Danfoss Servo ventil
Fra : tp

Dato : 27-07-07 18:17

Hejsa

Skal vel egenligt bruge en Danfoss AVTA ventil der åbner for vand ved
bestemt temp (til brændeovn med gris), men piver over prisen (ca 1700)

Går og lurer en elektrisk styret ventil der kan åbnes og lukkes - helst i
trin, dvs en eller anden form for servoventil. Men hvordan virker den? Er
det noget med at den lige så stille åbner/lukker afh. af hvor længe den får
strøm eller?

kunne ikke finde noget brugbart på danfoss.dk, men hører gerne om imput

Fra : Kasper

Dato : 27-07-07 19:53

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> får strøm eller?
>
> kunne ikke finde noget brugbart på danfoss.dk, men hører gerne om imput

Man kunne evt. bruge en magnet ventil og så pwm styre den

Kasper

Fra : tp

Dato : 27-07-07 20:07

> Man kunne evt. bruge en magnet ventil og så pwm styre den

altså åbne og lukke ofte? Denne har jeg også overvejet, men synes jo det
andet lød mere "rigtigt" med at styre flow efter behov...

Fra : Kasper

Dato : 27-07-07 23:08

> altså åbne og lukke ofte? Denne har jeg også overvejet, men synes jo det
> andet lød mere "rigtigt" med at styre flow efter behov...

Hvis nu du åbner og lukker 100-300gange i sekundet vil du ikke kunne se
det... og så bestemmer du hvor lang tid den skal være åben.. exvis åben 1/10
og lukket 9/10 eller omvendt for 10% eller 90% flow
men ved ikke hvor nemt det er at styre, de steder jeg kender til det er det
i et feedback system...
Kasper

Fra : tp

Dato : 28-07-07 09:14

> [...]
> 1/10 og lukket 9/10 eller omvendt for 10% eller 90% flow
> men ved ikke hvor nemt det er at styre, de steder jeg kender til det er

uh. Jo jeg kan sagtens styre det, men jeg får to tanker ved sådan en
løsning :
1 - larmer det ikke en del?
2 - det bliver til en del åben/lukke. slides den ikke hurtigt så?

Fra : Q

Dato : 28-07-07 18:48

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse

> Man kunne evt. bruge en magnet ventil og så pwm styre den

Hvor længe holder den til det monstro?

/peter

Fra : Kasper

Dato : 29-07-07 16:03

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message news:46ab8226$1@news.dansketelecom.com...

> "Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse

> Hvor længe holder den til det monstro?

Jeg ved det ikke, der hvor jeg ved det er brugt er til hydralikken på gearet
på en båd motor, og der holder det meget godt, men det er heller ikke en
standard magnet ventil og der er olie i rørerene...

Kasper

Fra : Armand

Dato : 28-07-07 00:28

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bestemt temp (til brændeovn med gris), men piver over prisen (ca 1700)
> Går og lurer en elektrisk styret ventil der kan åbnes og lukkes ......

Jeg husker ikke navnet, men en alm. gulvvarme-ventil har nøjagtig samme
regulering v.h.a. gennemløbs-temperatur og koster intet i forhold til de
dyre AVTA'ere!

--
Armand.

Fra : tp

Dato : 28-07-07 09:25

--

rigtigt godt input!! Som jeg kan se hedder de FJVR. Men på vores gulvvarme
ÅBNER den for eksternt vand når gulvvarmet bliver for koldt, dvs modsat af

Der findes også nogen der sidder som udløb på radiatorer, men jeg kan ikke
helt se hvad de gør

Fra : Armand

Dato : 28-07-07 12:30

> rigtigt godt input!! Som jeg kan se hedder de FJVR. Men på vores
> gulvvarme ÅBNER den for eksternt vand når gulvvarmet bliver for koldt, dvs
> modsat af det ønskede :-/
> Mener du der findes det modsatte også?

Hæ!
Måske at du lige fangede den forskel som jeg ikke kunne overskue
Eller også forveksler jeg AVTA'erne med den dyre gennemløbs-termostat der
sidder monteret i forbindelse med varmtvandsbeholdere :-/
Både dén og gulvvarme-termostaten skal lukke ved given temperatur!

> Der findes også nogen der sidder som udløb på radiatorer, men jeg kan ikke
> helt se hvad de gør.

Det samme; men dér reguleres der efter radiator-temperauren (á
udgangsvandet) og ikke efter rumtemperaturen, som for en almindelig
termostat!

Alternativ ledningsføring til brug af en gulvvarmetermostat:
Brug samme kredsløbs-udlægning som i oliekølere til bil/m.m. -motorer:
Lav et kort kredsløb der kører i en kort cirkel omkring ovnen og gennem en
gulvvarmetermostat!
Monter lige inden termostaten (á på fremløbs-siden!) et T-stykke med
"stammen" på T'et fungere som sideudløb!
Lav på dette sideudløb så et stort/langt kredsløb der løber til forbruger (á
radiatorkredsløbet) og tilbage på det korte kredsløbs retur-ledning!

Hvis du holder det korte kredsløb i større rør-dimensioner end det store
bliver
funktionen at vandet fra grisen cirkulerer rundt i det stort dimensionereder
kredsløb (fordi der er mindre modstand i de større rør hhv. det korte
kredsløb) indtil vandet bliver så varmt at gennemløbstermostaten lukker af
for det - Hvorved at det tvinges rundt i forbrugs-kredsløbet

Systemet kræver en cirkulations-pumpe - Men det skulle der vel på under alle
omstændigheder :-/

--
Armand.

Fra : Q

Dato : 28-07-07 18:54

> [...]
får
> strøm eller?
>
> kunne ikke finde noget brugbart på danfoss.dk, men hører gerne om imput

Jeg plejer at sige Buy once, cry once!..

Hvis du tilfældigvis ligger inde med en flok almindelige magnetventiler kan
du bikse noget sammen med f.eks 4 ventiler og 4 kuglehaner.. Forestil dig at
alle 4 ventiler sidder på fremløbet efterfulgt af hver sin kugleventil
hvorefter afgangene igen samles til et rør og ledes til brændeovnen..
Kombiner med en lille styring, så der åbnes for flere og flere ventiler jo
mere vand der er brug for...

I sidste ende er det formentlig billigere bare at købe den rigtige ventil
een gang for alle...

Der kan også være noget lovgivning du skal være obs på..

/peter