Asus' 266 mhz motherboards
Fra : Mads Frandsen

Dato : 08-07-01 09:27

Hey NG

Hvad skal der ti lfor at man fuldt ud kan udnytte Asus' 266 mhz FSB
motherboards...

Processor og ram eller hva'?
Hvor får man 266mhz ram ??

mvh
Mads

Fra : raven

Dato : 08-07-01 11:00

On Sun, 08 Jul 2001 08:26:50 GMT, mads@south-park.dk (Mads Frandsen)
wrote:

>Hey NG
>
>Hvad skal der ti lfor at man fuldt ud kan udnytte Asus' 266 mhz FSB
>motherboards...
>
>Processor og ram eller hva'?
>Hvor får man 266mhz ram ??

Forvirret ?

Ja, fsb266 hentyder til at AMD's nye cpu'er kører fsb266 internt.
Tidligere kørte de fsb200.

Internt er frontbussen i de cpu'er double pumped. Så ud til
bundkortets frontbus skal man dividere med 2. Det giver henholdsvist
133 og 100 MHz.

Nå til spørgsmålet: asus 266 fsb bundkort:

A7M266 og A7A266

A7M266:

DDR ram, pc2100 eller pc1600
En fsb266 cpu må foretrækkes, men fsb200 (duron) kan også bruges. Det
er sådan set bare et spørgsmål om, hvilken multiplier cpu'en er
leveret med. Mere ligger der ikke i det fsb 266/200. Fsb200 cpu'er kan
presses op på fsb266. Fsb266 cpu'er kan presses op på fsb320.

A7A266:
tager både sdram og ddr ram (altså enten eller)
samme cpu kommentarer som for a7m266.

Ingen af de 2 asus bundkort har multiplier justering (men
konkurrenternes har, f.eks. epox og gigabyte). Derfor må det absolut
anbefales at køb noget ram som er hurtigt. F.eks. Crucial, Mushkin
eller Corsair.
Crucial kan købes på http://www.ocworkbench.com
Med det pc2100 er sandsynligheden for en fsb på bundkortet over 150
MHz god, og det giver så en pæn OC på 150/133=13 % eller mere.

John

Fra : Mads Frandsen

Dato : 08-07-01 11:06

> [...]
>
>Internt er frontbussen i de cpu'er double pumped. Så ud til
>bundkortets frontbus skal man dividere med 2. Det giver henholdsvist

Yup, jeg var en smule forvirret!!

Til vil altså sige at A7A bundkortet er det bedste??
Du vil måske hellere andbefale bundkort fra Epox eller Gigabyte
fremfor Asus??

Jeg ved ikke helt hvad der er bedst - jeg står bare overfor at skulle
købe nyt grej - og ville så have det mest optimale

mvh - og tak
Mads

Fra : DaWizeGuy

Dato : 08-07-01 11:12

"Mads Frandsen" <mads@south-park.dk> wrote in message

> Yup, jeg var en smule forvirret!!
>

> Til vil altså sige at A7A bundkortet er det bedste??
> Du vil måske hellere andbefale bundkort fra Epox eller Gigabyte
> fremfor Asus??

Nej! A7A266 har ALi-chipsetet, som giver en dårligere ydelse en AMD 761 som
A7M266, samt EpoX EP-8K7A+ og Gigabyte GA-7DX.

> Jeg ved ikke helt hvad der er bedst - jeg står bare overfor at skulle
> købe nyt grej - og ville så have det mest optimale

Hvis du går efter et system med DDR-RAM er EpoX EP-8K7A+ det bedste valg,
da det har multiplieroverclocking og generelt yder bedre end konkurrende
boards. Går du efter et system med almindelige PC133 SD-RAM, er Asus A7V133
det bedste valg, da det generelt yder lidt bedre en konkurrenterne.

---
Mvh
Anders

Fra : raven

Dato : 08-07-01 21:07

On Sun, 8 Jul 2001 12:11:32 +0200, "DaWizeGuy"
<anders@herlevkollegiet.dk> wrote:

> [...]
>boards. Går du efter et system med almindelige PC133 SD-RAM, er Asus A7V133
>det bedste valg, da det generelt yder lidt bedre en konkurrenterne.

Helt enig !

sdram (pc133 og helst ikke pc100) eller ddr ram, men ikke et board til
begge dele.

John

Fra : DaWizeGuy

Dato : 08-07-01 11:04

> Hey NG
>
> Hvad skal der ti lfor at man fuldt ud kan udnytte Asus' 266 mhz FSB
> motherboards...
>
> Processor og ram eller hva'?
> Hvor får man 266mhz ram ??

For det første må vi lige have det definitoriske på plads. Der findes ingen
motherboards der kører ægte 266 MHz Front Side Bus!! Det der er tale om er,
at Athlon motherboards er i stand til at udnytte både det stigende og
faldende clocksignal på bussen, således at overførselshastigheden mellem
hukommelse og processor fordobles. Denne teknik kaldes Double Data Rate,
eller DDR, og findes i 2 udgaver 100 MHz DDR og 133 MHz DDR,. Sidstnævnte
benævens ofte 266 MHz FSB, men det er vigtigt at forstå, at den den interne
Front Side Bus er stadig 133 MHz - ikke 266 MHz. De 266 MHz gælder kun
overførsel af data fra hikommelse til processor. Der findes 3 typer af Asus
motherboards som understøtter 266 MHz FSB:

1. A7V133 som kører med almindelige SD-RAM. Dette board skal blot have
almindelige PC133 SD-RAM for at kunne udnytte 266 MHz FSB.
2. A7A266 som er en hybridløsning med ALI chipset som både kan køre med
SD-RAM og DDR-RAM. For at udnytte 266 MHz FSB kræves således enetn PC133
SD-RAM eller PC2100 DDR-RAM.
3. A7M266 med AMD 761 chipset, som kun kører med DDR-RAM. Ved 266 MHz FSB
kræves PC2100 DDR-RAM.

For at kunne udnytte 266 MHz FSB kræves enAthlon processor med 133 MHz DDR
bus, dvs. enten 1 GHz, 1,2 GHz, 1,33 GHz eller 1,4 GHz "C".

Ved at søge på www.edbpriser.dk kan du finde havd du skal bruge. Personligt
vil jeg anbefale A7V133, da gevinsten ved DDR-RAM er ret lille.

---
Mvh
Anders

Fra : Jonny Jensen

Dato : 10-07-01 10:10

Jeg har et A7M266 og det sparker seriøst røv. Jeg købte 512 MB Apacer
DDR-ram til det, og dem slap jeg 1280,- kroner for, incl. forsendelse, jeg
ved ikke om Andre synes det lyder dyrt, jeg føler mig i hvert faldt ikke
snydt! De kan clockes til ca. 153 MHz DDR, så på det punkt kan man vel
heller ikke klage? Multiplieren? Det tog mig 5 minutter at læse en artikel
www.athlonoc.com og efter at have købt de nødvendige smådele, tog det et
kvarter med en forsigtig loddekolbe, vupti, så havde jeg et A7M266 med
justerbar multiplier

Jeg kan kun anbefale dette MB, selvom jeg er helt enig i at A7V133 også er
et suverænt MB. Til gengæld er ALI chipset noget skod, så jeg ville holde
mig langt fra A7A266!

Jonny.

Fra : raven

Dato : 09-07-01 10:22

On Tue, 10 Jul 2001 11:10:02 +0200, "Jonny Jensen" <a@b.com> wrote:

> [...]
>et suverænt MB. Til gengæld er ALI chipset noget skod, så jeg ville holde

Flot med modificationen ! med multiplier.

Har hørt fra en seriøs betatester af windows XP, at Microsoft ikke er
pæne ved Ali Magic i windows XP.
Til gengæld tager de endelig VIA alvorlig i den version, - det må man
nok sige er noget nyt. Tidligere var de 'forlovede' med Intel.

hilsen

John