Varmetransport-system?!
Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 08-07-01 12:39

Hej

Selvom termometeret p.t. siger 30 gr. C, planlægger jeg på i nær fremtid at
etablere et varmetransport-system i vores hus: indsugningsventil placeret i
loftet over brændeovnen, og udblæsningsventiler i udvalgte rum, samt kanaler
i spiro-rør og en enkelt kanalventilator. Formålet er selvfølgelig at
udnytte varmen fra brændeovnen i de tilstødende rum.

Nu melder nogle spørgsmål sig:
1) Rør & ventilator fås i 100 mm og 125 mm diameter - hvilke fordele/ulemper
opnår jeg ved at vælge den ene frem for den anden?? (jeg tænker på varmetab,
tryktab osv.)
2) Isolering - hvis jeg anvender 100 mm rør, kan de nemt pakkes ind i 100 mm
isoleringsplader (passende tilskåret). Hvor meget er nødvendigt?? (jeg
regner med at lægge rørene på lægter monteret mellem gangbro og
spærkonstruktion, og lægge isolering ved siden af og ovenpå rørene).
3) Detaljer omkring dampspærren - jeg går ud fra, at jeg kan lægge et
passende tilskåret stykke plastfolie omkring (og fæstet på) rørene de
steder, hvor ventilerne monteres i loftet?!
4) Lydisolering - jeg forventer at montere 2 stk. 600 mm lange lyddæmpere;
én på hver sin side af ventilatoren. Hvor meget støj skal jeg forvente i
boligen??

Er der nogen, der har erfaringer (positive såvel som negative) med sådan et
projekt?! - i så fald vil jeg meget gerne høre dem!

På forhånd tak.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 08-07-01 14:54

> [...]
> i spiro-rør og en enkelt kanalventilator. Formålet er selvfølgelig at
> udnytte varmen fra brændeovnen i de tilstødende rum.

Tænk engang til! Det er faktisk bedre at blæse "koldt" ud over brændeovnen,
og lade varm luft cirkulere indirekte til de koldere rum. Tænk over det.

> [...]
fordele/ulemper
> opnår jeg ved at vælge den ene frem for den anden?? (jeg tænker på

Jo større rør, des mindre støj.

> [...]
> passende tilskåret stykke plastfolie omkring (og fæstet på) rørene de
> steder, hvor ventilerne monteres i loftet?!

Lyder OK for mig.

> 4) Lydisolering - jeg forventer at montere 2 stk. 600 mm lange lyddæmpere;
> én på hver sin side af ventilatoren. Hvor meget støj skal jeg forvente i
> boligen??

Svært at sige, det vigtigste er nok, hvor du placerer ventilatoren
(ventilatorene?). Og brug hellere lidt ekstra penge på ekstra gode støjsvage
ventilatorer - med stållejer.

> Er der nogen, der har erfaringer (positive såvel som negative) med sådan
et
> projekt?! - i så fald vil jeg meget gerne høre dem!

/Kim

Fra : Jens

Dato : 08-07-01 15:41

"Malmolin & Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse news:9i9gq8$8nr$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Er der nogen, der har erfaringer (positive såvel som negative) med sådan et
> projekt?! - i så fald vil jeg meget gerne høre dem!

Du skal have en filerindsats placeret et sted hvor du nemt
kan komme til at rense/skifte filteret. Uden filter får du al
støv og sod fra brændeovnen ud i alle rummene.
Det bedste var nok et genveks anlæg, så får du også luften fornyet.

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Bjarne

Dato : 08-07-01 16:03

In article <3b486647$0$33804$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
   "Kim Bjoern Nielsen" <kim.bjoern@mail.dk-SPAM> writes:
> [...]
> og lade varm luft cirkulere indirekte til de koldere rum. Tænk over det.
Interessant tanke. Hvordan kommer du frem til den ?
Hvor sætter du så indsugningen ? I de kolde rum, altså lige modsat af hvad
Bo havde tænkt sig ?

Jeg har selv haft Bo's ide på tegnebrædtet, men efter at have gennemgået
projektet med en VVS ingeniør, har jeg indtil videre droppet det.
Problemet er at få en rimelig udnyttelse af den varme der bliver pumpet ned
i den "kolde" ende. Hvis det skal laves rigtigt, skal der føres rør ned til
gulvet under vinduerne hvor den varme luft så blæses ud, så man undgår
kuldenedfald. Hvis man bare pumper den varme luft ud under loftet, giver det
kun ganske lidt nytteeffekt.
I øvrigt er den skitserede løsning temmlig dyr, i mit tilfælde med indsugning
fra stuen og udblæsning til 3 væreleser, vil det løbe op i ca. 5000. Til
den pris skal der virkelig være noget at hente.

På baggrund af det, havde jeg tænkt mig, at forsøge mig med en elektrisk
vifte i loftet over brændeovnen. Formålet med det er lige præcis at skabe
cirkulation i den stillestående varme luft under loftet og så se om ikke
der skabes en cirkulation mod de koldere egne.

De tanker minder lidt om det du giver udtryk for.

:snip

> /Kim

mvh,
Bjarne

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 08-07-01 21:34

> Interessant tanke. Hvordan kommer du frem til den ?
> Hvor sætter du så indsugningen ? I de kolde rum, altså lige modsat af hvad
> Bo havde tænkt sig ?

Jeps - lige præcis, og puster ud i nærheden af brændeovnen (der jo afgiver
strålevarme).

> [...]
> gulvet under vinduerne hvor den varme luft så blæses ud, så man undgår
> kuldenedfald. Hvis man bare pumper den varme luft ud under loftet, giver

Også derfor er det måske bedre at suge (relativt varmere) luft fra loftet i
"kolde" rum, skane overtryk i det varme rum - der så vil fordele varmen
jævnt gennem døre mv.

> [...]
> der skabes en cirkulation mod de koldere egne.
>
> De tanker minder lidt om det du giver udtryk for.

- Og så mindsker man iøvrigt også problemer med sod og sager; hvis man
sugede direkte over ovnen (jævnfør anden post).

/Kim

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 08-07-01 21:38

> - Og så mindsker man iøvrigt også problemer med sod og sager; hvis man
> sugede direkte over ovnen (jævnfør anden post).

Aargh! Hvis man IKKE suger direkte over ovnen.

/-: Kim