Ønskes: Hjælp til netværksopsætning.
Fra : N I E L S

Dato : 12-08-07 16:02

Hej

Her må mit simple kandskab til netværk melde pas, men jeg har denne drøm:

Jeg ønsker at opsætte et netværk imellem 2 computere, som begge kører XP
Pro.

PC1, som jeg bruger i det daglige, skal være forbundet til internettet, men
kun med kabel. Og til PC2.
PC2 (som står gemt lidt væk) skal forbindes trådløst til PC1, men ikke have
forbindelse til internettet.

Jeg skal kunne betjene begge computere fra arbejdspladsen (PC1), med kun en
skærm, et tastatur og en mus.

Jeg har følgende hardware:
2 stk. netkort (omboard).
2 stk. trådløse netkort (Linksys).
1 stk trådløs router. (Linksys).
1 stk alm. router (Linksys).
1 skærm
1 tastatur
1 mus
Div. kabler.

Kan det lade sig gøre med det grej jeg har?
Kan jeg evt. lave Wake-on-LAN på PC2?
Kan jeg forbinde PC1 til routeren med kabel og PC2 til routeren med wireless
og få de 2 PC'er til at tale sammen?
Hvilke slags netkabler skal jeg bruge?
Hvilke protokoller skal installeres?
Kan XP-netværks guide klare sagen?
Gider nogen bruge tid på at pappe det ud for mig?

På forhånd tak!
NIELS

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-08-07 11:34

N I E L S skrev:
> Kan jeg evt. lave Wake-on-LAN på PC2?
Det kommer an på om bundkortet/netkortet understøtter det.

> Kan jeg forbinde PC1 til routeren med kabel og PC2 til routeren med wireless
Hvis du giver PC2 en fast ip og kan få det trådløse til at acceptere
den, så kan du måske fjerne gatewayen, og den vil ikke kunne komme på
nettet.

Ellers kan du måske blokere for netadgang i routeren for den ene computer.

> Hvilke slags netkabler skal jeg bruge?
De fleste nye routere/switche finder selv ud af det, uanset hvilket
kabel du bruger, men oprindeligt brugte man "lige igennem" til opkobling
til router mv. og krydskabel til direkte mellem 2 computere.

> Hvilke protokoller skal installeres?
TCP/IP er rigeligt.

Til forbindelsen imellem de 2 kan du bruge remote desktop, det kører
rimelig ok på lan og overfører også lyd.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-08-07 11:40

Jan Nielsen wrote:
> Det kommer an på om bundkortet/netkortet understøtter det.

WOL på wireless på PC2 bliver nok en udfordring.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-08-07 21:51

Mogens Kjaer skrev:

> WOL på wireless på PC2 bliver nok en udfordring.
>
> Mogens
Det kunne der være noget om, det trådløse har næppe forbindelse i
slukket tilstand :)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-08-07 00:15

Jan Nielsen <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote:

> Det kunne der være noget om, det trådløse har næppe forbindelse i
> slukket tilstand :)

Jo da! Man bruger en bridge (eller tunnel).

Fra : brian

Dato : 21-08-07 08:26

On Mon, 13 Aug 2007 12:34:29 +0200, Jan Nielsen
<nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote:

>Det kommer an på om bundkortet/netkortet understøtter det.

og desværre også om routeren vil forwarde wol pakken.
Min tidligere linksys kunne jeg forwarde til broardcast adressen
X.X.X.255 men det kan jeg ikke op min nuværende netgear. (Det er
iøvrigt p.... irriterende høre gerne hvis andre har løst wol og
netgear routere)

Fra : N I E L S

Dato : 15-08-07 05:31

'Lytter' intenst...
NIELS

Fra : N I E L S

Dato : 15-08-07 10:56

Ved nærmere eftertanke behøver der ikke bruges kræfter på at løse opgaven
med PC2-adgang til internettet.
Den klarer jeg bare med en firewall e.l.

NIELS