Hvordan fjerner man begrænsningerne
Fra : Snakee

Dato : 11-08-07 02:12

Hej Gruppe.

Vi har lige, efter opfordring fra flere herfra, købt en Gilera Runner SP
30. Det er iøvrigt et KANONB fed scooter så til alle de som anbefalede mig
den skal der lyde et stort takt.

Jeg er dog blevet en smule nysgerrig for hvordan man fjerner
begrænsningerne. Det er vidst noget med nogle ringe der skal pilles, men
hvordan gør man det og er der andre ting man kan gøre.

Og nok vigtigst af alt, er det noget man selv kan gøre og er det nemt at
gøre?

Det er ikke meningen at den skal tunes men begrænsningerne kunne være rare
at komme af med så man kan få den motorkraft men reelt har betalt for.

Er der een der vil forklare mig hvordan og hvorledes man gør. Det er ikke
sikkert jeg vil gøre det men det kunne være rart at vide hvordan man gør
det alligevel.

Snakee

--
Lige så længe der er folk på usenet der ikke fatter at man går
efter bolden og IKKE manden, agter jeg at skrive under pseudonym.

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-07 05:13

> Er der een der vil forklare mig hvordan og hvorledes man gør. Det er ikke
> sikkert jeg vil gøre det men det kunne være rart at vide hvordan man gør
> det alligevel.

Skiverne pilles let ud hvis du har værktøjet..

Pil variatorskjoldet af (det store skjold på venstre side som oftest sidder
med ~10 unbracho skruer..

Se om boltens "spændingspunkt" er mærket på krumptappen ud for variatoren
(så du kan spænde rigtigt igen bagefter).

Løsne bolten med en trykluftnøgle (næsten umuligt at holde på plads med
anden, måske med en stempel stopper (trykluftnøgle koster 198,- i Harald
nyborg))

Pil variator blæserskjold af, og skiven ind til variator (der kan også sidde
en på den anden side af variatoren)

Monter de resterende dele igen, nu kan variatoren samles mere og remmen kan
presses længere op, altså "op i at højere gear"....

Er det en euro 2 motor ved jeg ikke meget om det, men en ældre maskine har
måske også et blindrør på udstødningn... Det ksal lukkes, evt saves af og
svejses en prop på. Eller bare udskift udstødning..

Overvej evt. at køb en ny variator.. En malossi multivar vil sandsynligvis
give dig et mere jevnt optræk, måske også bedre... Men det kan være en stor
videnskab at indstille den med de rigtige ruller..

Held og lykke med farten!

/SWP

Fra : Snakee

Dato : 11-08-07 05:58

Sat, 11 Aug 2007 06:12:40 +0200 skrev Søren W følgende på hovedet af en
knappenål:

> Held og lykke med farten!

Tak for kaffe. Det er da vidst ikke noget man bare lige gør med
en god skruetrækker.

Men tak for svaret alligevel.

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 12-08-07 06:22

Sat, 11 Aug 2007 15:52:50 +0200 skrev Henning Lund følgende på hovedet af
en knappenål:

> Og slet ikke med en stempelstopper, det er noget smartass gejl
> der ødelægger bla. lejer i motoren.

Dumt spørgsmål måske, men hvad hulen er en stempelstopper egenlig for noget?

Snakee

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-07 16:45

> Dumt spørgsmål måske, men hvad hulen er en stempelstopper egenlig for
> noget?

du piller tændrøret af, og skruer en stopper i istedet for.. så er det hele
låst fast.. men kunne aldrig finde på at bruge det. som det skrives belaster
du lejer osv.. Topstykket har nok heller ikke godt af det..... Har du en
kompressor er en trykluftnøgle ikke en dyr invenstering. Fås dog også til
EL, ved dog ikke om det er noget Fætter BR Værktøj.

http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6205&n=10&KundeID=

http://thansen.dk/product.asp?c=1164001095&n=788922347&pn=788923661

Jevnligt på tilbud..

/SWP

Fra : Nighthawk

Dato : 16-08-07 10:25

"Søren W" <me [et a] cacba [Plet] dk> wrote in

> [...]
> det..... Har du en kompressor er en trykluftnøgle ikke en dyr
> invenstering. Fås dog også til EL, ved dog ikke om det er noget Fætter

Har selv haft den fra thansens indtil jeg solgte scooteren. Fungerer
særdeles fint, den er faktisk så kraftig, at overdreven brug kan flå
gevindet af enten bolt eller krumtap, så den kan bestemt anbefales

NH

Fra : Snakee

Dato : 16-08-07 23:56

Thu, 16 Aug 2007 11:25:03 +0200 skrev Nighthawk følgende på hovedet af en
knappenål:

> Har selv haft den fra thansens indtil jeg solgte scooteren. Fungerer
> særdeles fint, den er faktisk så kraftig, at overdreven brug kan flå
> gevindet af enten bolt eller krumtap, så den kan bestemt anbefales

Har de for en gang skyld noget i deres butik der virkelig holder længere
end 14 sekunder ved normal brug

Snakee

Fra : Nighthawk

Dato : 17-08-07 07:36

Snakee <ingen@mail.tak> wrote in

> [...]
> af en knappenål:

> Har de for en gang skyld noget i deres butik der virkelig holder

Åhja, den fungerer faktisk. Måske endda for godt, hvis ikke man passer på.

NH

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 17:19

> Åhja, den fungerer faktisk. Måske endda for godt, hvis ikke man passer
> på.

sådan er det jo med alt værktøj.. men skal passe på, ikke bare gå amok og
spænde til...

/SWP