/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
nyt uheld - bremser?
Fra : m0rt3n


Dato : 08-08-07 08:18

http://ekstrabladet.dk/112/article325280.ece

MC knalder ind i bil der laver uvending - det er selvfølgelig
motorcyklistens egen skyld. Jeg undrer mig over, hvordan politiet kan se, at
kun bagbremsen er brugt?

(Til at starte med stod der, at han var uerfaren, fordi kun den ene bremse
var brugt, men ikke om det var for- eller bagbremse. Jeg kom til at tænke på
John Hopkins, som konsekvent kun bruger forbremsen. Så er det jo nok derfor,
han ikke vinder så meget, hvis det er amatøragtigt kun at bruge en bremse)

-m0rt3n zrx1100



 
 
Anders Christensen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 08-08-07 08:37

m0rt3n skrev:
> http://ekstrabladet.dk/112/article325280.ece
>
> MC knalder ind i bil der laver uvending - det er selvfølgelig
> motorcyklistens egen skyld. Jeg undrer mig over, hvordan politiet kan se, at
> kun bagbremsen er brugt?

Der var vel kun en stribe bremsespor efter motorcyklen?

Max Andersen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 08-08-07 09:37

Anders Christensen wrote:
> m0rt3n skrev:
>> http://ekstrabladet.dk/112/article325280.ece
>>
>> MC knalder ind i bil der laver uvending - det er selvfølgelig
>> motorcyklistens egen skyld. Jeg undrer mig over, hvordan politiet kan
>> se, at kun bagbremsen er brugt?
>
> Der var vel kun en stribe bremsespor efter motorcyklen?

Ja, hvis der havde været 2, havde det været ret kort :). Men korrekt
opbremsning må være ingen bremsespor, men fuld udnyttelse af begge
bremser uden at dækkene skrider. Det kan man nok ikke umiddelbart se,
men kun have fået fortalt af vidner, hvis bagenden er skredet ud, og han
har manglet højre arm?.

Max

Niels Pein (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 08-08-07 12:43

"Max Andersen" skrev ...
>
> Men korrekt opbremsning må være ingen bremsespor, men fuld udnyttelse af
> begge bremser uden at dækkene skrider. Det kan man nok ikke umiddelbart
> se, men kun have fået fortalt af vidner, hvis bagenden er skredet ud, og
> han har manglet højre arm?.
>
Jeg undrede mig også da jeg læste det med at han kun havde brugt bagbremsen.
Det kan man da ikke se, ikke engang vidner kan se det, med mindre de holder
øje med fingrene på højre hånd.

Jeg er selv et par gange kommet til at skride lidt ud med bagenden ved
opbremsning, hvis jeg har bremset hårdere med forbremsen end jeg forventede
jeg fik brug for, og så ikke har fået lettet trykket fra bagbremsen. For
vidner der ikke er motorcyklister, vil det se ud som om kun bagbremsen er
brugt, og det eneste spor der efterlades på asfalten er fra baghjulet,
selvom forhjulet har lavet næsten alt arbejdet.

Man kan forresten fint bremse selvom man mangler højre arm. Fik en demo i
går.
--
Mvh. Niels
Bandit 1250



Anders Christensen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 08-08-07 16:52

Max Andersen skrev:
> Anders Christensen wrote:

>> Der var vel kun en stribe bremsespor efter motorcyklen?
>
> Ja, hvis der havde været 2, havde det været ret kort :). Men korrekt
> opbremsning må være ingen bremsespor, men fuld udnyttelse af begge
> bremser uden at dækkene skrider. Det kan man nok ikke umiddelbart se,
> men kun have fået fortalt af vidner, hvis bagenden er skredet ud, og han
> har manglet højre arm?.

Det var også lidt min pointe, at hvis man ikke er motorcyklist selv vil
det se ud som man kun har bremset med bagbremsen.

Sune (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 08-08-07 09:44


"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46b96e3f$0$35148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> http://ekstrabladet.dk/112/article325280.ece
>
> MC knalder ind i bil der laver uvending - det er selvfølgelig
> motorcyklistens egen skyld. Jeg undrer mig over, hvordan politiet kan se,
> at kun bagbremsen er brugt?

Lyder mærkligt. Det er næsten altid omvendt. Uerfarne glemmer eller tør ikke
bruge bagbremsen, men de bruger altid forbremsen.

Og hvordan politiet har kunnet se det er mig en gåde. Oftest ser du ikke
bremsespor efter forbremsen.

