kan man mounte netværksdrev i fstab ??
Fra : Peter

Dato : 17-08-07 17:18

Hej.

Dette er måske et dumt spørgsmål, for da jeg absolut intet har fundet om
dette, så kan det sikkert ikke lade sig gøre, men nu spørger jeg
alligevel.....

Kan man mounte eks. et drev fra en samba-server ved at skrive det inde i
fstab ??
- hvordan skriver man det så ??

Jeg har nogle linier i min fstab der driller mig:
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /media/hdd auto defaults 0
0
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc /media/hdd auto defaults 0
0
/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1 /media/usb auto defaults 0
0
/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/disc /media/usb auto defaults 0
0

Jeg ville nemlig hellere mounte min USB og min hdd fra en netværksserver til
denne maskine.....

Men hvis jeg bare prøver at kommentere de fire linier ud (#), genstarte
maskinen og eks. mounte /hdd så får jeg en fejl om at den ikke kan finde
/hdd i /etc/fstab...?!?

Kan i hjælpe mig lidt på vej med dette, så ville jeg blive meget glad ??

--
Peter

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 18-08-07 08:18

Peter wrote:
> [...]
> /hdd i /etc/fstab...?!?
>
> Kan i hjælpe mig lidt på vej med dette, så ville jeg blive meget glad ??

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du vil... Hvis du vil mounte et
sambadrev kan du f.eks. gøre således i fstab:
//<serverIP>/sti/til/share /mnt/samba cifs
auto,username=<smb-brugernavn>,passwd=<smb-password>,uid=1000,users 0 0

Hvis du derimod spørger hvordan du mounter div. enheder på serveren er
du nød til at spørge igen på en anden måde.

/Magnus

Fra : Peter

Dato : 18-08-07 13:12

Hej.

Jeg prøver lige igen.....
- jeg ved at det der mount kan blive lidt langhåret at forklare....

Jeg har en samba-server stående......
- denne server har et par harddiske som clienter (windows osv) kan
bruge..... kaldet HDD1 og HDD2

Jeg har så også en anden linux-box som har sin egen harddisk (vi kalder
denne for client-boksen)......
- men denne harddisk vil jeg gerne flytte ud af client-boksen, og i stedet
bruge den disk der er i min server......

Jeg kan se i fstab på min "client-boks" at den auto-mounter min harddisk,
hvis den sidder i maskinen....
- men kan jeg i stedet inde i fstab på klient-maskinen skrive et mount-punkt
der ligger på serveren ??

> //<serverIP>/sti/til/share /mnt/samba cifs
> auto,username=<smb-brugernavn>,
> passwd=<smb-password>,uid=1000,users 0 0

Men må jeg skrive dette i min fstab på client-maskinen ??

Hvorfor bruger du iøvrigt CIFS og ikke SMBFS ??

--
Peter

Fra : Peter

Dato : 18-08-07 13:18

Hej.

> Men må jeg skrive dette i min fstab på client-maskinen ??

Ja, der overså jeg lige hvad du skrev....
- jeg prøver og vender tilbage med resultatet......

Hvad skal der iøvrigt stå hvis jeg ikke skal benytte password og brugernavn,
for at logge på min samba-server ??

--
Peter