Detektering af havelågegennengang
Fra : Mark Schiller

Dato : 12-08-07 22:54

Hej alle,

beklager det lidt kryptiske subjekt, men jeg aner ikke, hvad jeg
ellers skal kalde det

Problemstilling:

   Vi har (og her må grines) nu endelig fået vores terasse
   etableret - "ældre" brugere af denne gruppe vil vide, at den
   har været 7 år undervejs . Problem er så nu, at når vi
   sidder i terassen, så har vi ingen anelse om, om der kommer
   nogen ind af havelågen, da terassen er i baghaven og havelågen
er i forhaven.

Sidder der nogen her, som har en god ide til en "dims", som kan varsle
os i baghaven når nogen går gennem havelågen? Gerne noget trådløst
elektronisk, som kan få en lampe til at blinke eller lignende
.......... at flytte terassen (eller havelågen) er ikke en option

/Mark

Fra : Max

Dato : 13-08-07 06:48

Hej Mark

> Sidder der nogen her, som har en god ide til en "dims", som kan varsle
> os i baghaven når nogen går gennem havelågen? Gerne noget trådløst
> elektronisk, som kan få en lampe til at blinke eller lignende

Du kan få en trådløs dørvagt som de har i forretningerne, jeg ved
ikke lige hvor de sælger dem for tiden ved jeg ikke, den sidste
jeg købte kom fra Elos.

--
Mvh Max

Fra : Mark Schiller

Dato : 13-08-07 09:50

Mon, 13 Aug 2007 07:47:30 +0200, berigede "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> dk.fritid.hus-og-have med:

>Du kan få en trådløs dørvagt som de har i forretningerne, jeg ved
>ikke lige hvor de sælger dem for tiden ved jeg ikke, den sidste
>jeg købte kom fra Elos.

Trådløst, det lyder godt!

har du et gæt på en web-adresse? jeg prøvede elos.dk, men det var en
nitte

/Mark

Fra : Max

Dato : 13-08-07 10:02

Hej Mark

> Trådløst, det lyder godt!

Ja ikke :)

> har du et gæt på en web-adresse? jeg prøvede elos.dk, men det var en
> nitte

Min fejl, det er www.ellos.dk, men det ser ikke ud til at de har sådan
noget for tiden.

Det du skal have fat i er sådant noget her
http://www.tyvstop.dk/nextved-trådløs-indgangsmelder-døralarm-med-bevægelsesføler-p-409.html

Den fra Ellos kostede desværre kun det halve.

--
Mvh Max

Fra : Mark Schiller

Dato : 14-08-07 23:14

Mon, 13 Aug 2007 11:02:07 +0200, berigede "Max"
> [...]

>http://www.tyvstop.dk/nextved-trådløs-indgangsmelder-døralarm-med-bevægelsesføler-p-409.html
>Den fra Ellos kostede desværre kun det halve.

Det er altså en super-cool-løsning du har fat i der ......... og til
det halve, bliver den endnu mere cool

Hmmm, hvad hedder fætteren som du har? Den må da kunne findes andre
steder "til det halve"

/Mark

Fra : Max

Dato : 15-08-07 07:40

Hej Mark

> Det er altså en super-cool-løsning du har fat i der ......... og til
> det halve, bliver den endnu mere cool
>
> Hmmm, hvad hedder fætteren som du har? Den må da kunne findes andre
> steder "til det halve"

249 kr her http://www.elektronik-lavpris.dk

Bestillingsnummer: N-SEC-APW10

--
Mvh Max

Fra : Mark Schiller

Dato : 15-08-07 21:01

Wed, 15 Aug 2007 08:39:55 +0200, berigede "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> dk.fritid.hus-og-have med:

>249 kr her http://www.elektronik-lavpris.dk
> Bestillingsnummer: N-SEC-APW10

Ja, det må være det tætteste vi kommer på en trådløs løsning - jeg må
finde et vandsikkert sted, at installere dyret.

Tak for alles indsats og bidrag - usenet er en fantastisk ting!

/Mark

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-08-07 09:22

Mark Schiller skrev:

> Sidder der nogen her, som har en god ide til en "dims", som kan varsle
> os i baghaven når nogen går gennem havelågen? Gerne noget trådløst
> elektronisk, som kan få en lampe til at blinke eller lignende

En bevægelsescensor til 99,- kr. fra Harald Nyborg.

Den er ikke vandtæt, så der skal lige strikkes noget sammen omkring den.

Den arbejder med 230V.

Altenativt dennehér:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1294&n=30100
Hans

Fra : Mark Schiller

Dato : 13-08-07 09:53

Mon, 13 Aug 2007 10:22:16 +0200, berigede "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> dk.fritid.hus-og-have med:

>En bevægelsescensor til 99,- kr. fra Harald Nyborg.
>Den er ikke vandtæt, så der skal lige strikkes noget sammen omkring den.
>Den arbejder med 230V.

Jeg har selv været inde på sensor-tankten, men droppede den, da der er
30 meter mellem låge og terasse.

>Altenativt dennehér:
>http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1294&n=30100

Der skal godt nok noget af en pære i denne, hvis den skal kunne ses 30
meter væk og hvor der ovenikøbet står et hus imellem - omvendt, hvis
pæren er kraftig nok, så kan jeg jo blot lytte efter skriget

Tak for dine indspark.

