Bremseskive Speedfight
Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 09-07-07 19:00

Hej
Jeg skal have skiftet bremser på knallen, men kan ikke få skiven af på
forhjulet.
Der sidder tre torx på skiven og jeg går ud fra at disse tre skal af før man
kan få caliperen fri af hjulet.
De sidder bare FAST, og jeg er lidt bange for at ødelægge dem ved de evt.
bliver skruet runde.

Gode råd modtages med stor tak.

Michael (der prøver dette her for aller aller første gang)

Fra : Klaus (DK)

Dato : 10-07-07 06:22

Ikke meget hjælp herfra, men jeg havde samme problem for nogle år siden
på en Speedake og en Buxy, som er opbygget på sammen måde og samme
forb...... torx skrue.
Det jeg gjorde var at købe den rigtige torx top til min skralle før jeg
gik i gang. Det er vigtigt med det rigtige værktøj!
....og så nogle ganske almindelige seje danske kræfter, så lykkedes det.
VH
Klaus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-07 14:35

>Det jeg gjorde var at købe den rigtige torx top til min skralle før jeg
>gik i gang. Det er vigtigt med det rigtige værktøj!

Det er vel standard, at man bruger den rette top til den rette skrue

>...og så nogle ganske almindelige seje danske kræfter, så lykkedes det.

Nemlig - evt. godt med rustopløser.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Hekto

Dato : 10-07-07 13:42

Michael Kirkegaard brought next idea :
> [...]
> bliver skruet runde.
>
> Gode råd modtages med stor tak.
>
> Michael (der prøver dette her for aller aller første gang)

ØØØØH ... skal du skifte skive?

Er det klodserne er det letteste bare at tage
forhjulet af og så kaliperen. Det rigtige værktøj
gør det meget lettere!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 10-07-07 19:45

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> Michael Kirkegaard brought next idea :

> ØØØØH ... skal du skifte skive?
>
> Er det klodserne er det letteste bare at tage
> forhjulet af og så kaliperen. Det rigtige værktøj
> gør det meget lettere!

Det forstår jeg intet af, jeg kan ikke få møvet caliperen fri af skiven, da
den støder mod fælgens inderside, også selvom hjulet er taget af. Har prøvet
vride og vende, men kan bare ikke få skidtet af.

Jeg har kørt 14000 km på den, så mon ikke skiven er moden til udskiftning
eller hva'?

Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-07 20:46

>Det forstår jeg intet af, jeg kan ikke få møvet caliperen fri af skiven, da
>den støder mod fælgens inderside, også selvom hjulet er taget af. Har prøvet
>vride og vende, men kan bare ikke få skidtet af.

Hmm... den er lige til, at tage af her, selvom det selvfølgelig ikke
hjælper dig...

>Jeg har kørt 14000 km på den, så mon ikke skiven er moden til udskiftning
>eller hva'?

Tja. Jeg har kørt 16kkm på min hvoraf de 14kkm er med tun - der er
mange km i den endnu

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 11-07-07 19:54

Michael Kirkegaard tastede:

> [...]
> er
> taget af. Har prøvet vride og vende, men kan bare ikke få

Det lyder mere end sært, jeg har aldrig oplevet det på de
scootere jeg har haft inde på værkstedet jeg havde, hvad med hvis
du klemmer bramsaklodserne fra hinanden, kan den så heller ikke,
eller rettere sagt, det skal den sq kunne.

> Jeg har kørt 14000 km på den, så mon ikke skiven er moden til
> udskiftning eller hva'?

Lyder sært hvis den skulle, jeg har serviceret en der havde kørt
50.000 km, skiven fejlede intet, de slides jo ikke ret meget med
den lave fart scootere kører med, det var noget andet hvis de
skulle bremse ned fra 120km/t hele tiden..

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 12-07-07 16:28

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> haft inde på værkstedet jeg havde, hvad med hvis du klemmer
> bramsaklodserne fra hinanden, kan den så heller ikke, eller rettere sagt,

Det prøver jeg.
Når du skriver "klemmer", mener du så "udvider" med en skruetrækker som
brækstang eller lign?

Fra : Henning Lund

Dato : 13-07-07 05:13

Michael Kirkegaard tastede:

> Det prøver jeg.
> Når du skriver "klemmer", mener du så "udvider" med en
> skruetrækker
> som brækstang eller lign?

Ja udvider.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-07 14:41

> [...]
>forhjulet.
>Der sidder tre torx på skiven og jeg går ud fra at disse tre skal af før man

De skal ikke af for, at få kaliberen fri.

Af med forhjul og det hele giver sig selv :)

>De sidder bare FAST, og jeg er lidt bange for at ødelægge dem ved de evt.
>bliver skruet runde.

Med den rette top (hvilket vel er en selvfølge??) så bliver de ikke
ødelagt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk