Sløjd og håndarbejde i 3. klasse
Fra : Marianne

Dato : 16-08-07 08:28

Hej

Min søn er just startet i 3. klasse, og til min overraskelse ser jeg, at man
stadig har sløjd og håndarbejde i skolen. Hvad er meningen/begrundelsen for
disse fag? Var det kreative fag kunne jeg forstå det, i stil med formning og
senere billedkunst. Er der simpelthen et levn fra ældre tider, hvor det var
mere nødvendigt at kunne sy tøj og snedkerere?

Ikke at jeg har noget imod aktiviteterne i sig selv, men i folkeskolen????

mvh
Marianne

Fra : Holst

Dato : 16-08-07 09:07

Marianne wrote:

> [...]
> mere nødvendigt at kunne sy tøj og snedkerere?
>
> Ikke at jeg har noget imod aktiviteterne i sig selv, men i folkeskolen????

Prøv at stil dit spørgsmål i news:dk.undervisning.folkeskole

Fra : marlene

Dato : 16-08-07 16:12

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> mvh
> Marianne
>mener bestemt ikke det er et levn, men en nødvendighed
det er i vores skole absolut kreativt, er det ikke kreativt hos jer, er det
vist ikke fagets skyld.

hos os hedder det ikke formning - det udtryk kunne være et levn.
vi har billedkunst lige fra 1´st. kl.
hvis ikke bl.a boglig svage elever ikke oplever sussec ved det kreative,
hvilket jo næsten altid sker,
så kunne de gå en hel skolegang igennem uden at opdage, at de var gode til
noget, specielt om der var problemer med tal og bogstaver.

hvis børn ikke har forældre der slår søm i sammen med dem, så synes jeg
egentlig det er et tab for begge køn, hvis de ikke fik sløjd.
eller for den sag ikke syer og er kreative på den front,
sidste er meget fjernt for mig, men min søn så lyset da han fik håndarbejde,
endte med at han fik en symaskine i julegave - 11 år gammel.

mvh. håndværkeren

Fra : Torben

Dato : 17-08-07 17:34

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in message
> [...]
> det, i stil med formning og senere billedkunst. Er der simpelthen et levn
> fra ældre tider, hvor det var mere nødvendigt at kunne sy tøj og

Det er da kundskaber som enhver bør have med i rygsækken.

At kunne slå et søm i, håndtere en sav, bore et hul, lime osv. Jeg vil vove
den påstånd, at ungerne har bedre af at lære disse færdigheder, end
eksempelvis billedkunst.

> Ikke at jeg har noget imod aktiviteterne i sig selv, men i folkeskolen????

Mine unger (tøser) elsker at hjælpe sin far med at bygge, og de går ikke
engang i skole endnu.

Så jo, selvfølgelig skal de da lære det.

mvh
Torben

Fra : Torben

Dato : 17-08-07 17:41

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> wrote in message

> Det er da kundskaber som enhver bør have med i rygsækken.

Og forøvrigt mener jeg at ungerne får mere ud af (også på den mere kreative
side) at lave en sæbekassebil, end at male et billede.

mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 19:53

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er da kundskaber som enhver bør have med i rygsækken.

Ja, det mener jeg også.

> At kunne slå et søm i, håndtere en sav, bore et hul, lime osv. Jeg vil
> vove den påstånd, at ungerne har bedre af at lære disse færdigheder, end
> eksempelvis billedkunst.

Alle de praktiske fag er gode, at have med i bagagen. Vores drenge har også
haft dans på programmet. De havde en hel dag, men kreative fag, på deres
tidligere skole- deriblandt også hjemkundskab

Kommentere lige her også: Hvorfor ikke i folkeskolen ? Det er sikkert ikke
alle forældre, der har tid til, at være kreative med ungerne, efter en travl
dag på arbejde. Jeg elskede også sløjd i skolen. Vi byggede en masse flotte
ting og det er da en god pause fra alt det boglige.

> Mine unger (tøser) elsker at hjælpe sin far med at bygge, og de går ikke
> engang i skole endnu.

Se her, hvad vores ældste kom hjem med sidste år:

http://tjekmig.dk/galleri/images/forum2/12515245195.jpg

Det har taget ham 9 sløjdtimer, at lave uret.

Kohorn har de også arbejdet med:

http://tjekmig.dk/galleri/images/forum2/72683831.jpg

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 17-08-07 22:34

Buffy wrote:

> Alle de praktiske fag er gode, at have med i bagagen. Vores drenge
> har også haft dans på programmet. De havde en hel dag, men kreative
> fag, på deres tidligere skole- deriblandt også hjemkundskab

Jeg kan supplere med, at i min tid som pædagog (ganske vist for mindre børn)
oplevede jeg tit, at det at børn fik lov til at bruge deres krop til
praktiske fag, det være sig dans og musik eller sløjd eller for den sags
skyld madlavning, ofte bevirkede, at deres åndelige, følelsesmæssige og
intellektuelle udvikling fik et puf fremad.

Og det er ikke kun noget, jeg har oplevet, der findes flere undersøgelser,
der bekræfter det.

Per V.
--
Nu har den sure, gamle mand sørme skrevet en roman til! Læs om den her:
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Brian K

Dato : 19-08-07 21:09

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://tjekmig.dk/galleri/images/forum2/12515245195.jpg
>
> Det har taget ham 9 sløjdtimer, at lave uret.

Det er da seriøs undervisning.

Hvad er det for en skole?

mvh
brian

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-07 21:59

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for en skole?

Det er Hadsund skole. Vores børn går der ikke mere, da vi er flyttet.
Du har evt. hørt den omtalt i nyhederne, pga. en masse indeklima problemer.
Skolen er helt nybygget....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ivar

Dato : 19-08-07 14:08

Marianne skrev:

> Ikke at jeg har noget imod aktiviteterne i sig selv, men i folkeskolen????

Jeg er helt uenig!

Det er udemærket, at børn der forlader folkeskolen har lært at holde
på et stykke værktøj, og det er ikke dårligt at kunne håndtereen en
synål og en hammer. Det er jo ikke meningen at de skal kunne sy
en spadseredragt eller bygge en udestue, de skal blot være fortrolige
med værktøjet.

Desuden er det ikke alle elever er lige boglige. Nogle har helt klart
brug for de "sejre" som de ikke-boglige fag kan give dem.

Endelige bør skoler ikke ende som østtyske anstalter. Enhver elev
har behov for "fritimer", hvor det er andre færdigheder der trænes.

Jeg undrer mig over at du finder sløjd og håndarbejde for spild
af tid, og at du ikke brokker dig over billedkunst. Der kan da findes
på flere argumenter for at undervise i sløjd og håndarbejde end
billedkunst (ikke at jeg mener at billedkunst bør fjernes).

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Børn http://lexinfo.dk/born/born.html