Hastighed på en skoles netværk
Fra : Bo

Dato : 13-08-07 14:52

Jeg er igang med at udvikle et program til folkeskolen, som eleverne skal
anvende. Desværre ved jeg ikke ret meget om netværk og hvordan en skoles
netværk typisk er sammensat og fungerer.

Med mit program kan skolens lærer lave nogle øvelser, som eleverne skal løse
på hver deres computere. En øvelse består af bl.a. lyd- og billedfiler m.m.
Alle filer tilhørende en øvelse fylder typisk mellem 5 - 50 MByte ialt. Da
lærerne vil udarbejde mange øvelser, vil det hurtigt kræve meget harddisk
plads at opbevare alle øvelserne. Det vil derfor være bedst at øvelserne
bliver placeret på en server.

Hvor hurtigt kan en server overføre en øvelse på 50 MB til 25 elevers
computere ? Elverne skal nødigt sidde og vente mange minutter på at få
overført en øvelse.

Kan en almindelig PC computer i et netvær klare samme opgave og være næsten
ligeså hurtigt som en server ?

Venlig hilsen
Bo
Århus

Fra : Nicolai

Dato : 13-08-07 21:43

Bo skrev:
> Jeg er igang med at udvikle et program til folkeskolen, som eleverne skal
> anvende. Desværre ved jeg ikke ret meget om netværk og hvordan en skoles
> netværk typisk er sammensat og fungerer.

Det er simpelthen så individuelt, at den bedste metode må du overveje
fra sted til sted. Jeg har været med til at lave en del netværk på
københavnske skoler og der er ikke noget som direkte er typisk, det
skulle lige være at det er Cat5E netværk og er der langt imellem
krydsfelter har de brugt fiber. (meget få skoler).

> [...]
>
> Hvor hurtigt kan en server overføre en øvelse på 50 MB til 25 elevers
> computere ? Elverne skal nødigt sidde og vente mange minutter på at få

Det afhænger da af hvordan den generelt bliver belastet, evt. i det
tidsrum.

> Kan en almindelig PC computer i et netvær klare samme opgave og være næsten
> ligeså hurtigt som en server ?

Som udgangspunkt ikke, men det kunne da sagtens ske.

> Venlig hilsen
> Bo
> Århus

Det eneste du kan gøre, er at undersøge x antal skoler og så udvikle til
laveste fællesnævner.

nicolai

--
Støt Red Barnets landsindsamling den 9. september og meld dig som indsamler.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 14-08-07 05:05

"Bo" wrote

> Jeg er igang med at udvikle et program til folkeskolen, som eleverne
> skal anvende. Desværre ved jeg ikke ret meget om netværk og hvordan
> en skoles netværk typisk er sammensat og fungerer.

Der er stor forskel fra kommune til kommune.

I Århus er der Gbps mellem skolerne og centralt driftsted, pånær et par
enkelte mindre skoler som ligger meget afsides i kommunen, på skolerne
er der Gbps til krydsfelter og 100 Mbps ud til hvert enkelt netværksstik
(derefter er det op til hvad den lokale it-vejleder har gjort på skolen).

Kun en enkelt skole har en lokal server i bygningen.

> Hvor hurtigt kan en server overføre en øvelse på 50 MB til 25 elevers
> computere ?

Det kommer an på pcen og hvad der ellers er af trafik på skolens netværk
på samme tid, hvis der rundt på skolen på samme tid bliver udrullet en
ny installation til 5-10 maskiner vil det sandsynligvis kunne mærkes
kortvarigt.

> Elverne skal nødigt sidde og vente mange minutter på at få overført en
> øvelse.

Dit program kunne hente data forud for at behovet opstår, ikke nødvendig-
vis alle opgaver på en gang men kun den næste efter den som eleven ak-
tuelt arbejder med.

> Kan en almindelig PC computer i et netvær klare samme opgave og være
> næsten ligeså hurtigt som en server ?

En typisk pc vil sandsynligvis falde om på ryggen hvis 25 maskiner på
samme tid forsøger at hente 50 MB data på een gang.

