Ny vaskemaskine, men hvilken ....
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 07-07-01 08:31

Vores ellers trofaste Bauknecht vaskemaskine slår HFI relæ'et (sikkert
varmelegemet) og da den er 11 år gammel og har (indtil i dag) overlevet 3
børn overvejer vi at sende den på pension. Den har de sidste par år lidt
temmeligt træt i mekanikken.

Men hvad skal man købe istedet ??

Bauknecht'en har kørt upåklageligt i alle årene og den ene gang der har
været noget med den (for ca 5 år siden) fik vi en super god service af den
Philips/whirlpool mand der kom. Vi vasker 1-2 maskinfulde om dagen, så den
nye skulle også gerne kunne vaske de ca 5.000 maskinfulde, som den gode
gamle Bauknecht har klaret, Omvendt har man jo ikke lyst til at smide
unødvendige penge efter en vaskemaskine....

Råd modtages med tak !

/Bjarke

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 07-07-01 13:10

"Bjarke M. Christensen" <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> skrev i en meddelelse news:9i6du5$2hsi$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> gamle Bauknecht har klaret, Omvendt har man jo ikke lyst til at smide
> unødvendige penge efter en vaskemaskine....

Nye varmelegemer koster ikke alverden. Det der kan afgøre om jeres gamle
maskine kan overleve, er hvor meget kalk der er i maskinen. Hvis I har passet
den godt og der er minimalt kalk i den, kan det formentlig godt betale sig at
ofre et par nye varmelegemer.

Check dog også om pakningen mellem tromleakslen og karrets bagplade er
tæt - er den utæt, ses det på striber af sæbevand og evt rust på den underste
del af bagpladen. Mærk også efter om lejerne går godt, let og uden knaselyde
(larm ved centrifugering). Hvis lejer, pakning og bagplade skal skiftes, kan det
nok ikke svare sig hvis man skal betale for det.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 07-07-01 21:40

Den har faktisk lydt som en gammel cykel der trænger til at smøres det
sidste halve års tid. Jeg checker lige bagsiden ....

Desværre bor vi i et område med stort kalkindhold. Vandet smaget fremragende
og er altid friskt, men det er lidt hårdt ved hvidevarerne.....

/Bjarke

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 07-07-01 21:44

Det sidste halve års tid har den faktisk lydt som en gammel cykel der
trænger til at blive smurt.

Vi bor i et område med meget kalk. Det smager fremragende og er altid
friskt, men det er lidt hårdt ved hvidevarene. Jeg har skiftet varmelegeme i
opvaskemaskinen 2 gange på ca 8 år, så egentligt undrer det mig, at
vaskemaskinen først ryger nu.

Er det lige så nemt at skifte varmelegeme på en Bauknecht vaskemaskine som
det er på en Bosh opvaske maskine. Bortset fra at jeg ca 10 gange fik behov
for min kones lange tynde fingre, så var det jo egentligt ret nemt.

Tak for tip'et. Jeg checker lige bagsiden ....

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 08-07-01 10:37

"Bjarke M. Christensen" <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> skrev i en meddelelse news:9i7sed$1ovs$1@news.cybercity.dk...

> Er det lige så nemt at skifte varmelegeme på en Bauknecht vaskemaskine som
> det er på en Bosh opvaske maskine. Bortset fra at jeg ca 10 gange fik behov
> for min kones lange tynde fingre, så var det jo egentligt ret nemt.

Hvis din model ligner vores Bauknecht WA (centrifugerer med 1100 o/min,
omtrent samme alder):

Lugen afmonteres og bælgen der samtidig er lugepakning, løsnes (trådring med
fjeder tages ud af rille i gummiet). Fronten aftages. Varmelegemerne sidder i
i bunden af karret fastgjort med hver en møtrik og aflang spændeskive som
klemmer en gummipakning sammen i et aflangt hul i karret. Møtrikken skrues af
og spændeskiven trækkes ud, så skulle hele varmelegemet kunne trækkes ud.

Det er blot ikke sikkert det er så nemt hvis der er meget kalk. Dels kan pakningen
sidde fast, dels sidder varmelegemernes "næser" klem fast under nogle clips,
og her kan samle sig meget kalk. Det kan være nødvendigt at afkalke maskinen
for overhovedet at få varmelegemerne ud (der findes noget specielt afkalknings-
middel som reparatørerne bruger i "svære tilfælde" - brug ikke syre!).

Montering af nye varmelegemer kan være lidt tricky. De omtalte clips skal være i
orden og klemme varmelegemet fast, ellers vibrerer det ved centrifugering og slår
mod karret (larmer). Det kan også være svært at få pakingen på plads i hullet, lidt
sæbevand letter dog opgaven.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 08-07-01 22:19

OK, jeg har nu checket den på bagsiden og der var ikke en stribe. Der var
faktisk helt pladret til og der var vådt på gulvet bag ved den. Men det ikke
derfor den springer sikringerne og den med "støjtingen" har jeg også
checket. Jeg har kørt et program igennem på "kold" og der kører alt som det
skal, men så snart jeg sætter maskinen på 30 grader så går hfi rel'et lige
der hvor den skal til at varme, så det må være varmelegemet.

Da jeg trak maskinen ud konstaterede jeg at der er så meget slup i tromlen,
at den kan "vippe 10-15 mm op og ned i forkanten (ved bælgen).

Jeg må således konstatere, at den er utæt, slidt og med defekt varme legeme.
Jeg har aftalt med konen at vi køber en ny og ikke forsøge os med
reperationer. Den er kørt ud i carport'en og hullet under bordet står og
venter på en afløser....

MEN, hvad skal man købe ?? Bauknecht'en har jo været meget god. Skal vi bare
købe sådan en igen ?? Miele er vel for dyrt købt og de billige kan vel ikke
tage mosten i det lange løb (med 3 børn) ??
Hvad med Asko, Bosh, Siemens osv ????

Bjarke

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 09-07-01 19:50

"Bjarke M. Christensen" <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> skrev i en meddelelse news:9iair4$2icg$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> Jeg har aftalt med konen at vi køber en ny og ikke forsøge os med
> reperationer. Den er kørt ud i carport'en og hullet under bordet står og

Lyder rimeligt.

> [...]
> købe sådan en igen ?? Miele er vel for dyrt købt og de billige kan vel ikke
> tage mosten i det lange løb (med 3 børn) ??

Vi har en AEG Lavamat som er godt et år gammel (købt sammen med et hus)
foruden den gamle Bauknecht som jeg ikke nænner at skille mig af med med alle
de raparationer jeg har lavet på den ...

AEG'en vasker udmærket, men jeg har ikke prøvet at reparere den , så jeg kan
ikke råde dig om en ny maskine endnu, forhåbentlig først om 5-6 år.

Den mest reparationsvenlige maskine jeg har oplevet, var en Vølund som vi havde
for ca. 16 år siden. Men sådan ser de garanteret ikke ud idag.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Niels Olsen

Dato : 07-07-01 23:40

Bjarke M. Christensen <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9i6du5$2hsi$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> gamle Bauknecht har klaret, Omvendt har man jo ikke lyst til at smide
> unødvendige penge efter en vaskemaskine....

Vores vaskemaskine gjorde det samme engang, det viste sig at det bare var en
kondensator mod netstøj der var gået.
Den blev afmonteret og så kørte den igen. Vi kunne dog risikere at den gik i
fjernsynet etc. men hvis det var tilfældet skulle der bare monteres en ny.
Den skulle ikke være så kostbar. Det viste sig også at være unødvendigt.

MVH Niels