Efterskole (En almindelig opfordring i for~
Fra : C. Overgaard

Dato : 18-08-07 15:20

I denne tid er der mange unge, som skal stå på deres egne ben. Der vil
være konflikter og derfor vil jeg henvise til denne side med råd, som
jeg har fået link til.

http://www.center-validering.dk/efterskole.htm

For det er vanskelig at omstille sig fra 15-16 år i barndomshjemmet og
verdenen er nu så meget anderledes, at man som forældre skal gå i
offentsiven og sikre ro omkring barnet, samt privatliv og fortsat tæt
kommunikation med familien.

Efterskolekammeraterne skal man trods alt kun sameksistere med et
eller to år. Familien og ens netværk derhjemme resten af livet.

Der er skoler, som har bortvist over 25 procent af eleverne på et år.
Jeg tolker det som et symptom på at skolerne med deres stive regler er
et overstået fænomen, når man tænker på at landets arbejdspladser er
gået i en helt modsat retning og bøjer både arme og ben for at fremstå
så fleksibel som muligt i kampen for at tiltrække de bedste
medarbejdere. Man må som forældre spørge sig selv om barnet vil være
parat til den grad af omstillingsparathed, som kræves i erhvervslivet,
hvis det har levet under fængselslignende vilkår i et helt år, hvor at
de kunne have nydt godt af de gode 10. klasses tilbud, som de fleste
kommuner tilbyder.

Så læs siden og tænk på dit barn. Træk det hjem, hvis der er anløb til
problemer, så I ikke skal bruge år på at bearbejde dem bagefter. Tænk
på at der er en venteliste på 3.000 børn, som ikke kan få den fornødne
psykologiske behandling her i landet. Der er ingen grund til at Jeres
barn risikerer at komme i denne gruppe, fordi at I tøver med at lytte
til det råb om hjælp, Jeres barn kommer med, når det klager over
hjemve.

Lyt til barnet. Tag afsted til skolen med det samme eller få
arrangeret hjemtransport hurtigere end dette ord kan siges.

I er stadig barnets forældre, selvom at det bor ude. Myndighedsalderen
er 18 år. Hvis det havde været en meningen at børn, som er yngere pr.
definition skulle kunne klare sig alene, så havde man nok sænket denne
aldersgrænse.

Mvh
C.Overgaard

Fra : vvv

Dato : 19-08-07 21:43

"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i en meddelelse

>En masse ævl

Hø hø.. jeg troede længe det var satire, men jo mere jeg læste den side, jo
mere blev jeg overbevist om at der er en paronoid person bag, der rent
faktisk mener det alvorligt..

vv

Fra : Holst

Dato : 19-08-07 22:04

vvv wrote:

> Hø hø.. jeg troede længe det var satire, men jo mere jeg læste den side, jo
> mere blev jeg overbevist om at der er en paronoid person bag, der rent
> faktisk mener det alvorligt..

Ja, det er jo i virkeligheden det mest skræmmende.

Fra : C. Overgaard

Dato : 19-08-07 21:57

On 19 Aug., 22:42, "vvv" <?@?> wrote:

> [...]
> mere blev jeg overbevist om at der er en paronoid person bag, der rent

Nu er det ikke mig, men rens-venner selv, som erkender at de har smidt
næsten hver tredje elev ud.

En skole nær Ålborg kunne præstere 25 %:
http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Andet/2006/11/08/121637.htm?wbc_purpose=update

Desunden er det bladet efterskolen, som er på banen med både narkotest
og debatten om de udsmidningstruedes rettigheder.

Med hensyn til de udsmidningstruedes rettigheder, så kørte der en
debat på dk.videnskab.jura, hvor at man konkluderede at den rettighed,
som de unge har hos politiet med bisidder ikke gælder på en
efterskole, hvor at konsekvensen "udelukkelse af samfundet" kan være
lige så alvorlig for den enkelte som en egentlig dom ved en domstol.

ISACCORP er en anerkendt organisation. Hvorfor er man pludselig
paranoid, når man henviser til kendte og accepterede kilder?

Mvh
C.Overgaard

Fra : vvv

Dato : 21-08-07 21:29

On 19 Aug., 22:42, "vvv" <?@?> wrote:
> [...]

>ISACCORP er en anerkendt organisation. Hvorfor er man pludselig
>paranoid, når man henviser til kendte og accepterede kilder?

Siden virker bare meget konspiratorisk, paranoid og meget generaliserende.
Det er jo ikke alle efterskoler der er sådan, der er jo masser af unge der
har gode oplevelser fra deres efterskole.

At jeg så heller ikke bryder mig om besynderlige regler (hvorfor er det lige
sex er forbudt i nørre bøvelse fri- og efterskole?) eller bortvisning for at
ryge uden for skoens område (fuldstændigt urimeligt) er en anden sag.

vv

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-08-07 15:32

C. Overgaard wrote:
<snip>
> [...]
> gået i en helt modsat retning og bøjer både arme og ben for at fremstå
> så fleksibel som muligt i kampen for at tiltrække de bedste

Det er selvfølgelig en mulighed.