/Mark

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-08-07 10:14

Mark Schiller skrev:

> Der skal godt nok noget af en pære i denne, hvis den skal kunne ses 30
> meter væk og hvor der ovenikøbet står et hus imellem -

Jeg havde forestillet mig du trak en ledning fra fatningen til en ekstern
pære eller andet

>omvendt, hvis
> pæren er kraftig nok, så kan jeg jo blot lytte efter skriget

ROFL

> Tak for dine indspark.

Velbekomme!
Hans

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-08-07 12:14

Hva med en række spejle ?

Fra : Mark Schiller

Dato : 14-08-07 23:07

Mon, 13 Aug 2007 13:13:31 +0200, berigede Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hva med en række spejle ?

Så er det altså mere cool, at leje satelittid og så downloade et image
for hver 5 sekunder og elektronisk sammenligne disse - ved forskel i
området omkring havelågen, send en sms til rette vedkommende.

Det er da en supercool løsning, den findes (mig bekendt) bare ikke

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-07 07:12

On Wed, 15 Aug 2007 00:07:20 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

> [...]
>området omkring havelågen, send en sms til rette vedkommende.
>
>Det er da en supercool løsning, den findes (mig bekendt) bare ikke

Der må være et marked - hvis du finder ud af hvad det koster at få en
satellit sendt op til formålet, så bikser jeg en business-case sammen

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mark Schiller

Dato : 15-08-07 20:51

Wed, 15 Aug 2007 08:11:44 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Der må være et marked - hvis du finder ud af hvad det koster at få en
>satellit sendt op til formålet, så bikser jeg en business-case sammen

Lad os være large og regne rundt - en kvart kvantisillion er vel ikke
helt ved siden af

/Mark

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-07 10:12

Den 13/08-2007 klokken 10:52, skrev
i <nq60c3djidf99mb8q3iv40ii9ghjvsqkoh@4ax.com>:

> Jeg har selv været inde på sensor-tankten, men droppede den, da der er
> 30 meter mellem låge og terasse.

Hvad med en elektronisk postmelder, som man installerer i postkasser?
Den må kunne monteres, så den bliver aktiveret af lågen - i stedet for
aktivering fra postkasse klappen.

<http://www.net2kontant.dk/product.asp?product=2149>

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Mark Schiller

Dato : 14-08-07 23:04

Mon, 13 Aug 2007 11:11:31 +0200, berigede "Kjeld Nielsen"
kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvad med en elektronisk postmelder, som man installerer i postkasser?
> Den må kunne monteres, så den bliver aktiveret af lågen - i stedet for
>aktivering fra postkasse klappen.

Absolut en mulighed - eneste problem jeg umiddelbart kan se er
vandtætheden i sende-dimsen, da denne normalt sidder inde i postkassen
og i dette scenarie vil sidde udsat for vind og vejr .......

Tak for indsparket - det vil indgå i puljen

/Mark

Fra : Armand

Dato : 13-08-07 13:22

"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> elektronisk, som kan få en lampe til at blinke eller lignende
> ......... at flytte terassen (eller havelågen) er ikke en option

Ud over de indlysende elektroniske gadgets der allerede er nævnt, hvad så
med noget low-tech mekanik?
Alene et knirkende hængsel kunne være behjælpeligt, men ellers kan man også
kreere noget med en klokke eller blot en metalplade, der giver lyd når lågen
betjenes
:-/
Eller monter en stor "nytårs"-skralde omkring hængslet så den markante
skraldelyd høres når lågen "drejer"!

Ellers er der muligheden for noget snoretræks-arrangement, som trækker og
bevæger et eller andet omme i baghaven :-/

--
Armand.

Fra : Mark Schiller

Dato : 14-08-07 23:11

Mon, 13 Aug 2007 14:21:39 +0200, berigede "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Ud over de indlysende elektroniske gadgets der allerede er nævnt, hvad så
>med noget low-tech mekanik?

low-tech er nice

> [...]
>kreere noget med en klokke eller blot en metalplade, der giver lyd når lågen

Problemet med disse løsninger er blot, at de hurtigt i dagligdagen,
når man ikke sidder på terassen, kan udvikle sig til chikanelignende
for os og for alle andre omkring os - og det er jo ikke meningen

Men som sagt: low-tech er nice (og ofte også billigt)

>Ellers er der muligheden for noget snoretræks-arrangement, som trækker og
>bevæger et eller andet omme i baghaven :-/

Hmmm, den må jeg vist lige tænke over - 30 meter snoretræk, det kræver
lige lidt tankevirksomhed

Tak for indsparket.

/Mark

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-08-07 08:25

> [...]
> elektronisk, som kan få en lampe til at blinke eller lignende
> ......... at flytte terassen (eller havelågen) er ikke en option

Det er vel et spørgsmål om tilpas mange spejle og så kan det også
reflekteres ind i huset og rundt i alle rummene

Stef

Fra : Mark Schiller

Dato : 14-08-07 23:12

Tue, 14 Aug 2007 09:25:00 +0200, berigede "Stefan Jacobsen"
<stefware@gmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Det er vel et spørgsmål om tilpas mange spejle og så kan det også
>reflekteres ind i huset og rundt i alle rummene

Ja, og så bliver jeg knaldet for usømmelig optræden eller får et
jobtilbud som før-eksempel for et fitness-center

Nah, jeg tror ikke den holder (, men det var da et bidrag

/Mark