Ukrudtsdug
Fra : Puk Tutein

Dato : 11-08-07 21:12

Hej alle,

Jeg vil gerne lave noget i min forhave lidt ala, det som kan ses på dette
link:
http://galleri.tv2.dk/index.php/category-Programmer/id-3911510/page-14.html

Altså noget med at grave alt græsset af forhaven og istedet fylde op med
strandsten eller noget andet i den dur (har ikke helt besluttet belægningen
endnu).

Min umiddelbare tanke har været at grave græsset af og lidt til. Lægge et
lag med stabil grus, stampe, lægge 2 lag kraftig ukrudtsdug (sort fibertex)
og så fylde sten ovenpå (hvad det nu end bliver for nogle).

Lyder det som den rigtige fremgangsmåde? Hvor tykt et lag stabilgrus bør
jeg bruge?

Hvad angår ukrudtsdugen så er jeg lidt i tvivl. Måske hører jeg syner, men
jeg synes ofte, jeg hører folk tale imod ukrudtsdugen. Jeg kan bare ikke
huske hvad argumenterne imod skulle være. I værste fald, hjælper det vel
slet ikke, men kan det gøre nogen skade? Hvorfor ville du undlade
ukrudtsdug, hvis ellers du ville det?

Mange hilsner
Puk

Fra : Kasper

Dato : 11-08-07 21:52

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> wrote in message
> [...]
> ikke huske hvad argumenterne imod skulle være. I værste fald, hjælper det
> vel slet ikke, men kan det gøre nogen skade? Hvorfor ville du undlade

Jeg har hørt at når man ligger fliser og ligger en neden under hjælper den
ikke ret meget da det er frø der blæser hen og ligger i overfladen der sår
ukrudtet, så det slet ikke kommer nede fra?

Kasper

Fra : Puk Tutein

Dato : 11-08-07 22:57

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt at når man ligger fliser og ligger en neden under hjælper den
> ikke ret meget da det er frø der blæser hen og ligger i overfladen der sår
> ukrudtet, så det slet ikke kommer nede fra?

Det har jeg også hørt og det giver sådan set også mening. Ukrudtsdug
forhindrer naturligvis kun ukrudt i at komme op nedefra.

Når man lægger fliser så "fuger" man jo med sand og selvfølgelig findes der
ukrudtsfrø der spirer ganske fint i sand.

Men i et tilfælde som mit, hvor jeg ikke vil lægge fliser, men derimod en
eller anden form for sten (strandsten, granitskærver eller hvad det nu
bliver), der fuger man jo ikke med noget som helst. Altså tilbyder man
heller ikke noget voksemedie for frø ukrudtet at spire i. Det vil der
naturligvis med tiden komme. Sand og jord kan jo også blæse rundt og lægge
sig. Men den tætte ukrudtsdug skulle jo også gerne være med til at
forhindre, at frøukrudtet kan komme ned og få ordentligt fat med rodnettet i
den jord, der findes nedenunder.

Så min tanke er, at ukrudt undgår man naturligvis ikke helt og holdent. Men
minimenring af ukrudt er jo heller ikke ringe.

Men måske nogle kan komme med gode argumenter for, at det ikke forholder sig
sådan.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-07 07:27

On Sat, 11 Aug 2007 23:56:39 +0200, "Puk Tutein"
> [...]

>minimenring af ukrudt er jo heller ikke ringe.
>
>Men måske nogle kan komme med gode argumenter for, at det ikke forholder sig

Det lyder som om du har gennemtænkt det hele
Ukrudtet vil blive hæmmet af dugen, tror jeg, også det som kommer
ovenfra. De første par år vil der ikke være nævneværdige mængder af
jord/sand oven på dugen som ukrudtet kan gro i, og selv om det kan gro
på selve dugen, så gror det ikke ret godt på den og det sker næppe før
der er noget jord/sand/støv det kan få rod i.

Den helt store fordel ved dugen må være at man ikke får sten og
undergrund blandet - så hvis du en dag vil af med stenene igen kan du
nemt få dem alle væk.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Esben I.

