Opbevaring af sølvtøj
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 17-07-07 22:36

Jeg har arvet noget sølvbestik og vil gerne opbevare det rigtigt.
Hvordan gør jeg det?
I går så jeg nogle 'bestik-ruller' i en kinesisk forretning. Et stykke
silkestof med lommer til hver enkelt ske/gaffel, og hele herligheden
kunne så derefter rulles sammen. Så pænt ud, men var lidt dyrt.
En af mine veninder mumlede 'syrefrit filt', men det kan jeg ikke finde
på google. Jeg kan derimod godt finde syrefrit silkepapir, men jeg havde
da ligesom tænkt, at de fine gafler og skeer skulle bruges nogle gange
om året, og er silkepapir så en smart løsning?
En anden af veninderne arvede for nogle år siden en skænk med indbygget
sølvtøjsskuffe - nærmest en bestikindsats, betrukket med grønt filt. Men
man kan vel næppe få indsatsen alene?
Så, kære gruppe, hjælp en (indtil for nylig) sølvtøjsignorant

Venlig hilsen Dikte

Fra : Max

Dato : 17-07-07 22:47

Hej Benedikte

> Hvordan gør jeg det?

Almindelig tætte plastposer gør jobbet fint, sug luften ud
af dem inden du lukker.

--
Mvh Max

Fra : Marianne

Dato : 18-07-07 08:42

> Almindelig tætte plastposer gør jobbet fint, sug luften ud
> af dem inden du lukker.

Og hvis du lægger et stykke hugget sukker ned i posen, slipper du for at
pudse. Har aldrig prøvet det selv, men min gamle mor gjorde sådan.

mvh
Marianne

Fra : x Vuf x

Dato : 17-07-07 23:02

On Tue, 17 Jul 2007 23:35:36 +0200, Benedikte Brisson wrote:

> [...]
>man kan vel næppe få indsatsen alene?
>Så, kære gruppe, hjælp en (indtil for nylig) sølvtøjsignorant

Kan du få dine fingre i de "bestik-ruller", så slå endelig til da!
Deri vil dit bestik ligge godt beskyttet og kan tages frem og bruges
når det passer dig helt uden problemer.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. (3 piger og 2 drenge født 1. juni)
Kan ses på http://www.sonpet.dk/nye_hvalpe.html

Fra : Emil

Dato : 18-07-07 00:00

Benedikte Brisson wrote:

>Jeg har arvet noget sølvbestik og vil gerne opbevare det rigtigt.
>Hvordan gør jeg det?

Til beskyttelse mod ridser, klipper du et forvasket (uden
skyllemiddel) viskestykke i strimler, og ruller sølvtøjet ind heri.

Hver rulle omvikles med lidt kobbertråd (afisoleret
installationsledning) eller kobbermønter (må ikke have fysisk kontakt
med sølvtøjet), før den pakkes i plastpose, som tilklæbes, så den er
hermetisk lukket.
Kobberet vil da først forbruge luftens ilt i posen til irring, så
sølvtøjet vil forblive blankt.

Det har virket i mange århundrede (med kobbermønter), og gør det
stadigt. Kobberet renses i en opløsning med citronsyre, indtil det
igen bliver blankt og kan genanvendes.

Pak bestik, skylleskåle og dækketallerkner i sæt á 4 personers
tilbehør, så det er nemt at administrere brugen.
Lysestager, div. skåle og fade indpakkes enkeltvis.

Og ikke mindst: Brug det, når mindste lejlighed byder op dertil.
Et smukt veldækket - og pyntet - bord er en stor glæde, som stemmer
sindet lyst.

m.v.h. Emil

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-07-07 14:27

> En anden af veninderne arvede for nogle år siden en skænk med indbygget
> sølvtøjsskuffe - nærmest en bestikindsats, betrukket med grønt filt. Men
> man kan vel næppe få indsatsen alene?

Jo, det kan enhver isenkræmmer klare.
Du kan også selv lave poserne til bestikket. Et lag stof foldes 1/3 oppe og
smides i symaskinen med en gang lodrette syninger. Lad være med at lave dem
for små.
Sølvtøj skal pudses for at være rigtigt pænt, men man kan købe noget til at
vaske/pudse det med, og det er meget nemt.

Mvh Maria

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-07-07 14:47

Benedikte Brisson skrev:
> Jeg har arvet noget sølvbestik og vil gerne opbevare det rigtigt.
> Hvordan gør jeg det?

Jeg takker for diverse konstruktivt input. Nogle af ideerne kan jo
kombineres, hvis det skal være.

Venlig hilsen Dikte