Blommetræ - anbefalinger søges
Fra : Lars

Dato : 13-08-07 21:11

Jeg skal give et blommetræ i gave, og vil helst give noget, der bærer
pænt med god og sød frugt (efter en forholdsvis kort årrække) og ikke
bukker under for alskens sygdomme.

Træet skal stå i en villahave, hvor der så vidt jeg ved ikke er andre
blommetræer. Og da jeg ikke ved, om der ellers er andre blommetræer i
nærheden, skal det nok helst være selvbestøvende.

Nogen, der kan anbefale (og gerne argumentere for) en god sort?

vh
Lars

Fra : V Hansen

Dato : 14-08-07 12:52

"> Jeg skal give et blommetræ i gave, og vil helst give noget, der bærer
> pænt med god og sød frugt (efter en forholdsvis kort årrække) og ikke
> bukker under for alskens sygdomme.

Victoria, Rene Clode, Italiensk Svedske.

jeg ville vælge italiensk svedske, fordi det er den mest velsmagende blomme
efter Kirkes,
og træet bliver bredt og ikke så højt, så det kan formes efter pladsen.
Rene Clode smager også pragtfukdt, men træet går i vejret.
Victoria skal tyndes meget ud i frugten for at blive god,
men så har man også en himmerigsmundfuld.

Vibeke

Fra : Svend Spanget

Dato : 14-08-07 13:17

Lars <jubija@yahoo.dk> skrev:

>Jeg skal give et blommetræ i gave,
..
..
>Nogen, der kan anbefale (og gerne
>argumentere for) en god sort?
En god gave er et træ med flere sorter, men det koster
selvfølgelig ekstra...

\Svend

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-08-07 20:08

On Mon, 13 Aug 2007 22:11:11 +0200, Lars <jubija@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>nærheden, skal det nok helst være selvbestøvende.
>
>Nogen, der kan anbefale (og gerne argumentere for) en god sort?

Opal - rødlig/lilla blomme, modner allerede i august. Bærer mere jævnt
end Victoria.

Det er sjovere at gå i haven og spise blommer i slutningen af august end
i slutningen af september.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : V Hansen

Dato : 14-08-07 20:13

> Opal - rødlig/lilla blomme, modner allerede i august. Bærer mere jævnt
> end Victoria.
Mener du at opal er værd at sætte tænderne i ?
jeg synes at den er kedelig.

Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-07 07:14

On Tue, 14 Aug 2007 21:13:26 +0200, "V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk>
wrote:

> Mener du at opal er værd at sætte tænderne i ?
>jeg synes at den er kedelig.

Jeg kan godt li' den - men jeg har egentlig ikke smagt på ret mange
forskellige blommetyper, så der er sikkert nogen som er bedre.

Sammenlignet med Victoria, som "alle" vil have som førstevalg af blomme,
så er den i hvert fald meget bedre.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : V Hansen

Dato : 15-08-07 14:40

vi har lige spist vore Rivers ( ikke selvbestøvende)
og vore Reine Cloder, uhm til begge.
Så har vi den Italienske svedske og Kirkes,
som ser ud til at modne tidligt i år,

De er for mig de bedste sorter af alle,
og hvis jeg kun havde lidt plads,
ville jeg plante en Rivers og en Italiensk svedske.

Vibeke

Fra : N. Foldager

Dato : 15-08-07 18:56

>De er for mig de bedste sorter af alle,
>og hvis jeg kun havde lidt plads,
>ville jeg plante en Rivers og en Italiensk svedske.

Men du skrev jo, at Rivers ikke er selvbestøvende?

Hvad er forskellen på de to (smag, modning etc.)?

Vi har en ældgammel Rene Clode, som nok falder for saven (selvom den
er helt Bonsaiagtig.) Så vi skal finde en erstatning.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : V Hansen

Dato : 15-08-07 22:54

> Men du skrev jo, at Rivers ikke er selvbestøvende?

Rivers modner her i august, er en lille blå, meget velsmagende blomme,
som også giver en vældig god marmelade, hvis man da ikke spiser dem
allesammen.

Den italienske er senere, sød og smagfuld, en rigtig svedske efter min
mening,
og kan bestøve riversen.

Vibeke.