Ud med Windows ME
Fra : esaja.poulsen@mail.t~

Dato : 15-08-07 19:49

Hej
Jeg er kørt helt fast med Windows ME, og har besluttet at erstatte med
Linux. Har derfor downloaded CD'ere med software SUSE, og har prøvet
at indlæse på min PC, men fuldstændig uden held. Kan nogen råde hvad
der er at gøre. Havde egentlig forventet, at CD #1 automatisk ville
boote min PC og der efterfølgende ville blive en installations wizard
til Linux. Dette sker ikke. Lider fortsat med ME.
Any idea??

Søren P

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-08-07 19:54

On Wed, 15 Aug 2007 11:48:57 -0700, esaja.poulsen@mail.tele.dk wrote:

> Har derfor downloaded CD'ere med software SUSE,

Hvilke cd'er er det præcis du har hentet (version af SuSE)?

> Havde egentlig forventet, at CD #1 automatisk ville boote min PC og
> der efterfølgende ville blive en installations wizard til Linux. Dette
> sker ikke.

Hvad sker der da i stedet?

Hvilken bestykning har din pc (processor, RAM, harddisk)?

Hvis den ikke er alt for gammel er Ubuntu nem at komme igang med; den
kan hentes her (én cd): <http://www.ubuntu.com/getubuntu/download>

Mvh.

Adam

--
"Be?" Adam Sjøgren
"Be. Be period. Is." asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-08-07 19:58

esaja.poulsen@mail.tele.dk skrev:
> Havde egentlig forventet, at CD #1 automatisk ville
> boote min PC og der efterfølgende ville blive en installations wizard
> til Linux. Dette sker ikke.

Har du brændt et iso-image på cd'en, eller har du lagt .iso-filen på et
filsystem på CD'en?

/Lars

Fra : esaja.poulsen@mail.t~

Dato : 15-08-07 21:01

On 15 Aug., 20:53, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> [...]
>
> Hvilken bestykning har din pc (processor, RAM, harddisk)?
>
> Hvis den ikke er alt for gammel er Ubuntu nem at komme igang med; den

På dette link har jeg hentet CD 1 -6,
http://software.opensuse.org/

Vedr Boot: Der sker intet dvs Windows ME starter som vanligt.

Min PC er Packard Bell, 64 MB RAM, 700 Mhz Processer, 10 GB HD. Den er
købt i 2002, så er måske noget gammel.

mvh

Søren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-08-07 21:03

esaja.poulsen@mail.tele.dk writes:

> Vedr Boot: Der sker intet dvs Windows ME starter som vanligt.

Det lyder som om du skal ændre opstartsrækkefølgen i din BIOS så den
kigger på cd'en før harddisken.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-08-07 21:26

esaja.poulsen@mail.tele.dk wrote:

SKIP

> På dette link har jeg hentet CD 1 -6,
> http://software.opensuse.org/
>
> Vedr Boot: Der sker intet dvs Windows ME starter som vanligt.

Hvordan har du brændt cd'erne?. Det er iso-images du har downloadet, og
et iso-image skal brændes "råt", dvs. uden konvertering til iso, som når
man brænder almindelige datafiler.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-08-07 21:27

On Wed, 15 Aug 2007 13:00:45 -0700, esaja.poulsen@mail.tele.dk wrote:

> På dette link har jeg hentet CD 1 -6,
> http://software.opensuse.org/

> Vedr Boot: Der sker intet dvs Windows ME starter som vanligt.

Er din computer sat op til at boot'e fra cd?

Har du brændt ISO-filerne rigtigt? (Hvis du propper cd 1 i cd-drevet
under Windows, ligger der så en enkelt .iso-fil på cd'en? I så fald har
du gjort det forkert).

> Min PC er Packard Bell, 64 MB RAM, 700 Mhz Processer, 10 GB HD. Den er
> købt i 2002, så er måske noget gammel.

64MB RAM er for lidt til nem installering af nyere styresystemer med
grafisk interface.

Xubuntu anbefaler f.eks. mindst 128MB RAM til deres letvægtsudgave af
Ubuntu: <http://www.xubuntu.com/get>

Den openSUSE du hentede kræver mindst 256MB RAM¹ (ligesom Ubuntu²
(Windows Vista kræver 512MB RAM³)).

Hvis du er tålmodig, har lidt teknisk snilde og ikke er bange for
tekst-baseret installering er der en del muligheder - men det nemmeste
er klart at finde noget mere RAM til maskinen.

Mvh.

Adam

¹ <http://en.opensuse.org/Sysreqs>
² <http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/desktopedition>
³ <http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradeadvisor.mspx?wt_svl=10008WHa1&mg_id=10008WHb1>

--
"I gotta go right now; someone is videotaping me in Adam Sjøgren
my spaceship" asjo@koldfront.dk