En anden mulighed er at der er tale om utilpassede unge, der tror det bliver
nemmere at flytte til en efterskole. For så at opdage, at også der findes
der regler (som de formentlig er blevet gjort bekendt med på forhånd), og at
det har konsekvenser at overtræde dem. Det har det også på en arbejdsplads.

Min niece har netop overstået et efterskoleophold. Hun fortalte
hovedrystende om en medelev, der var blevet sendt hjem allerede i den første
weekend. Begrundelse: Hun havde røget på skolen, der har en klar og entydig
ikke-ryger politik.

<snip>

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 21-08-07 08:50

"Kristian Damm Jensen" <kristiandamm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
første
> weekend. Begrundelse: Hun havde røget på skolen, der har en klar og

Det er ikke så meget den enkelte unge, som tror det. Det er
socialforvaltningen på kommunen som tror det: Over i en anden kommune i et
stykke tid og så er sagen af sagsbehandlerens bord. Det vil altid være det
første forslag, når der er problemer: Kan barnet flyttte til den anden
forælder, hvis forælderne er skilt eller på efterskole, hvis alderen er til
det. Se tråden her i gruppen "Drengen som ikke ville i skole".

Mht. regler på en arbejdsplads, så er det kun de lovdikterede som er
ufravigelige. Resten er som regel formuleret, så man kan fortolke sig ud af
det. Vi har f.eks. en regel, som skriver at spritkørsel KAN medføre at
ansættelsesforholdet kan tages op til revision. KAN - ikke SKAL. Har vi brug
for indtægten, som den pågældende medarbejder genererer, så må der findes en
løsning på transportproblemet. Det samme gælder for stort set alt andet som
hættemågevittigheder osv. Jeg skal kunne tiltrække den optimale arbejdskraft
hver gang og nogengange får jeg folk fra kulture, som har andre værdinormer.
Jeg sætter kun det krav at de skal kunne drikke sammen med os, så vi har en
basis at kunne team-builde ud fra. Ellers er jeg meget åben for folks vaner.

Noget andet er rygningen. Var det før lovgivningen det ikke en tradition at
alle elever ryger? Jeg så denne artikel fra Kræftens bekæmpelse:
http://www.cancer.dk/Cancer/Nyheder/2007kv3/rygningstortrivesfortsatpaaefterskoler.htm

Det har jo haft sin naturlige grobund i at eleverne har brug for et eller
andet overspringsritual, når de efter skole sidder og funderer over, hvorfor
at de er blevet forvist fra deres hjem og hvad deres kære nu laver.

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://www.retsreformnu.dk (Nytænkning for landets skyld)
http://blog.myspace.com/covergaard3650

Fra : Hansen

Dato : 21-08-07 09:23

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke så meget den enkelte unge, som tror det. Det er
> socialforvaltningen på kommunen som tror det: Over i en anden kommune i et
> stykke tid og så er sagen af sagsbehandlerens bord.

Man flytter ikke kommune fordi man flytter på efterskole

> [...]
> hvorfor
> at de er blevet forvist fra deres hjem og hvad deres kære nu laver.

Mit "barn", som er netop taget på efterskole for 1½ uge siden,,føler sig
ikke forvist, men har selv ønsket det og er "vild og blodig" af begejsting
over skolen og alle de nye venner.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-08-07 14:22

Carsten Overgaard wrote:
> [...]
> som ikke ville i skole".
>
> Mht. regler på en arbejdsplads, så er det kun de lovdikterede som er

Korrekt.

Men det er stadig regler. Og klare overtrædelser vil de fleste steder føre
til "samtale", "påtale", "skriftlig påtale", "fyring" - i den rækkefølge.

<snip>

> [...]
> eller andet overspringsritual, når de efter skole sidder og funderer
> over, hvorfor at de er blevet forvist fra deres hjem og hvad deres

Det er alt sammen lige meget.

Der er nogle klare regler. Hvis de overtrædes kan det ikke komme som en
overraskelse, at det har konsekvenser.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 21-08-07 10:13

> [...]
første
> weekend. Begrundelse: Hun havde røget på skolen, der har en klar og

Jeg vil lige supplere. I bladet efterskolen, gives der et eksempel, hvor at
en elev er bortvist for at ryge - nede i byen. Derved forholder skolen sig
ikke alene til hvad der sker på arbejdspladsen, men også i privatsfæren.
Hvilke arbejdsgivere blander sig i det?

http://efterskolen.com/modules.php?op=modload&name=PagEd&file=index&p_deliver=media&f_name=temabortvisning042005.pdf

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-08-07 14:26

Carsten Overgaard wrote:
<snip>
> [...]
> forholder skolen sig ikke alene til hvad der sker på arbejdspladsen,
> men også i privatsfæren. Hvilke arbejdsgivere blander sig i det?

At gå på en efterskole er ikke kun at sammenligne med et arbejde. Skolen
påtager sig det fulde ansvar for opdragelsen af og opsyn med børnene, medens
de er på skolen.

Hvis de ikke gjorde det, hvordan skulle man da turde sende sine børn på
efterskole?

P.S. Jeg læser kun undtagelsesvist links der postes på Usenet. Bl.a. fordi
jeg som hovedregel læser Usenet off-line - i toget.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen