Sølle roser - hvad gør jeg nu?
Fra : Henriette Døssing

Dato : 09-08-07 09:43

Hej,

Jeg har den række roser af sorten Blue Moon i min have - og de er
temmelig sølle at se på.

Tidligere på sæsonen blev de angrebet af lus og nu har de stråleplet -
dertil kommer, at en del af dem er temmelig ranglede på trods af en god
beskæring i foråret.

De blev også angrebet sidste år og nu er spørgsmålet:

Hvad gør jeg? Skærer dem ned nu og sprøjter mod stråleplet? Eller nøjes
jeg med at sprøjte nu og venter med at skære dem ned?

Et andet spørgsmål: Er Blue Moon specielt følsom overfor sygdomme? - for
så skal jeg måske overveje at grave dem op og plante en anden sort.

Alle gode råd modtages med tak - for det er godt nok trist at kigge ud
på sådan en gang miserable roser.

Bedste hilsner

Henriette Døssing

Fra : HvB

Dato : 09-08-07 12:23

Mine roser er altså også temmelig sølle at se til - efter denne silende våde
sommer.

Min Charles austin rose gisper og har fået flere underlige symptomer. Min
blue Moon ser mig også noget træt ud.

Jeg har radikalt valgt at sprøjte med Baymat Ultra hver 14. dag (og så
malation mod lus) Så har jeg skåret den næsten helt ned - og nu skyder den
lystigt.

Om det er sådan man gør ved jeg ikke, men alternativet var at grave den op -
så for at prøve noget gjorde jeg sådan... og det ser ud til at virke.
Sensommeren kan endnu nå at byde på remontering... så held og lykke.

HvB

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 10-08-07 13:11

"Henriette Døssing" <tmp@FJERNDETTEdoessing.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kender ikke Bue Moon, men jeg kender til svære problemer med miserable
roser og stråleplet - LIGE INDTIL JEG FULGTE DETTE RÅD FRA EN
PLANTESKOLEJER: GIV DEM EN GOD GANG KALK.
Prøv det - og styrk dem samtidig med nogle gode håndfulde kunstgødning.

Mvh
Aksel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-08-07 19:27

> Jeg har den række roser af sorten Blue Moon i min have - og de er temmelig
> sølle at se på.

Sådan har mine roser været de sidste par år, og min mor mente at jeg sultede
dem. Så i år har de fået kunstgødning 2 gange og et par spande hønsemøj 3.
gang. De har aldrig været flottere, men jeg har måtte luge mere end jeg
plejer

Mvh Maria

Fra : Henriette Døssing

Dato : 15-08-07 06:21

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> gang. De har aldrig været flottere, men jeg har måtte luge mere end jeg

Jeg har gødet dem to gange med rosengødning, men måske har jeg overgødet
dem...
Nu er de blevet sprøjtet med sådan noget Baymat mod stråleplet mv, så
håber jeg at det hjælper lidt.

Til foråret vil jeg så skære dem godt ned og så give dem kalk sammen med
gødningen, sådan som en anden her i gruppen foreslog.

Tak til jer, som kom med gode råd.

Henriette Døssing