Det nye skoleskema - frokostpausen og 1 fr~
Fra : Kim

Dato : 11-08-07 04:21

Hvor mange minutter har Jeres barn til frokost i skolen ?

På vores privatskole har børnene kun 20 minutter ( 11:15-11:35 )

Det kan godt være at det er svært at få et skoleskema til at
gå op med alle lærere der er på skolen skal have 37 timer /ugen
men mildest sagt syntes jeg det er dybt kritisabelt at det skal ske
på bekostning af børnenes frokostpause.

Hvor mange voksne vil acceptere kun 20 minutter til
frokost på deres arbejdsplads ?

20 minutter til:
- at få pakket sine bøger væk
- at gå hen/ned og få sine hænder vasket inden man spiser ( kø ved
toilettet )
- at spise sin frokost
- at derefter få sine hænder vasket igen efter man har spist
- at eventuelt at få et tiltrænkt toiletbesøg.

Hvad mener I andre forældre ?

Ligeledes har de for vores datters nye 5.kl ( samt 4 kl. ) lagt 1 fritime
ind
fra 11:55-12:40 hvor de så skal have slutte med matematik fra kl 12:40-
13:25 om fredagen.

Hvad har de tænkt sig børnene skal lave i denne time.
Der er ikke en SFO på skolen og vil man så lade børnene passe sig selv.
Der står tydligt i skolens reglement at børnene ikke må forlade skolen i
skoletiden.
Hvad så når de har 1 fritime.

Ja jeg har kontaktet skolen pr mail men endnu ikke fået svar.

Mvh Kim

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-08-07 08:47

"Kim" <no@way.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skoletiden.
> Hvad så når de har 1 fritime.
>
> Ja jeg har kontaktet skolen pr mail men endnu ikke fået svar.

Så må du lige ringe en gang - eller bedre møde op og
bede om en forklaring.
I mine øjne er det umådelig dårlig skemalægning, hvis man
er nødt til at lægge en fritime ind i børnenes skemaer,
det kan til nød ske i 9.-10.klasse, men ikke i underskolen.
Det er en ommer, helt klart.

Mht. spisepausen, så tror jeg, at mange børn spiser allerede i første
frikvarter, og derfor ikke er så sultne, når de komme til 11-frikvarteret.
Det fungerer fint på vores skole med 3 frikvarterer á 20 minutter, og
der bliver spist, leget og alt det, der skal til. I de små klasser starter
vi oftest 5 min. før, så de kan sidde stille i klassen og spise pænt,
og så der kan blive hentet mælk til dem, der har bestilt det.

Jeg er sikker på, at I finder ud af det, specielt, hvis du møder
op med en samarbejdende holdning og positive forventninger.

Mvh.Bodil, lærer og forælder i folkeskolen.

Fra : Kim

Dato : 11-08-07 16:50

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev
> [...]
> er nødt til at lægge en fritime ind i børnenes skemaer,
> det kan til nød ske i 9.-10.klasse, men ikke i underskolen.

Er der en lovgivning på dette område ?
Eller retningslinier f.eks fra en Arbejdspladsvurdering ( APV ),
Undervisningsministeriet , den tilsynsførende som er tilknyttet friskolen,
Dansk center for undervisningsmiljø eller Dansk center for
undervisningsmiljø
eller andre steder fra ?

Hvordan kan skolens bestyrelse, som jeg går ud fra skal godkende timeplanen,
kunne godkende den så ?

Især når som du skriver:" det kan til nød ske i 9.-10.klasse, men ikke i
underskolen"
hvad jeg tolker at børnene er for små ( underskolen ) til at det er
ansvarligt som voksne
at give dem 45 min. fri mellem 2 timer ( det er 11:55-12:40 )

Jeg mener hvis skolens leder ( og bestyrelse ) ikke kan se det forkerte i
det, hvad
vil det så hjælpe " at møde op med en samarbejdende holdning og positive
forventninger." ?

> Jeg er sikker på, at I finder ud af det, specielt, hvis du møder
> op med en samarbejdende holdning og positive forventninger.
>
> Mvh.Bodil, lærer og forælder i folkeskolen.

Det er ikke noget jeg ville kunne ønske mere.

Mvh Kim

Fra : Sabina H.