På skolerne i Århus bliver der anvendt en del tynde klienter, som ikke
har lokal lagerplads og som er afhængig af centrale Citrix-servere. For
at disse maskiner skal kunne anvende dit program er det vigtigt at pro-
grammet er lavet så det overholder Microsofts Windows XP logo-krav
(ellers bliver det ikke installeret på Citrix-serverne).

Nu hvor du skal igang med at lave programmet nu, kan du lige så godt gå
direkte efter Vista-kompatibilitet i stedet (læringsplanerne er lagt for
dette skoleår, med de undervisningsprogrammer som er indkøbt):

http://microsoft.mrmpslc.com/InnovateOnWindowsVista/
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa480152.aspx

Om det vil kunne afvikles fornuftigt på Citrix kommer an på hvor høj
kvalitet videoen forventes at skulle afvikles i og om det valgte video-
codec kan køre fornuftigt på en flerbrugermaskine.

Fra : Bo

Dato : 14-08-07 13:23

Hej Peder

Tak for dine meget gode svar!

Er det muligt for en skoles IT vejleder at oprette en mappe på det centrale
driftsted, som alle skolens computere kan have adgang til ? (Mit program kan
bruge denne mappe til at gemme lærernes øvelser i).

Kan mappen være skjult, således elverne ikke kan slette mappen eller mappens
filer vha. stifinder på skolens computere ?

I mit program bruger jeg FSO(FileSystemObject) til at gemme, hente og læse
filer. Hvis jeg skal hente en fil på det centrale driftsted, skal jeg så
bare skrive: "//navn på driftstedets server/navn på mappen/filnavn" ?

Venlig hilsen
Bo
Århus

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 14-08-07 17:48

On Tue, 14 Aug 2007 14:23:20 +0200, Bo wrote:

> Kan mappen være skjult, således elverne ikke kan slette mappen eller mappens
> filer vha. stifinder på skolens computere ?

Det burde forhåbentlig ikke være et stort problem at lave filerne Read Only
for eleverne.
/hjj

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 14-08-07 21:38

"Bo" wrote

> Er det muligt for en skoles IT vejleder at oprette en mappe på det
> centrale driftsted, som alle skolens computere kan have adgang til ?
> (Mit program kan bruge denne mappe til at gemme lærernes øvelser i).

Ja.

> Kan mappen være skjult, således elverne ikke kan slette mappen eller
> mappens filer vha. stifinder på skolens computere ?

Skjulte kataloger er falsk sikkerhed, normalt vil eleverne kun få læse-
adgang til applikations- og data-kataloger. Hvis der er elev-specifik
data skal det skrives i deres brugerprofil.

> [...]
> læse filer. Hvis jeg skal hente en fil på det centrale driftsted, skal
> jeg så bare skrive: "//navn på driftstedets server/navn på mappen/

Nej, applikations- og data-kataloger over netværket vil altid være til-
sluttet et fast drevbogstav, det er noget skidt hvis programmer "hardcodes"
med faste servernavne og katalogstier.

Dit installationsprogram skal give mulighed for at angive forskellige in-
stallationssteder for program og data og give mulighed for automatisk ud-
rulning uden at gøre væsen af sig overfor brugeren som eventuelt sidder
ved maskinen. Sigt gerne efter at lave dit program så der er lige så nemt
at udrulle som Microsoft Office.

Det er også en rigtig god ide hvis du laver dit program så det kan fun-
gere med nedsat funktionalitet selvom det bliver brugt på en bærbar som
mister adgangen til netværket. Alt for mange programmer er skrevet ud
fra en forudsætning om at netværket altid er tilgængeligt.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-08-07 06:56

"Bo" <cebocbo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvor hurtigt kan en server overføre en øvelse på 50 MB til 25 elevers
> computere ? Elverne skal nødigt sidde og vente mange minutter på at få

Du skal være klar over, at skolerne generelt er meget forskellige især med
hensyn til IT. Du skal bl.a. regne med, at nogle skoler baserer deres
backbone på alm. 54 Mbps WiFi samt at skolernes maskiner kan være inficeret
som div. zombier, således at de genererer en masse støj.

Skal du have success med din software på en bred mængde skoler, skal du gå
ud fra, at deres IT er dårligt mht. hastighed, stabilitet og
vedligeholdelse.

Vh, Lars.