Hvad hedder "moms" på andre sprog (især en~
Fra : Hans Henrik

Dato : 19-08-07 14:08

Hej

Hvad hedder begrebet "Moms" på engelsk (og tysk, fransk...osv.) ?
Jeg vil prøve at bruge et gratis regnskabsprogram der hedder GnuCash.

De må vel have noget der svarer til moms i andre lande
Moms er jo en skat/afgift af en købt eller solgt vare, som skal
afregnes med staten.
Det er vel ikke kun i Danmark at det findes, eller hvad ?

På forhånd tak

Fra : Holst

Dato : 19-08-07 14:25

Hans Henrik wrote:

> Hvad hedder begrebet "Moms" på engelsk (og tysk, fransk...osv.) ?

På engelsk: VAT eller value added tax.

Fra : Holst

Dato : 19-08-07 14:29

Holst wrote:

> På engelsk: VAT eller value added tax.

Og så vidt jeg ved, er den i øvrigt på 17,5 % i England. Der er dog
visse varer, som er momsfritaget, f.eks. bøger.

Fra : Holst

Dato : 19-08-07 14:44

Holst wrote:

> På engelsk: VAT eller value added tax.

Og på tysk hedder forkortes det MwSt., som står for et eller andet
Mehrwerts... En ordbog kan nok hjælp med at fremskaffe det hele ord derfor.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-07 15:32

> Og på tysk hedder forkortes det MwSt., som står for et eller andet
> Mehrwerts... En ordbog kan nok hjælp med at fremskaffe det hele ord
derfor.

Mehrwertsteuer (skat på merværdien)

På Hollandsk hedder der BTW = Belasting Toegevoegde Waarde = skat på
tilføjet værdi

På Fransk TVA (Tax Valeur Addé) eller noget i den retning

I USA har de "sales tax", men om det er exakt det samme som vores moms, er
jeg ikke helt klar over

Nico

Fra : Aage Jæger

Dato : 19-08-07 19:25

"Nico de Jong" <nico_at_farumdata_dot_dk> skrev i en meddelelse
> Mehrwertsteuer (skat på merværdien)
>
> På Hollandsk hedder der BTW = Belasting Toegevoegde Waarde = skat på
> tilføjet værdi
>
> På Fransk TVA (Tax Valeur Addé) eller noget i den retning

Hvad er det præcis for en merværdi/tilføjet, der tales om på tilsyneladende
alle andre sprog?

- Aage

Fra : nvm

Dato : 19-08-07 20:13

Aage Jæger skrev:

> Hvad er det præcis for en merværdi/tilføjet, der tales om på tilsyneladende
> alle andre sprog?

Det samme som på dansk, hvor moms er en forkortelse af merværdiafgift
(eller meromsætningsafgift)

Se evt. også

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=95833&vID=201535&i=12#i95833

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-07 17:32

Nico de Jong wrote:
[...]
> I USA har de "sales tax", men om det er exakt det samme som vores moms, er
> jeg ikke helt klar over

Det er vist nok lidt det samme, men jeg har en fornemmelse af at man kun
tilføjer sales tax hvis varen sælges fra én delstat til en kunde i en
anden delstat, altså en kunde i Californien der køber en vare fra en
butik i Oregon (pr postordre, nethandel eller lignende).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : champmeister

Dato : 20-08-07 20:37

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden delstat, altså en kunde i Californien der køber en vare fra en butik
> i Oregon (pr postordre, nethandel eller lignende).

Det er ikke alle stater, der har sales tax, men de gange jeg har været i USA
(bl.a. Californien og New York), har jeg betalt sales tax af de fleste typer
varer (nogle varer er fritaget). Irriterende er det, at sales tax først
bliver lagt til ved kassen, så man aldrig har helt styr på, hvad tingene
kommer til at koste.

Fra : Grev Dracula

Dato : 19-08-07 18:37

On Sun, 19 Aug 2007 06:07:51 -0700, Hans Henrik
<aiugf7pf6cj688c@mail.svenz.eu> wrote:

> [...]
>afregnes med staten.
>Det er vel ikke kun i Danmark at det findes, eller hvad ?

På italiensk: IVA - (Imposta sul Valore Aggiunto)

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 19-08-07 21:04

> På italiensk: IVA - (Imposta sul Valore Aggiunto)

Samme på spansk: IVA - (Impuesto al Valor Agregado)