Dato : 11-08-07 20:18

"Kim" <no@way.dk> wrote in message
> "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev
>
> Er der en lovgivning på dette område ?

du kan se folkeskoleloven her:
http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/A20000073029-REGL

btw så skal du jo huske på at en skolelærer også har en del arbejde udover
den regulære undervisning, med forberedelse og afslutning af opgaver givet i
klassen... så det med at de skal have 37 timer ugentligt i klassen holder
ikke....

undervisningsministeriet: http://www.uvm.dk/lov/

http://www.umv.dk/UMV/UMV/

> Hvordan kan skolens bestyrelse, som jeg går ud fra skal godkende
> timeplanen,
> kunne godkende den så ?

om bestyrelsen skal godkende timeplanen, står i vedtægterne for den
pågældende skole, som i har ret til at rekvirere.... men min erfarign med
bestyrelses arbejde, så består bestyrelsens opgaver oftest mere i at holde
styr på det store overblik, økonomisk og på anden vis, og sørge for at de
ansatte følger den pædagogiske plan, men det er op til skolelederen og
lærerne, at fastlægge timeplanen og planlægge den enkelte dag....
eksembel på vedtægter på en privatskole:
http://www.frb-privatskole.dk/vedtaegter.php

> [...]
> ansvarligt som voksne
> at give dem 45 min. fri mellem 2 timer ( det er 11:55-12:40 )

nu fremgår det jo ikke helt fra din side hvad klassetrin vi taler om... men
man må regne med at der er en form for årsag til den fritime, feks til
lektielæsning eller lign, og der bør jo også være opsyn med børnene, hvis de
er så små..... på en privatskole er der jo lidt andre forhold end på en
folkeskole, har i undersøgt det nærmere?

> [...]
> det, hvad
> vil det så hjælpe " at møde op med en samarbejdende holdning og positive

har du spurgt ind til årsagen til den timeplanlægning??

> Det er ikke noget jeg ville kunne ønske mere.

desværre synes jeg det allerede ser ud til at du har set dig sur på
timeplanlægningen, og ser problemer hvor jeg ikke kan se nogle....
20 minutter til at spise er fint tilstrækkeligt, og min opfattelse er ofte
at lærerne er fleksible og lader ungerne bruge den sidste del af den
foregående time til at spise, således at de har frikvarteret til netop at
holde fri og bruge kroppen.... således at der er opsyn med børnene i
spisesituationen....
derudover har jeg lidt svært ved at tro at helt almindelige friske unger
husker at vaske fingre inden og efter de spiser ;) men skulle det alligevel
være, så er det også min erfaring at der ofte er en håndvask i
klasseværelset, og det tager altså ikke mange sekunder at vaske hænder for
små purke....

--
Knus,
Sabina

Fra : Kim

Dato : 12-08-07 05:21

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev
> nu fremgår det jo ikke helt fra din side hvad klassetrin vi taler om...

jo der gør, hvis du gad læse det.

> men man må regne med at der er en form for årsag til den fritime, feks til
> lektielæsning eller lign,

ikke alle børn har behov for lektielæsning.

>og der bør jo også være opsyn med børnene, hvis de er så små.....

nemlig

>på en privatskole er der jo lidt andre forhold end på en folkeskole, har i
>undersøgt det nærmere?

undersøgt hvad nærmere ?

> desværre synes jeg det allerede ser ud til at du har set dig sur på
> timeplanlægningen, og ser problemer hvor jeg ikke kan se nogle....

Du kender heller ikke de nærmere forhold, såmdet siger næsten sig selv.

> 20 minutter til at spise er fint tilstrækkeligt,

ikke for alle børn, igen, hvis du gad læse hvad jeg skrev.

>og min opfattelse er ofte at lærerne er fleksible og lader ungerne bruge
>den sidste del af den foregående time til at spise,

ikke alle lærere, igen, hvis du gad læse hvad jeg skrev.

> derudover har jeg lidt svært ved at tro at helt almindelige friske unger
> husker at vaske fingre inden og efter de spiser ;)

næe, de børn som ikke lærer det hjemmefra gør det ikke.

>men skulle det alligevel være, så er det også min erfaring at der ofte er
>en håndvask i klasseværelset, og det tager altså ikke mange sekunder at
>vaske hænder for små purke....

Igen, du kender heller ikke de nærmere forhold.

Fra : Sabina H.

Dato : 12-08-07 11:43

> "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev
>
> jo der gør, hvis du gad læse det.

beklager det forsvandt for mig i mængden.... synes stadig ikke det er noget
problem... 5 klasse børn kan SAGTENS få en time til at gå, og er ikke hvad
jeg betragter som "små børn"....

> ikke alle børn har behov for lektielæsning.

dvs der er ingen lektier på skolen??

> nemlig

5 klasse er ikke "små".....

> undersøgt hvad nærmere ?

hvorfor de vælger at disponere som de gør....

> Du kender heller ikke de nærmere forhold, såmdet siger næsten sig selv.

så må du jo oplyse hvad præcis du mener problemet er??
uden oplysninger om de "nærmere forhold" må vi jo gå ud fra at der er tale
om en helt normal 5. klasse pige.....

> ikke for alle børn, igen, hvis du gad læse hvad jeg skrev.

jeg har skam læst det, og som en anden også har gjort opmærksom på så hænger
din timeplan ikke sammen....

> ikke alle lærere, igen, hvis du gad læse hvad jeg skrev.

sig mig engang, er det et helt nyt koncept med de 20 minutters middagspause,
eller er det første gang din datter skal starte på privatskolen??
hvad er årsagen til at du NU ser det som et problem, og begynder at rode i
lovgivning og alt muligt, i stedet for at prøve at spørge hvor du reelt bør
spørge..... nemlig på skolen?

> næe, de børn som ikke lærer det hjemmefra gør det ikke.

*fniz* børn lærer meget hjemmefra, som de så glemmer alt om når de er sammen
med kammerarterne... det er nu engang den måde børn fungerer på.... hvis du
tror din elskede lille pige er et pip anderledes, så er du naiv, og på vej
til en brat opvågning når hun rammer prepuperteten, hvilket kan ske hvert
øjeblik det kan være ;)

> Igen, du kender heller ikke de nærmere forhold.

så oplys os da gerne, i stedet for at prøve at lytte, eller måske bør i
overveje at skifte skole, så du ikke har alle disse problemer??
--
Knus,
Sabina

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 11-08-07 10:27

Kim skrev:
> Hvor mange minutter har Jeres barn til frokost i skolen ?
>
> På vores privatskole har børnene kun 20 minutter ( 11:15-11:35 )

På vores ditto er det 35 minutter. Det er meget passende, synes vi (barn
i gymnasiedelen og mor lærer i hovedskolen).

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-07 11:31

"Kim" <no@way.dk> skrev i en meddelelse news:46bd2bb7$0$90276

> Hvor mange minutter har Jeres barn til frokost i skolen ?

Vores børn har 30 min. her på den nye skole. På den gamle skole havde de
også kun 20 min. De lærte dog hurtigt, at fordele madpakken over flere
frikvarterer. Det kunne så lade sig gøre fordi de fik fri kl. henholdsvis 13
og 14.
De får ofte tidligere fri nu og går ikke i SFO, så der spises som regel
også, når de kommer hjem.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim

Dato : 11-08-07 16:38

"Buffy" <og andre> skrev lignende>
>De lærte dog hurtigt, at fordele madpakken over flere frikvarterer. Det
>kunne så lade sig gøre fordi de fik fri kl. henholdsvis 13 og 14.

Ja, men når klassen får fri kl 14:20 eller 15:05 ?
Samt at der mellem flere timer ikke er pause/frikvater ?
Børnene må ikke drikke eller spise i timen ?
Og de skal være hurtige ( for at sige det mildt ) for
lige at kunne tage et par bidder mad på de få minutter
der går fra læreren går til den næste kommer.
Med nogle lærer må børnene godt "forlænge" spisepausen
men ikke med alle. Som jeg kan se timeplanen har
lærerne også kun 20 minutter til at spise i.

Den ser sådan ud:
8:30-8:45 - morgensang
8:45-9:30 - time
9:30-10:15 - time ( 15 min pause )
10:30-11:15 - time
11:15-11:35 - frokost ( 20 min pause )
11:55-12:40 - time
12:40-13:25 - time ( 10 min pause )
13:35-14:20 - time
14:20-15:05 - time

Nogen kommentarer please ?

Mvh Kim

Fra : H@nsen

Dato : 11-08-07 22:56

"Kim" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> [...]
> men ikke med alle. Som jeg kan se timeplanen har
> lærerne også kun 20 minutter til at spise i.

