Fordel ved at bruge "gammel" pc som mellem~
Fra : Børsen

Dato : 08-07-01 16:18

Hej NG

Jeg har lige bestilt en ny computer, der er noget mere up to date end min
gamle. Mit spørgsmål er: Er der nogle fordele ved at lade ATMnetkort til TDC
Netexpress side i og bruge den som proxyserver/mailserver el. lign.???
Jeg mindes at have læst noget om det men kan ikke lige genfinde det.

Det drejer sig om en Pentium 2 300 Mhz, med 12 + 6 Gb HD (ata33) og 128 mb
ram (pc66). CD-rom 48x + 4 2 20 brænder, voodoo 2 kort + Ati expert i Agp
slot. SB Awe 64.

Det nye system er baseret på athlon 1333 og 256 ddr ram samt 2x40 GB i raid.

(Er det en bedre idé at sælge og i givet fald til hvormeget (u. skærm,
tastatur)
På Forhånd tak

Børsen

Fra : Martin

Dato : 08-07-01 16:27

Jeg vil gerne købe den gamle!

- Martin

Fra : Christian Mygind

Dato : 08-07-01 22:11

> [...]
> Netexpress side i og bruge den som proxyserver/mailserver el. lign.???
> Jeg mindes at have læst noget om det men kan ikke lige genfinde det.

Nej, faktisk ikke, fordi en proxyserver ikke altid router alle de specielle
porte, du måske gerne vil have den til. En software-router er så bedre end
en proxy.
Hvis du ønsker at sætte flere maskiner til din NetExpress1 er svaret dog det
modsatte - så er det da en meget god ide, selvom NetExpress2 nok er bedre i
den situation.

> Det drejer sig om en Pentium 2 300 Mhz, med 12 + 6 Gb HD (ata33) og 128 mb
> ram (pc66). CD-rom 48x + 4 2 20 brænder, voodoo 2 kort + Ati expert i Agp
> slot. SB Awe 64.

Det er såmånd en fin maskine, der sagtens kan sælges endnu - og så er den
fuldstændigt overkill til proxy/router-maskine. En P75-133 med en 250 mb HD
og 32 mb RAM kan (sagtens) gøre det.

> (Er det en bedre idé at sælge og i givet fald til hvormeget (u. skærm,
> tastatur)

I dk.marked.privat.edb: en lille totusindekroneseddel - på dba.dk måske en
tusse mere.

/Chr, Aarhus

Fra : [Ex] Pita

Dato : 08-07-01 22:20

> [...]
> fuldstændigt overkill til proxy/router-maskine. En P75-133 med en 250 mb

Vi havde en 550 K6-3, 512 Mb ram til at være proxy server på en 2 MBit
linie, vi var en 25 til at dele den, og det kunne det ikke klare, men
hvorfor ved vi ikke

Fra : Christian Mygind

Dato : 09-07-01 14:46

"[Ex] Pita" <nyhed@hjardemaal.net> skrev i en meddelelse

> Vi havde en 550 K6-3, 512 Mb ram til at være proxy server på en 2 MBit
> linie, vi var en 25 til at dele den, og det kunne det ikke klare, men
> hvorfor ved vi ikke

25 ER også mange maskiner. Jeg forudsatte i mit eksempel, at der var tale om
de i en hustand normalt forekommende 2-4 stk.

/Chr

Fra : JK

Dato : 09-07-01 14:15

> [...]
> Netexpress side i og bruge den som proxyserver/mailserver el. lign.???
> Jeg mindes at have læst noget om det men kan ikke lige genfinde det.

Hvis du f.eks. bruge eDonkey til at hente diverse
film/programmer/musik -whatever - så er det rart, at ku' lade serveren (din
gamle PC) stå, og hente disse ting, fordi du så i mellemtiden ka' bruge din
nye computer til alt muligt andet, mens eDonkey/limeware/Bearshare - eller
hvad du nu bruger, står og downloader en masse guf....

din gamle PC ka' du jo så også bare la' stå åben dag&nat, mens den henter
sagerne -> det var da én dejlig fordel ved at have sin gamle PC til at agere
proxyserver.

/JK

Fra : [Ex] Pita

Dato : 09-07-01 17:10

> din gamle PC ka' du jo så også bare la' stå åben dag&nat, mens den henter
> sagerne -> det var da én dejlig fordel ved at have sin gamle PC til at
agere
> proxyserver.

Og hvis han så laver noget fjern kontrol, måske med noget advanced server,
kan han stille den uden skærm og tastetur et fjernt sted. Og så hvis han
gerne vil hente noget og han ikke gider høre på den gamle, eller hvis
kæresten kommer på besøg, så remote kontrol den gamle, sæt den til at hente.

Eller hvis han har en lettere langsom Asdl forbindelse, og han skal hente i
flere dage (mange Gb, da man med en 256 forbindelse henter 2,5 gb i døgnet),
så slipper han jo for at have den anden til at stå tændt, jeg kan se mange
fordele ved at bruge den som proxy/router.

Fra : Hans Pedersen

Dato : 09-07-01 22:05

On Sun, 8 Jul 2001 17:18:21 +0200, "Børsen" <borsen@xmail.dk> wrote:

>(Er det en bedre idé at sælge og i givet fald til hvormeget (u. skærm,
>tastatur)
>På Forhånd tak

Hvis du har mod på at lege lidt med Linux, har du en fortræffelig
maskine, og du vil opleve at din maskine får et helt nyt liv.

--
Hans Pedersen
ICQ# 9178476