Men endnu en gang en bilist der laver en uvending foran en MC - beskæmmende



Vh Sune

>
> (Til at starte med stod der, at han var uerfaren, fordi kun den ene bremse
> var brugt, men ikke om det var for- eller bagbremse. Jeg kom til at tænke
> på John Hopkins, som konsekvent kun bruger forbremsen. Så er det jo nok
> derfor, han ikke vinder så meget, hvis det er amatøragtigt kun at bruge en
> bremse)
>
> -m0rt3n zrx1100
>



Kristian Bundgaard (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Kristian Bundgaard


Dato : 08-08-07 11:45

Hmm, man maa antage at man kan se en saadan opbremsning paa daekkende?
maa vaere mit bedste bud i al fald...

Anders Majland (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 08-08-07 12:16

http://galleri.tv2.dk/index.php/category-Nyhederne/id-7845420/page-8.html

Han er heldigvis uden for livsfare

> Hmm, man maa antage at man kan se en saadan opbremsning paa daekkende? maa
> vaere mit bedste bud i al fald...

På et blokeret hjul vil det være synligt - men det er langt fra optimalt at
blokere forhjulet på en mc. Mit gæt er at det baseret på mc'ens hastighed
før uheldet og så hvor voldsomt selve sammmenstødet har været. Og måske
vidner. En mc uden ABS er det de færreste "almindelige" der kan maks bremse
så det kan ses på dæk/asfalt ved en pludselig opstået fare. Det kan (og imho
skal) selvfølgelig trænes men jeg har også taget en tur på taget pga en
forhjulsblokade - vejen havde ikke det forventede greb så det våde/kolde dæk
slap grebet "møj hurtigt". Det er så registeret som et eneuheld i
statistikken da jeg ikke ramte ham der kørte ud foran mig (og jeg ikke fik
nummeret)

Men en uvending fra højre side har man ikke mange millisekunder til at
reagere på - og slet ikke hvis bilisten ikke blinker (meget normal
forseelse - ved ikke noget her)

I forgårs var der en varevogn der lavede en u-vending et stykke foran mig.
Han konstaterer så at han ikke kan nå rundt i et forsøg og begynder at
bakke. Der har jeg så sluppet gassen. Han holder så stille og jeg overvejer
om det er fordi han har set mig og jeg derfor bare skal køre venstre om ham.
Nej han sætter igang igen og kører fremad - og får øje på mig og blokerer
bremsen så han holder og blokerer hele vejen - der er hverken plads foran
eller bagved til at jeg kan komme forbi pga sidetaskerne ... Men der har jeg
forlængst bremset farten af. Men han har ikke orienteret sig før manøvren
(ellers ville han jo have set mig) for det var meget tydeligt at han blev
overrasket over at der "pludseligt" holdt en mc midt på vejen og pegede mod
ham ...

For et par år siden var jeg ude for at en bilist med en anden bilist på slæb
lavede en uvending fra rabatten til højre for vejen. Det gjorde de midt i et
sving hvor hastighedsgrænsen var 80km/t. Umiddelbart inden var den 60 så jeg
var ved at acc. Der var bilisten i den bil der var på slæb heldig med at jeg
havde abs for den trækkende stopper da han ser mig, hvorved den der er på
slæb står lige påtværs af min vejbane. Jeg når at få stoppet, men kun lige.
På mc var det ikke sikkert at jeg ville have kunne nå at stoppe for ham ...
og var nok taget en tur i botanikken. Det er ikke optimalt at
katastrofebremse en mc i et sving ...

Det var så kun anden gang siden 1989 jeg har maks bremset i bil pga en
vigepligtsforseelse, men jeg meget oftere oplever at skulle bremse hårdt på
mc. Jeg kører stort set på samme måde i bil og på mc (mhs marginer og
hastighed) selvom mc'en jo acc noget kvikkere...

Taxa'er med kørende motor i højre side af vejen er abs. en af farlige. De
skal jo ofte den anden vej igen efter den næste kunde ...



Armand (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-08-07 21:23


"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46b98242$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Og hvordan politiet har kunnet se det er mig en gåde. Oftest ser du ikke
> bremsespor efter forbremsen.
>
Det er til gengæld forskrækkende at dén detalje skal lastes motorcyklisten!
Indtil ABS blev almindeligt var det sædvanen at bilsammenstød på praktisk
vis kunne opmåles gennem de blokeringsstriber enhver bilist lavede ved
refleksmæssigt at trampe bremsen i bund. Men allerede for laang tid siden
var man opmærksom på at den optimale opbremsning foregik lige inden dækkene
stod stille, hvilket kørekort-tagere således blev belært om - Men dé
fejlbremsninger har man aldrig lastet nogen bilist for.
Hvorfor så nu motorcyklisterne???

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste