Tyndt Cat6 kabel eller Coax-kabel?
Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-08-07 08:30

Jeg har trukket et 16mm Flex-rør i væggene og nu ville jeg gerne have
trukket et coax-kabel (antenne) og et Cat5e/6 kabel gennem. Den
indvendige diameter på røret er omkring 11 mm og de 2 kabler er ca. 5 mm
hver.

Det burde kunne lade sig gøre, men jeg har sandsynligvist et hjørne et
sted der er lige skarpt nok, så jeg kan ikke trække det igennem.

Er der nogle der kender til Cat6-kabler eller antennekabler der er
tyndere end ovenstående?

Eller andre gode forslag til at løse problemet (udover hammer og mejsel)

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 19-08-07 10:30

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse news:fa8rhu$6pf$1@shrek.krogh.cc...
> [...]
> tyndere end ovenstående?
>
> Eller andre gode forslag til at løse problemet (udover hammer og mejsel)

Man kan med stor fordel bruge noget glidemiddel.. men kan købe en spraydåse som elektriker normalt bruger, ellers kan man bruge noget flydende sæbe, som du ligger i hånden, hvor du fører kablerne ind i røret, og dermed påfører sæben på kablerne..
Jeg hade ikke det store problem med at trække 2xcat5e og et styk antenne igennem 15 meter, 16mm flexrør.

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Nicolai

Dato : 19-08-07 10:39

Morten Fjendbo wrote:

> Man kan med stor fordel bruge noget glidemiddel.. men kan købe en spraydåse som elektriker normalt bruger, ellers kan man bruge noget flydende sæbe, som du ligger i hånden, hvor du fører kablerne ind i røret, og dermed påfører sæben på kablerne..

Ja, jeg (og mange andre) foretrækker sulfo.

nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 19-08-07 10:44

Jesper Krogh wrote:
> [...]
> tyndere end ovenstående?
>
> Eller andre gode forslag til at løse problemet (udover hammer og mejsel)

Nu ved jeg ikke hvordan du trækker, men du skal have en stabil træksnor
igennem først (den plejer man at smide i når man smider røret op), hvor
du kan binde de 2 kabler til. Så skal du sørge for samlingen er glat
(eks. med isolertape), så ikke den griber i rillerne ved bukket. Sørg
for at starte trækket så tæt på bukket som muligt og smid en masse
sulfo på samlingen og evt. kabler.

Hvis ikke det virker, så er det slut med at du selv smider den slags rør
op.

Nu skriver du hammer og mejsel, så jeg regner med at røret er muret
inde? Hvis røret sidder i gips-væg eller løs væg, så skal man sikre sig
at røret sidder fast for ellers er det umuligt at trække noget i.

> Jesper

nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-07 11:33

| Er der nogle der kender til Cat6-kabler eller antennekabler der er
| tyndere end ovenstående?
|
| Eller andre gode forslag til at løse problemet (udover hammer og mejsel)

Du kan eventuelt fjerne kappen på Cat6-kablet; det sviner ihvertfald mindre
end hammeren...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Henning Wangerin

Dato : 19-08-07 11:51

On Sun, 19 Aug 2007 12:32:37 +0200, Villy57 wrote:

> Du kan eventuelt fjerne kappen på Cat6-kablet; det sviner ihvertfald
> mindre end hammeren...

Til gengæld skal du vist ikke regne med at din forbindelse overholder
specifikationerne bagefter, og så er du sådan set ikke kommet længere
alligevel

Fra : Nicolai

Dato : 19-08-07 12:12

Henning Wangerin wrote:

> Til gengæld skal du vist ikke regne med at din forbindelse overholder
> specifikationerne bagefter, og så er du sådan set ikke kommet længere
> alligevel

Uden at vide det med sikkerhed, tror jeg nu ikke han mener det skal
fjernes hele vejen, men bare i starten indtil samlingen er forbi bukket.
Når det er kommet igennem trækker man det bare så langt igennem at der
igen er isolering på.

nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-07 12:56

| > |

| Til gengæld skal du vist ikke regne med at din forbindelse overholder
| specifikationerne bagefter, og så er du sådan set ikke kommet længere
| alligevel

Enig... men det er da et forsøg værd inden man svinger hammeren

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Arne Keller

Dato : 19-08-07 21:21

Jesper Krogh wrote:
> [...]
> sted der er lige skarpt nok, så jeg kan ikke trække det igennem.
>
> Er der nogle der kender til Cat6-kabler eller antennekabler der er

Du kan eventuelt anvende et tyndt low loss coax kabel, de findes i 4mm
muligvis tyndere.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.