Dato : 11-08-07 22:55

Puk Tutein wrote:
> Hvorfor ville du undlade
> ukrudtsdug, hvis ellers du ville det?

Sten samler støv + planterester = muld = ukrudt.
Ukrudtsdug hindrer KUN tidsler & mælkebøtter/andet rodukrudt, og dem har
du ingen af i græsplænen.
Søsten o.lign. bli'r meget grimme på kort tid.

så glem det.

mvh
Esben I.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-07 00:55

Esben I. wrote:

> Ukrudtsdug hindrer KUN tidsler & mælkebøtter/andet rodukrudt,

Den slags kan trænge op gennem 10 cm. asfalt, så hvorfor tror du, at en
fiberdug kan stoppe det?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Armand

Dato : 12-08-07 01:11

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Den slags kan trænge op gennem 10 cm. asfalt, så hvorfor tror du, at en
> fiberdug kan stoppe det?

Mnjaarh - Er ukrudt "gennem" asfalt nok ikke også samme scenarie med frø i
iforvejen forekommende små-revner :-/

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-07 01:18

Armand wrote:

> Mnjaarh - Er ukrudt "gennem" asfalt nok ikke også samme scenarie med
> frø i iforvejen forekommende små-revner :-/

Ikke når du ligefrem kan se, hvordan asfalten bliver skubbet op nedefra af
en tidsel eller mælkebøtte, der _vil_ op. Det er utrolige kræfter, der er
gemt i sådan en satan.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Armand

Dato : 12-08-07 01:47

> Ikke når du ligefrem kan se, hvordan asfalten bliver skubbet op nedefra af
> en tidsel eller mælkebøtte, der _vil_ op. Det er utrolige kræfter, der er
> gemt i sådan en satan.

Slår man en kørnerprik på selv den tykkeste stålplade, vil der også være en
ring af jern der er presset op rundt omkring prikken!
Hvis et tidselfrø finder vej til en smal asfalt-revne og udvikler sig
derfra, skal den mængde asfalt som modsvarer den kraftige tidsel-rod jo ende
et sted, og nærmeste ekspansionsmulighed er samme vej som det stål at
kørneren fortrænger :-|

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-07 21:01

Armand wrote:

> Slår man en kørnerprik på selv den tykkeste stålplade, vil der også
> være en ring af jern der er presset op rundt omkring prikken!

Jeg ved ikke, om du har problemer med at læse indenad. Men jeg kan altså
godt se forekel på en plante, der skyder op fra en stor rod og og presser
asfalten op nedefra og så en kimplante fra et frø, som presser asfalten ud
fra et centrum.

Når jeg siger, at jeg har set tidsler, mælkebøtter og faktisk også kvikgræs
mase sig op gennem asfalt, så er det ikke noget, jeg bare bilder mig ind.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 12-08-07 22:23

> Når jeg siger, at jeg har set tidsler, mælkebøtter og faktisk også
> kvikgræs mase sig op gennem asfalt, så er det ikke noget, jeg bare bilder
> mig ind.

Det har vi alle set, men personligt har jeg stadig tilgode at se tidsler og
mælkebøtter komme op igennem ukrudtsdug... Det er _yderst_ effektivt!!

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-07 23:48

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> mælkebøtter komme op igennem ukrudtsdug... Det er _yderst_ effektivt!!

Det fås nok i et utal af kvaliteter og mangel på samme. Ryges
rosen-planteskolemand viste, at han med en dug kunne starte et rosenbed i
det værste morads med Tagrør m.m., og kan man det, holder det (den kvalitet)
til alt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-07 17:56

On Mon, 13 Aug 2007 00:47:58 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>det værste morads med Tagrør m.m., og kan man det, holder det (den kvalitet)

Det er formentlig Mypex de har brugt. Det handles muligvis også under
andre navne. På http://www.rosenposten.dk/ har de et sted en billedserie
hvor de laver rosenbed i noget værre skidt, ved at lægge mypex ud.

Mypex er rigtig godt, det bruges på stort set alle
produktionsplanteskoler. Men kvikgræs kan nu godt komme op gennem det.
Jeg har nogle nye bede ude på marken med mypex på, de er anlagt i
foråret/forsommeren, der er en del kvikgræs i det ene, desværre. Og det
er kommer op nede fra, det er helt sikkert.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-07 19:15

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev >
> [...]
>
> Mypex er rigtig godt, det bruges på stort set alle
> produktionsplanteskoler. Men kvikgræs kan nu godt komme op gennem det.

Var det ikke overkommeligt for et par mand at gå rundt og løfte det op, så
kvikken må starte forfra?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-07 20:57

On Mon, 13 Aug 2007 20:15:25 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Var det ikke overkommeligt for et par mand at gå rundt og løfte det op, så
>kvikken må starte forfra?

Ikke i mit tilfælde - det er sat fast med 19 cm lange pløkke, en for ca.
hver halve meter i siderne. Desuden står det pt. 850 3,5-liters potter
med planter derpå.

Jeg regner i stedet med at sprøjte det ned til efteråret ..... een gang
burde kunne få has på det.

(Du kan i øvrigt se omtalte bed på
<http://plogger.palustris.dk/?level=album&id=2&plog_page=2> hvis det har
interesse.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-07 21:33

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> (Du kan i øvrigt se omtalte bed på
> <http://plogger.palustris.dk/?level=album&id=2&plog_page=2> hvis det har
> interesse.)

Det ser ud til at du har planer om at dække hele Danmarks behov, men det er
måske som underleverandør?

Hvis du ikke er helt sikker på at dugen er den samme som rosengartnerens,
var det nok værd at undersøge, for efter bedste erindring sagde han at i n
t e t kunne trænge igennem, undtagen vand og gødning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-08-07 20:01

On Mon, 13 Aug 2007 22:33:28 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det ser ud til at du har planer om at dække hele Danmarks behov, men det er
>måske som underleverandør?

Jeps.

>Hvis du ikke er helt sikker på at dugen er den samme som rosengartnerens,
>var det nok værd at undersøge, for efter bedste erindring sagde han at i n
>t e t kunne trænge igennem, undtagen vand og gødning.

Jeg her 100% sikker på at det ukrudtsdug som de viser på
www.rosenposten.dk er det samme type som det jeg bruger.
Det jeg er i tvivl om, er om rosengartneren som Søren Ryge snakkede med
er den samme.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-07 21:31

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev > Jeg her 100% sikker på at det
ukrudtsdug som de viser på
> www.rosenposten.dk er det samme type som det jeg bruger.
> Det jeg er i tvivl om, er om rosengartneren som Søren Ryge snakkede med
> er den samme.

Husker ej hans navn, men han 'bruges' også i radioen. Måske kan udsendelsen
genses i DRs arkiv?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-07 21:32

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Jeg her 100% sikker på at det ukrudtsdug som de viser på
> www.rosenposten.dk er det samme type som det jeg bruger.

Var lige inde på linket, det er ham, Knud Pedersen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-07 07:10

On Tue, 14 Aug 2007 22:32:21 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Var lige inde på linket, det er ham, Knud Pedersen.

Det regnede jeg nu også med.

Når man skal fortælle ting i tv/radio skal man nogle gange være lidt
mere præcis og ikke væve sig ud i forklaringer om alle mulige ting som
måske, måske ikke kan ske. Jeg er selv noget overrasket over at se
kvikgræsset gro gennem dugen, vidste godt det kunne ske en lille smule,
men hos mig er det en god del som kigger op.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 12-08-07 08:24

"Esben I." <raggamuffin.invalid@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Sten samler støv + planterester = muld = ukrudt.
> Ukrudtsdug hindrer KUN tidsler & mælkebøtter/andet rodukrudt, og dem har
> du ingen af i græsplænen.
> Søsten o.lign. bli'r meget grimme på kort tid.

Hvordan bliver de grimme?

Lige nu har vi nogle havegange og en indkørsel med ærtesten. De er meget
gamle og lagt uden ukrudtsdug, så de skal luges fra tid til anden, hvilket
jeg så gør.

Men grimme er de da ikke.
Så jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener. Altså bliver det grimt fordi, der
med tiden kommer ukrudt? Eller bliver det grimt fordi stenene bliver
grimme?

Mange hilsner
Puk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-08-07 10:10

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse

> Lige nu har vi nogle havegange og en indkørsel med ærtesten. De er meget
> gamle og lagt uden ukrudtsdug, så de skal luges fra tid til anden, hvilket
> jeg så gør.

Og det vil du oså skulle, selv om der er ukrudstsdug under. Det bliver bare
endnu mere bøvlet pga dugen.
Og senegræs vokser lystigt op gennem den.
Og det er et pokkers bøvl, hvis du senere kommer i tanker om at ville plante
noget.

Men som Mads skriver: Det er nemmere at holde belægning og undeergrund
adskilt.

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-08-07 19:09

> Hvordan bliver de grimme?

Primært alger.

> Lige nu har vi nogle havegange og en indkørsel med ærtesten. De er meget
> gamle og lagt uden ukrudtsdug, så de skal luges fra tid til anden, hvilket
> jeg så gør.

Dem går du også i - de bevæger sig og samler ikke mos og alger som større
sten vil gøre. Vi har en del haver her omkring med sten i størrelsen fra 16
mm og op. Der går ikke mere end 3-4 år, så bliver det hele lagt om fordi det
ikke er pænt længere.

Mvh Maria

Fra : Aksel

Dato : 12-08-07 12:02

> [...]
> ikke huske hvad argumenterne imod skulle være. I værste fald, hjælper det
> vel slet ikke, men kan det gøre nogen skade? Hvorfor ville du undlade

I en opbygning som din forhindrer dugen at der kommer sand nedefra op mellem
stenene.
Der vil altid komme jord og blade ned mellem stenene, og dermed også ukrudt,
men det får ikke dybe rødder, så det er let at trække op.

Under fliser forhindrer dugen også, at sand kommer op mellem fliserne,
derfor kommer de ikke til at ligge så fast som direkte i sand.

Hilsen Aksel

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 13-08-07 16:51

> [...]
> ikke huske hvad argumenterne imod skulle være. I værste fald, hjælper det
> vel slet ikke, men kan det gøre nogen skade? Hvorfor ville du undlade

Hej Puk.
Jeg lavede hele indkørslen om sidste år, og lagde i den forbindelse sorte
skærver i bedene. Jeg rettede først jorden af, så den blev plan, og derefter
dug. Og self 10 cm skærver. Det virker utroligt godt. Og man kan også køre
på det i ny og næ. Altså ingen stabil grus. Efter min mening unødigt arbejde
og udgift!
Der er _ikke_ problemer med opvoksende ukrudt, hvor dugen ligger. Der er
lidt, hvor jeg ikke har stort nok overlæg og hvor dugen støder op til noget.
Så går jeg en tur med en løvsuger en gang i mellem, når jeg er træt af at se
på blade mv. Så formulder de heller ikke og skaber grobund for planter.
Og hvis du ikke bruger dug, får du jord op mellem stenene, så det ikke
bliver pænt.
Så der er kun en løsning. Dug og sten. Alle dem der siger noget andet, er
forkert på den

God fornøjelse
Mvh
Mads K

Fra : Puk Tutein

Dato : 13-08-07 18:40

"Mads Kristiansen" <madsk.fjernes.@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver pænt.
> Så der er kun en løsning. Dug og sten. Alle dem der siger noget andet, er

Tusind tak for dit input. Det er rigtig fedt at høre fra en der har prøvet
det selv.

Med hensyn til stabilgrus, så vil jeg nok blive nødt til at lægge det i
indkørslen. Der skal jo køres hver dag lige der. Men det kan da godt være,
at jeg kan udelade det i resten af forhaven. Det vil jeg da lige tænke
over.

Mange hilsner
Puk