Gennemløbsvandvarmer kontra varmvandsbehol~
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-08-07 14:46

Jeg er ved at renovere badeværelset, bla. skrottes badekarret.
Og dermed fjernes behovet for meget varm vand inden for kort tid.

For at spare lidt plads, overvejer jeg at fjerne varmvandsbeholderen og
istedet få en gennenløbsvandvarmer, dvs. vandet varmes op efter behov.

Hvilke fordele / ulemper er der ved det.?

Jeg har elvarme.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Preben Q

Dato : 11-08-07 15:12

"Jørgen Rasmussen" <jo-ra@tdc-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennenløbsvandvarmer, dvs. vandet varmes op efter behov.
>
> Hvilke fordele / ulemper er der ved det.?

Jeg har brugt en Metro 15KW gennemløbsvandvarmer i mange år.
Til min egen store tilfredshed.
Men konen og børnene blev aldrig gode venner med den.
Styringen kræver mere omtanke end de kunne klare....

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 11-08-07 18:54

On Sat, 11 Aug 2007 17:11:39 +0200, Preben Q wrote:

> [...]
> egen store tilfredshed.
> Men konen og børnene blev aldrig gode venner med den. Styringen kræver

Man skal lade være med at kigge på elmåleren når den er i drift

15 kW giver efter min opfattelse heller ikke en kæmpe mængde varmt vand.
Mine forældre har en gennemløbsvandvarmer på 14 kW til gas de bruger om
sommeren og den giver mærkbart mindre vand end når det kommer fra
varmtvandsbeholderen der er koblet på træfyret. Hurtig hovedregning siger
ca. 8 liter 30 grader varmt vand i minuttet.

Det kan give problemer med at vandet i bruseren bliver koldt hvis der er
en anden i huset der åbner for det varme vand - dog kan dette problem være
minimeret med moderne blandingsbatterier der tager højde for trykfald.

Der kan altså være noget komfort i at have en varmtvandsbeholder fremfor
en gennemløbsvandvarmer.

--
JÅH

Fra : Max

Dato : 11-08-07 16:56

Hej Jørgen

> Hvilke fordele / ulemper er der ved det.?

Jeg ved ikke hvad man skal sikre sig når det drejer sig om el,
men der er intet problem i en gennemstrømningsvandvarmer
på fjernevarme, den kan levere 70 grader varmt vand i uendelige
mængder lige når der er brug for det og der er inget vand at
holde varmt.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-08-07 14:13

Max wrote:
> [...]
> på fjernevarme, den kan levere 70 grader varmt vand i uendelige
> mængder lige når der er brug for det og der er inget vand at

ja... det vil jeg også tilslutte mig...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-08-07 18:34

Jørgen Rasmussen <jo-ra@tdc-net.dk> wrote:

> Hvilke fordele / ulemper er der ved det.?

Hvis det er en el-varmer, så kræver den meget strøm.
Den Preben beskriver kræver 65 Ampere sikring - altså skal den sikkert
tilsluttes 3 x 400V.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Max

Dato : 11-08-07 19:38

Hej Ole

> Den Preben beskriver kræver 65 Ampere sikring - altså skal den sikkert
> tilsluttes 3 x 400V.

Ja, men så har man også 76 kW til rådighed, mon ikke det slår til :)

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-08-07 19:27

Jørgen Rasmussen wrote:
> [...]
>
> For at spare lidt plads, overvejer jeg at fjerne varmvandsbeholderen og
> istedet få en gennenløbsvandvarmer, dvs. vandet varmes op efter behov.

Tak for kommentarer.

Min VVS-mand fortalte mig at en gennemløbsvandvarmer ville kalke til ret
hurtigt. Vi har meget kalk der hvor jeg bor.

Så jeg beholder min varmtvandsbeholder.

Jeg har igår fjernet kalken fra den 110 liters beholder jeg har.
Der var ca. 15 liter kalk, efter ca. 10 år.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/