helt klart anbefale Proxxonen, vi bruger det selv på arbejde, og det
holder næsten for evigt. Deres værktøjer holder også en del bedre end de
billige til Dremel.