FTP og Apache webserver
Fra : JN

Dato : 08-07-01 18:02

FTP og Apache webserver, er det 2 adskilte programmer, eller indeholder
Apache også en FTP-feature, således at hvis man ejer en Apache-webserver,
kan man så give tilladelse til at andre uploader til ens server ??

Jeg tænker altså på mulighed for at kunder kan FTP'e ligesom hos
webhotel-kunder, der har mulighed for dette til deres webhotel-udbyders
Apache-maskine.

Så vil mine "evt." kunder (altså er det mig der er webhotel-udbyderen) have
mulig for at uploade/downloade umiddelbart til min Apache-server, eller skal
der andre programmer til dette, så de så vil få muligheden ??

Håber I forstår spørgsmålet.

mvh Jakob Nielsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-07-01 18:35

"JN" <nielsen@hotpop.com> writes:

> FTP og Apache webserver, er det 2 adskilte programmer, eller indeholder
> Apache også en FTP-feature, således at hvis man ejer en Apache-webserver,
> kan man så give tilladelse til at andre uploader til ens server ??

Apache er "kun" en webserver.
Hvis du vil have en FTP-ting, så må du installere en FTP-server ved
siden af.

> Jeg tænker altså på mulighed for at kunder kan FTP'e ligesom hos
> webhotel-kunder, der har mulighed for dette til deres webhotel-udbyders
> Apache-maskine.

Kun hvis du installerer en FTP-server. Apache er som sagt kun en
webserver.

--
Jacob
It compiles, let's ship it!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-07-01 18:52

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-07-01 08:02

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Apache er "kun" en webserver.

Folkene bag apache foretrækker vist at kalde 2.0 for et
server-framework, der næsten kan bruges til alle mulige former for
services.

--
Jeg svarede ikke på dit spørgsmål, vel?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-07-01 13:01

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Folkene bag apache foretrækker vist at kalde 2.0 for et
> server-framework, der næsten kan bruges til alle mulige former for
> services.

OK. Jeg har kun erfaring med Apache 1.3.x. Jeg kan så glæde mig til
2.0 bliver klar.

--
Jacob
Uh-oh ... let's pretend I didn't do that, OK?

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : frank damgaard

Dato : 08-07-01 18:29

JN <nielsen@hotpop.com> wrote:

> FTP og Apache webserver, er det 2 adskilte programmer, eller indeholder
> Apache også en FTP-feature, således at hvis man ejer en Apache-webserver,
> kan man så give tilladelse til at andre uploader til ens server ??

FTP er en protokol, der findes flere programmer til FTP server,
og f.eks. med de fleste linux distributioner medfølger flere slags.
HTTP er en anden protokol der anvendes til websider,
og apache, roxen, og MS-IIS er nogle eksempler på webservere.
(apache er ikke en ftp server)

"eje Apache", tja alle kan hente apache og installere den,
det samme gælder en del FTP serverprogrammer.
Men check licensreglerne.

Vær opmærksom på at kommunikation over ftp sker ukrypteret,
og login/password overføres i klartekst.

At vedligeholde en server kræver en del viden, og man bør
følge lidt med i hvad der sker på sikkerhedsområdet, og
huske at opdatere når der kommer virgtige patches.

--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Kenneth Plettner

Dato : 08-07-01 19:11

Hej JN.

Nej, Apache har ikke en FTP server indbygget - men kører du Apache på en
Linux platform, følger der en FTP server med - f.eks. wu-ftpd eller
proftpd - begge glimrende ftp servere, som du kan konfigurere til at tillade
dine brugere at up- og downloade contents til webserveren, eller hvor dette
nu er storet.

På win32 platforme kan du bruge Serv-U ftp eller IIS - disse er dog ikke
underlagt GNU licens betingelser, hvorfor man desværre skal have penge op af
lommen for at bruge dem legalt.

Med venlig hilsen

Kenneth Plettner
technical architect

Fra : Aagaard

Dato : 09-07-01 22:40

> [...]
> underlagt GNU licens betingelser, hvorfor man desværre skal have penge op

På win32 platformen findes War FTP som freeware, for nylig lagt op som et
projekt på:
http://sourceforge.net/projects/wfde/
og den har sin egen newsgroup: news:alt.comp.jgga

Version 3.0 er unstable, men der findes en 1.7 og 1.8 beta, som begge er
fine til win32. Kan downloades fra http://www.jgaa.com/

Mvh.
Aagaard

Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 10-07-01 11:15

En god løsning er efter min mening:

Opret en virtual-server gennem apache til hver af dine "kunder/webhoteller"
(husk DNS(evt. bare internt) skal være i orden før Apache genstartes)
Opret en UNIX-brugerprofil til hver, sæt hjemmebibliotek til
virtualserver-root (eks: /usr/local/apache/vhosts/kunde1)
Sørg for kunden ikke kan TELNETe eller andet ind.
chown biblioteket for virtualserveren til UNIX-brugerprofilen.
sæt brugeren/gruppen i /etc/ftpchroot (antager at du bruger f.eks. FreeBSD
hvor gratis ftp-server er med som standard)

Nu har du en server der virker på et eller flere givne domain-navne, og hvor
FTP-login fører direkte til http-root

MVH
Christian Gufler

Fra : Thor Dreier

Dato : 10-07-01 14:17

"Christian Bruhn Gufler" <cbg@mfd.dk> wrote in message
> Opret en virtual-server gennem apache til hver af dine
"kunder/webhoteller"
> (husk DNS(evt. bare internt) skal være i orden før Apache genstartes)
Hvis du vil genstarte apache før DNS'en er i orden kan du skrive
<VirtualHost 127.0.0.1>
istedet for
<VirtualHost domain.tdl>
(altså ip-nummer i stedet for domæne)'

> [...]
> virtualserver-root (eks: /usr/local/apache/vhosts/kunde1)
> Nu har du en server der virker på et eller flere givne domain-navne, og

Vil det ikke være meget smart at brugeren også har et bibliotek uden for
webscoopet hvor han/hun kan have include-filer m.m.?

--
http://dreier.nu/
Med denne udtalelse repræsenterer jeg på ingen måde mig selv,

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-07-01 14:53

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> writes:

> Hvis du vil genstarte apache før DNS'en er i orden kan du skrive
> <VirtualHost 127.0.0.1>

Fra Apache 1.3.14 (mener jeg det er) kan man også benytte:

<VirtualHost *>
blah blah
ServerName www.domain.tld
blah blah
</VirtualHost>

Så har man ikke noget problem med DNS.

> Vil det ikke være meget smart at brugeren også har et bibliotek uden for
> webscoopet hvor han/hun kan have include-filer m.m.?

Eller hvor man evt. kan lægger deres access_log, så de kan se hvem der
har besøgt deres site.

--
Jacob
By all means, let's not confuse ourselves with the facts!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt