/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Min motor oser
Fra : Steen Andreasen


Dato : 10-06-07 15:40

Jeg har en 18 hk Volvo Penta i min sejlbåd. Motoren er 19 år gammel og
fungerer sådan set upåklageligt, men den oser meget når motoren er kold.

Min mekaniker siger at det er normalt, og at der ikke rigtig er noget at
gøre ved det. Han foreslår mig at lægge ny motor i båden, hvis jeg vil løse
problemet.

Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve med
en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst problemet fra et
par andre synsvinkler. Er der nogen bud?

mvh
Steen



 
 
Leon Hulstroem (10-06-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 10-06-07 18:18


"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:466c0d2a$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg har en 18 hk Volvo Penta i min sejlbåd. Motoren er 19 år gammel og
> fungerer sådan set upåklageligt, men den oser meget når motoren er kold.
>
> Min mekaniker siger at det er normalt, og at der ikke rigtig er noget at
> gøre ved det. Han foreslår mig at lægge ny motor i båden, hvis jeg vil
> løse problemet.
>
> Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve med
> en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst problemet fra et
> par andre synsvinkler. Er der nogen bud?

Man skal først finde ud af om der er olie den brænder af eller for meget
diesel.
Det kan man se på farven af røgen, sort er brændstof, hvid er olie (giver
ofte olieringe i vandet) og grå/hvid med sødelig smag er vand fra din
ferskvandskøling.

Hvis det er brændstof kan et pumpe & dyse eftersyn sikker klare det.

Er det olie så er det sikkert olietyvene/parablyerne i topstykket der er
utætte. dvs olien siver forbi ventil-stammen, når motoren står stille. Den
ligger så en ordentlig sky, når motoren startes efter stilstand.

Det er sjældent det er stempelringene, for så bruger den olie under kørsel.
Men ok.. der er jo også en mellem periode hvor stemples udvidelse under
varmen gør at den bliver tæt.

Mvh
Leon



Bent Pedersen (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 11-06-07 16:51

En 19 år gammel diesel i en sejlbåd er næppe slidt op, medmindre da at
ejeren i virkeligheden hellere ville have haft en motorbåd

Hvis den oser med hvid røg er det vand. Det kan være kondens i diesel-olien,
eller kølevand (men det er nok usandsynligt.)
Sort røg ved start er selvfølgelig dieselolie, og så burde du checke
dyserne. Hvis den er svær at starte kold, kan det være det.

Når motoren kører normalt skal der komme en smule grå røg, der er vanddamp
blandet med udstødsgasser.

Jeg regner ikke med at det er blå røg, når den forsvinder når motoren bliver
varm? Blå røg er smøreolie, og så skal du checke topstykket.

mvh
bent
"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:466c3253$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> news:466c0d2a$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Jeg har en 18 hk Volvo Penta i min sejlbåd. Motoren er 19 år gammel og
>> fungerer sådan set upåklageligt, men den oser meget når motoren er kold.
>>
>> Min mekaniker siger at det er normalt, og at der ikke rigtig er noget at
>> gøre ved det. Han foreslår mig at lægge ny motor i båden, hvis jeg vil
>> løse problemet.
>>
>> Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve
>> med en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst problemet
>> fra et par andre synsvinkler. Er der nogen bud?
>
> Man skal først finde ud af om der er olie den brænder af eller for meget
> diesel.
> Det kan man se på farven af røgen, sort er brændstof, hvid er olie (giver
> ofte olieringe i vandet) og grå/hvid med sødelig smag er vand fra din
> ferskvandskøling.
>
> Hvis det er brændstof kan et pumpe & dyse eftersyn sikker klare det.
>
> Er det olie så er det sikkert olietyvene/parablyerne i topstykket der er
> utætte. dvs olien siver forbi ventil-stammen, når motoren står stille. Den
> ligger så en ordentlig sky, når motoren startes efter stilstand.
>
> Det er sjældent det er stempelringene, for så bruger den olie under
> kørsel. Men ok.. der er jo også en mellem periode hvor stemples udvidelse
> under varmen gør at den bliver tæt.
>
> Mvh
> Leon
>
>



Steen Andreasen (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Steen Andreasen


Dato : 11-06-07 21:27

Hej igen

Smøreolieforbruget på min motor er helt normalt. Jeg efterfylder en lille
smule nogle gange i løbet af sæsonen så jeg er ret sikker på røgen stammer
fra uforbrændt dieselolie.

På min foregående båd der havde en Yanmar 9 hk diesel motor afmonterede jeg
med mellemrum insprøjtningsdysen og fik den efterset hos min mekaniker. På
min Volvo Penta, som er en 2002, har jeg fået at vide at det er risikabelt
at afmontere dyserne fordi jeg risikerer at få de bøsninger som dyserne
sidder i med ud under demontagen. Hvis disse bøsninger følger med ud skal
hele motorblokken samt en masse andet adskilles for at få bøsninger og
dyser på plads igen.
Det lyder lidt vildt, men min mekaniker (KKE i Skovshoved) lød sikker og
overbevisende da han forklarede mig hvorfor det var bedst ikke at afmontere
og checke mine brændstofdyser.

mvh Steen




"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> wrote in message
news:466d6f5d$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> En 19 år gammel diesel i en sejlbåd er næppe slidt op, medmindre da at
> ejeren i virkeligheden hellere ville have haft en motorbåd
>
> Hvis den oser med hvid røg er det vand. Det kan være kondens i
> diesel-olien, eller kølevand (men det er nok usandsynligt.)
> Sort røg ved start er selvfølgelig dieselolie, og så burde du checke
> dyserne. Hvis den er svær at starte kold, kan det være det.
>
> Når motoren kører normalt skal der komme en smule grå røg, der er vanddamp
> blandet med udstødsgasser.
>
> Jeg regner ikke med at det er blå røg, når den forsvinder når motoren
> bliver varm? Blå røg er smøreolie, og så skal du checke topstykket.
>
> mvh
> bent
> "Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
> news:466c3253$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
>> news:466c0d2a$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Jeg har en 18 hk Volvo Penta i min sejlbåd. Motoren er 19 år gammel og
>>> fungerer sådan set upåklageligt, men den oser meget når motoren er kold.
>>>
>>> Min mekaniker siger at det er normalt, og at der ikke rigtig er noget at
>>> gøre ved det. Han foreslår mig at lægge ny motor i båden, hvis jeg vil
>>> løse problemet.
>>>
>>> Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve
>>> med en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst problemet
>>> fra et par andre synsvinkler. Er der nogen bud?
>>
>> Man skal først finde ud af om der er olie den brænder af eller for meget
>> diesel.
>> Det kan man se på farven af røgen, sort er brændstof, hvid er olie (giver
>> ofte olieringe i vandet) og grå/hvid med sødelig smag er vand fra din
>> ferskvandskøling.
>>
>> Hvis det er brændstof kan et pumpe & dyse eftersyn sikker klare det.
>>
>> Er det olie så er det sikkert olietyvene/parablyerne i topstykket der er
>> utætte. dvs olien siver forbi ventil-stammen, når motoren står stille.
>> Den ligger så en ordentlig sky, når motoren startes efter stilstand.
>>
>> Det er sjældent det er stempelringene, for så bruger den olie under
>> kørsel. Men ok.. der er jo også en mellem periode hvor stemples udvidelse
>> under varmen gør at den bliver tæt.
>>
>> Mvh
>> Leon
>>
>>
>
>



Bent Pedersen (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 12-06-07 17:55

Tja, han må jo vide det. Ellers kunne man prøve at lade dem soppe i
dieselolie et stykke tid før demontagen, hvis det ellers er muligt.
Det lyder ellers som en rigtig god ide at servicere dyserne en gang imellem


mvh
bent
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:466db008$0$23930$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej igen
>
> Smøreolieforbruget på min motor er helt normalt. Jeg efterfylder en lille
> smule nogle gange i løbet af sæsonen så jeg er ret sikker på røgen stammer
> fra uforbrændt dieselolie.
>
> På min foregående båd der havde en Yanmar 9 hk diesel motor afmonterede
> jeg med mellemrum insprøjtningsdysen og fik den efterset hos min
> mekaniker. På min Volvo Penta, som er en 2002, har jeg fået at vide at det
> er risikabelt at afmontere dyserne fordi jeg risikerer at få de bøsninger
> som dyserne sidder i med ud under demontagen. Hvis disse bøsninger følger
> med ud skal hele motorblokken samt en masse andet adskilles for at få
> bøsninger og dyser på plads igen.
> Det lyder lidt vildt, men min mekaniker (KKE i Skovshoved) lød sikker og
> overbevisende da han forklarede mig hvorfor det var bedst ikke at
> afmontere og checke mine brændstofdyser.
>
> mvh Steen
>
>
>
>
> "Bent Pedersen" <bentp@email.dk> wrote in message
> news:466d6f5d$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> En 19 år gammel diesel i en sejlbåd er næppe slidt op, medmindre da at
>> ejeren i virkeligheden hellere ville have haft en motorbåd
>>
>> Hvis den oser med hvid røg er det vand. Det kan være kondens i
>> diesel-olien, eller kølevand (men det er nok usandsynligt.)
>> Sort røg ved start er selvfølgelig dieselolie, og så burde du checke
>> dyserne. Hvis den er svær at starte kold, kan det være det.
>>
>> Når motoren kører normalt skal der komme en smule grå røg, der er
>> vanddamp blandet med udstødsgasser.
>>
>> Jeg regner ikke med at det er blå røg, når den forsvinder når motoren
>> bliver varm? Blå røg er smøreolie, og så skal du checke topstykket.
>>
>> mvh
>> bent
>> "Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
>> news:466c3253$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:466c0d2a$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>> Jeg har en 18 hk Volvo Penta i min sejlbåd. Motoren er 19 år gammel og
>>>> fungerer sådan set upåklageligt, men den oser meget når motoren er
>>>> kold.
>>>>
>>>> Min mekaniker siger at det er normalt, og at der ikke rigtig er noget
>>>> at gøre ved det. Han foreslår mig at lægge ny motor i båden, hvis jeg
>>>> vil løse problemet.
>>>>
>>>> Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve
>>>> med en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst problemet
>>>> fra et par andre synsvinkler. Er der nogen bud?
>>>
>>> Man skal først finde ud af om der er olie den brænder af eller for meget
>>> diesel.
>>> Det kan man se på farven af røgen, sort er brændstof, hvid er olie
>>> (giver ofte olieringe i vandet) og grå/hvid med sødelig smag er vand fra
>>> din ferskvandskøling.
>>>
>>> Hvis det er brændstof kan et pumpe & dyse eftersyn sikker klare det.
>>>
>>> Er det olie så er det sikkert olietyvene/parablyerne i topstykket der er
>>> utætte. dvs olien siver forbi ventil-stammen, når motoren står stille.
>>> Den ligger så en ordentlig sky, når motoren startes efter stilstand.
>>>
>>> Det er sjældent det er stempelringene, for så bruger den olie under
>>> kørsel. Men ok.. der er jo også en mellem periode hvor stemples
>>> udvidelse under varmen gør at den bliver tæt.
>>>
>>> Mvh
>>> Leon
>>>
>>>
>>
>>
>
>



claus b. p. (11-06-2007)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 11-06-07 09:54


"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> wrote in message
news:466c0d2a$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg har en 18 hk Volvo Penta i min sejlbåd. Motoren er 19 år gammel og
> fungerer sådan set upåklageligt, men den oser meget når motoren er kold.
>
> Min mekaniker siger at det er normalt, og at der ikke rigtig er noget at
> gøre ved det. Han foreslår mig at lægge ny motor i båden, hvis jeg vil
> løse problemet.
>
> Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve med
> en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst problemet fra et
> par andre synsvinkler. Er der nogen bud?
>
Min Ford motor lægger også en tæt røgsky når den startes kold, man bliver
helt flov... Men jeg har fra flere sider fået at vide at det er helt
normalt, og motoren kører også fint. Når man kigger på en byggeplads om
morgenen ser man også den ene tykke røgsky efter den anden, og jeg kan
forestille mig, at man ganske enkelt ikke har tænkt miljø ind i
konstruktionen på dieselmotorer for 30 år siden. Det var vigtigere at de kan
starte, så pumpen giver et ordentligt skud brændstof når motoren er kold. På
nogle motorer findes endda en startanordning der giver et ekstra-ekstra skud
brændstof til koldstart, som erstatning for gløderør.
Man kan sikkert godt opnå en forbedring med renovering af ventiler og dyser,
men grundlæggende tror jeg det er motorernes konstruktion der er det største
problem.

MVh. Claus




HH (11-06-2007)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 11-06-07 17:20

On 11 Jun., 10:53, "claus b. p." <c...@hotmail.com> wrote:
> "Steen Andreasen" <steen.andrea...@humleby.dk> wrote in message
>
> news:466c0d2a$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...> Jeg har en 18 hk Volvo Penta i min sejlbåd. Motoren er 19 år gammel og
> > fungerer sådan set upåklageligt, men den oser meget når motoren er kold.
>
> > Min mekaniker siger at det er normalt, og at der ikke rigtig er noget at
> > gøre ved det. Han foreslår mig at lægge ny motor i båden, hvis jeg vil
> > løse problemet.
>
> > Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve med
> > en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst problemet fra et
> > par andre synsvinkler. Er der nogen bud?
>
> Min Ford motor lægger også en tæt røgsky når den startes kold, man bliver
> helt flov... Men jeg har fra flere sider fået at vide at det er helt
> normalt, og motoren kører også fint. Når man kigger på en byggeplads om
> morgenen ser man også den ene tykke røgsky efter den anden, og jeg kan
> forestille mig, at man ganske enkelt ikke har tænkt miljø ind i
> konstruktionen på dieselmotorer for 30 år siden. Det var vigtigere at de kan
> starte, så pumpen giver et ordentligt skud brændstof når motoren er kold. På
> nogle motorer findes endda en startanordning der giver et ekstra-ekstra skud
> brændstof til koldstart, som erstatning for gløderør.
> Man kan sikkert godt opnå en forbedring med renovering af ventiler og dyser,
> men grundlæggende tror jeg det er motorernes konstruktion der er det største
> problem.
>
> MVh. Claus

Hej,
Tjoe, jeg går ud fra, at motoren er en Volvo Penta 2002, der jo blev
leveret til nye både fra ca. 1983/84.
Men min MD7B fra 1983 er altså nu 24 år gammel - den starter omgående
uden nogen forvarmning, også først/sidst på sæsonen og ryger
overhovedet ikke. Og den er af et ældre design end 2002-motoren. Så
mit gæt er en eller anden fejl ved motoren som nævnt i nogle af de
ovennævnte svar.
mvh
Hans-Henrik


claus b. p. (14-06-2007)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 14-06-07 11:03


"HH" <hhmcsv@gmail.com> wrote in message
news:1181578804.354785.81140@c77g2000hse.googlegroups.com...
On 11 Jun., 10:53, "claus b. p." <c...@hotmail.com> wrote:
>
> Min Ford motor lægger også en tæt røgsky når den startes kold,

>>Hej,
>>Tjoe, jeg går ud fra, at motoren er en Volvo Penta 2002, der jo blev
>>leveret til nye både fra ca. 1983/84.
>>Men min MD7B fra 1983 er altså nu 24 år gammel - den starter omgående
>>uden nogen forvarmning, også først/sidst på sæsonen og ryger
>>overhovedet ikke. Og den er af et ældre design end 2002-motoren. Så
>>mit gæt er en eller anden fejl ved motoren som nævnt i nogle af de
>>ovennævnte svar.

Nej, jeg tror ikke Volvo har haft noget med min Ford ET4 motor at gøre.
Jeg kan tilføje at jeg faktisk har 2 af slagsen, og de oser lige meget. De
er sikkert også nogenlunde lige slidt, men jeg tvivler på at de fejler noget
derudover.

Mvh. Claus



ThomasB (13-06-2007)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 13-06-07 14:46

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:466c0d2a$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve med
> en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst problemet fra et
> par andre synsvinkler. Er der nogen bud?

Volvo Penta er kendt for at ose (især) når de kommer op i alderen.




Per Nordahl (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 13-06-07 16:03


"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:466c0d2a$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg har en 18 hk Volvo Penta i min sejlbåd. Motoren er 19 år gammel og
> fungerer sådan set upåklageligt, men den oser meget når motoren er
> kold.
>
> Min mekaniker siger at det er normalt, og at der ikke rigtig er noget
> at gøre ved det. Han foreslår mig at lægge ny motor i båden, hvis jeg
> vil løse problemet.
>
> Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve
> med en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst
> problemet fra et par andre synsvinkler. Er der nogen bud?
>
> mvh
> Steen
Muligt jeg ikke lige har læst hele tråden godt nok!

Men er din motor ferskvandskølet el. saltvandskølet.?
Er der søvandsfilter på.?
Er du 100% sikker på at thermostaten er i orden, er den kontrolleret?
Er der skidt og møg i udstødningsmanifolden?

Mvh. "Thulfen"



Steen Andreasen (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Steen Andreasen


Dato : 13-06-07 16:23


"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote in message
news:467006ea$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> news:466c0d2a$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Jeg har en 18 hk Volvo Penta i min sejlbåd. Motoren er 19 år gammel og
>> fungerer sådan set upåklageligt, men den oser meget når motoren er kold.
>>
>> Min mekaniker siger at det er normalt, og at der ikke rigtig er noget at
>> gøre ved det. Han foreslår mig at lægge ny motor i båden, hvis jeg vil
>> løse problemet.
>>
>> Det er jo sandsynligt at min mekaniker har ret, og at jeg bare må leve
>> med en osende motor, men jeg kunne nu godt tænke at få belyst problemet
>> fra et par andre synsvinkler. Er der nogen bud?
>>
>> mvh
>> Steen
> Muligt jeg ikke lige har læst hele tråden godt nok!
>
> Men er din motor ferskvandskølet el. saltvandskølet.?
> Er der søvandsfilter på.?
> Er du 100% sikker på at thermostaten er i orden, er den kontrolleret?
> Er der skidt og møg i udstødningsmanifolden?
>
> Mvh. "Thulfen"
>
Motoren er ferskvandskølet.
Ja, der er søvandsfilter på.
Jeg har ikke checket termostaten fornylig. Kan termostaten være en
sandsynlig årsag til at motoren oser?
Jeg har aldrig checket udstødningsmanifolden. Bør jeg gøre det?

mvh Steen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste