Ukendt larve
Fra : Cindy

Dato : 01-08-07 15:46

I forbindelse med renovering, har jeg i løbet af foråret fået et stykke helt
bar have, hvor jeg har plantet forskellige små nye ting, men også for sjov
ladet nogle vilde planter vokse op og folde sig ud.

Een af dem var for mid ag se ligesom en blæresmælde, jeg kender dog mest
blæresmælden med brunlige blærer, mens denne havde nogle store grønne poser,
hvor en kridhvid blomst voksede ud fra.

Det så flot ud, og jeg har beskåret den lidt så jeg nu har kunnet følge 4-5
nye blomster begynde at komme. "Posen" starter med at være smal, men nu var
den blevet 'pustet op' og rund og den hvide blomst var lige begyndt at komme
til syne.

I dag ser jeg så et afskyeligt syn. En larve - ca samme længde som en
kålsommerfugls larver men lysegul med tydeligt brunt zig-zag mønster og
brunt hoved, var kravlet op på en af blomsterne og da jeg kom derover, så
jeg at alle 'poserne' var gnavet i stykker og det hvide indhold ædt. Jamen
altså . . . jeg havde sådan glædet mig til at tage nogle billeder af dem.

Den formastelige larve har jeg aldrig set før. Er der nogen der kender den
på beskrivelsen, lysegul med symmetrisk brunt mønster?

Cindy

Fra : -

Dato : 01-08-07 20:58

Hejsa

Du kan jo gå på jagt efter et billede af den på denne side: www.leps.it
Deres "Thumbnail index" indeholder en imponerende billedsamling med masser
af larver.

www.fugleognatur.dk er også en mulighed

/Lars

Fra : Cindy

Dato : 02-08-07 07:17

"-" skrev i en meddelelse

> [...]

> Deres "Thumbnail index" indeholder en imponerende billedsamling med masser

Ja, jeg skal love for, at det er en imponerende samling. Tusind tak. Selvom
det var sent i aftes jeg opdagede din post, gik jeg omgående i gang med at
søge. Aldrig har jeg set så mange larver. Jeg nåede vel igennem de to
tredjedele. De er spændende, forunderlige og mærkelige, men jeg fandt ikke
én der bare minder om den jeg så i haven.

Det er lidt underligt.

Men jeg fortsætter igen i aften.

Du skal have mange tak.

Hilsen Cindy.