Et forståelses spørgsmål: når der er frokost fra klokken 11:15 - 11:35 og
næste time så først starter klokken 11:55 så ser det for mig ud som at der
er 20 minutter til frokost og 20 minutter til pause. Det giver da 40
sammenhængende minutter hvoraf de 20 er afsat til spisning. Det er vel en ok
spisepause at have???

Bente

Fra : Kim

Dato : 12-08-07 05:25

"H@nsen" <nospam@nospam.dk> skrev
> [...]
> er 20 minutter til frokost og 20 minutter til pause. Det giver da 40
> sammenhængende minutter hvoraf de 20 er afsat til spisning. Det er vel en

Ja, for de børn der spiser hurtigt er 20 min nok.

Har du set de forskellige børns madpakker ???

Jeg har set 2 rundommer klasket sammen med lidt
leverposteg, sågar 1 dase gule majs og en ske at spise med...
så tager det jo ikke mange min at spise ens mad.

Fra : H@nsen

Dato : 12-08-07 05:34

> [...]
> leverposteg, sågar 1 dase gule majs og en ske at spise med...
> så tager det jo ikke mange min at spise ens mad.

Nej men de har da også 40 minutter ialt, så vidt jeg kan se. altså fra 11.15
til næste time starter klokken 11.55.

Fra : Holst

Dato : 12-08-07 08:24

H@nsen wrote:

> Nej men de har da også 40 minutter ialt, så vidt jeg kan se. altså fra 11.15
> til næste time starter klokken 11.55.

Da jeg selv var barn i Ruder Konges tid, havde vi en frokostpause på en
halv time. De første ti minutter af frokostpausen var dog sammen med
læreren fra timen før. Så sørgede læreren for, at vi vitterlig fandt
madpakkerne frem og sad og spiste dem frem for at løbe rundt og lege.
Når læreren så gik efter ti minutter, spiste vi færdig og legede. Ofte
var vi såmænd allerede færdige med at spise efter ti minutter, fordi vi
jo ville være klar til at lege.

I Kims tilfælde er de første tyve minutter af pause måske også med lærer
tilknyttet klassen.

Fra : Sabina H.

Dato : 12-08-07 11:46

"Kim" <no@way.dk> wrote in message
> [...]

Kim, har du selv kigget nærmere på den timeplan??

ifølge dig, har de faktisk 40 sammenhængende minutter ved frokost, og om
fredagen har de endda en hel ekstra time til at spise i..... hvad er
problemet?
--
Knus,
Sabina

Fra : Frøken Jensen

Dato : 13-08-07 00:41

On 11/08/07 17:37, in article 46bdd877$0$90262$14726298@news.sunsite.dk,
"Kim" <no@way.dk> wrote:

> [...]
> men ikke med alle. Som jeg kan se timeplanen har
> lærerne også kun 20 minutter til at spise i.

Hej Kim.

Fritimer i underskolen er helt uacceptabelt, mener jeg.
Spisepause på 20 min. er ok, hvis det efterfølges af 30 min. pause - så de
kan bruge pausen til at lege og ikke til at blive færdige med madpakken osv.
Jeg synes du ihvertfald skal kræve, at den skemalagte fritime foregår under
voksenopsyn. Tal eventuelt med de andre forældre og gå i samlet flok til
ledelsen og diskuter de ønskede ændringer.
Stil op til skolebestyrelsen ved næste valg!:)

Mvh.
Charlotte, tidl. lærer på privatskole.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 13-08-07 15:48

Kim wrote:
<snip>
> Som jeg kan se timeplanen har
> lærerne også kun 20 minutter til at spise i.

Lærere har sjældent fuldt skema.

> Den ser sådan ud:
> 8:30-8:45 - morgensang
> 8:45-9:30 - time
> 9:30-10:15 - time ( 15 min pause )
> 10:30-11:15 - time
> 11:15-11:35 - frokost ( 20 min pause )
> 11:55-12:40 - time
> 12:40-13:25 - time ( 10 min pause )
> 13:35-14:20 - time
> 14:20-15:05 - time
>
> Nogen kommentarer please ?

Bindegalt!! Men det er faktisk ikke så meget den (jeg er enig) noget korte
frokostpause, der falder mig for brystet.

Det har været kendt i umindelige tider (i al fald siden før jeg selv gik i
skole i 70'erne) at 45 min allerede er i overkante af hvad man kan tillade
sig ud lade en lektion vare. Og så lægger de 2x45 min uden pause, 3 gange om
dagen? Med mindre de har en helt speciel pædagisk tilgang, der giver
variation og fysisk aktivitet i løbet af lektionerne, så det uhørt høje krav
at stille ungerne.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-08-07 10:49

Kim wrote:
> Hvor mange minutter har Jeres barn til frokost i skolen ?
>
> På vores privatskole har børnene kun 20 minutter ( 11:15-11:35 )
> [klip]

Det er for kort tid.

> Ligeledes har de for vores datters nye 5.kl ( samt 4 kl. ) lagt 1 fritime
> ind
> fra 11:55-12:40 hvor de så skal have slutte med matematik fra kl 12:40-
> 13:25 om fredagen.

Jeg havde masser af fritimer på min gamle skole - også da jeg gik på
lavere klassetrin end 5. Tiden gik med at lege med de andre børn, så jeg
kan ikke lige se hvordan det kan være et problem.

Mvh. Michael.

Fra : Kim

Dato : 12-08-07 19:05

"Kim" <no@way.dk> skrev

Har lige pr mail fået accept fra skolens leder at børnene godt
må bruge af de 20 min. af frikvarteret til at spise færdig i.
Det måtte de ikke før for alle lærerne.

Mht fritimen.
Hvorvidt om 9-11 årige børn er modne nok til passe sig
selv, er de efter min mening det ikke i en samlet flok.
Jeg afventer nu svar fra skolens leder hvorvidt skolen
har valgt at priotere.

/Kim

Fra : Sabina H.

Dato : 12-08-07 19:18

> "Kim" <no@way.dk> skrev
>
> Har lige pr mail fået accept fra skolens leder at børnene godt
> må bruge af de 20 min. af frikvarteret til at spise færdig i.
> Det måtte de ikke før for alle lærerne.

hvordan den enkelte lærer formidler sin time, kan lederen sætte
retningslinier op for... hvordan børnene forvalter frikvarteret er op til
børnene...
det eneste jeg kan se kan gå imod spisepausen, er hvis der er en "alle skal
udenfor"-regel, der forhindrer børnene i at sidde i klasseværelset i
frikvarteret efter spisepausen.....

> [...]
> selv, er de efter min mening det ikke i en samlet flok.
> Jeg afventer nu svar fra skolens leder hvorvidt skolen

hvad er forskellen på at de er i samlet flok, på et område hvor der er
voksenopsyn, eller ihvertfald på at de kan opsøge voksne ret hurtigt hvis
behovet skulle opstå, og så på at de er alene?
jeg ville da til enhver tid foretrække at ungerne er på skolens område i
fritimen og måske har adgang til bibliotek/computere eller lektielæsning,
frem for at de render rundt i byen...

feks kan jeg fortælle at i fredericia hvor jeg flyttede til da min søn gik i
4 klasse, var der fra 5 klasse ikke noget som helst tilfredsstillende
pasnings/opsynstilbud...... det blev for de flestes vedkommende løst ved at
ungerne gik alene hjem, eller var sammen med kammerarter...
jeg siger dermed ikke at jeg synes det er en fantastisk ide at de unge skal
være alene om eftermiddagen i x antal timer, blot at det kan lade sig
gøre...

med "ikke noget tilfredsstillende pasningstilbud" kan jeg opklare at der
menes at det ENESTE pasnings/opsynstilbud der var, var at 4-5 klassebørnene
kunne komme i SFO på lige fod med 0-3 klasse... en SFO i ALT for små
lokaler, på et meget afgrænset område på en byskole..... og prismæssigt var
4-5 klasse på samme nivau som 0-3 klasse, på trods af at opsynsnivauet
erkendt var voldsomt lavere end ved de yngere klasser.... der var dengang
intet klubtilbud i området.....

--
Knus,
Sabina

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 13-08-07 08:33

> [...]
> skoletiden.
> Hvad så når de har 1 fritime.
>
> Ja jeg har kontaktet skolen pr mail men endnu ikke fået svar.

Vi fik sparet sammen til et køleskab i klassen fra starten af og så spiser
de løbende over dagen, hvilket også er godt for helbredet (Hvis de skal
slanke sig).

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://www.retsreformnu.dk (Nytænkning for landets skyld)