Hvilken træbeskyttelse
Fra : Michael

Dato : 04-07-07 20:03

Jeg skal til at male alt vores udvendige træværk. Huset blev færdigt sidste
sommer, og det er således første gang træværket skal males.

Vi vil gerne have en transparent træbeskyttelse som fremhæver årene i træet
og som er en smule hvidpigmenteret.

Hvad skal jeg vælge? Jeg kan ikke finde ud af fordele ved de forskellige
mærker/typer...

Mvh.

Michael Lund Milo

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-07-07 21:42

Du skal være opmærksom på, at en heldækkende altid vil bevare træet bedre
end en transparent, fordi pigmentet blokerer for en stor del af solens
nedbrydende stråler. - Så du skal gøre op med dig selv, om det transparante
"look" er så vigtigt for dig, at du er villig til at gå på komprimis med
holdbarheden.

Linoliebaserede produkter uden terpentiiner er det der bevarer træet bedst
hvad enten der er tale om heldækkende eller transparent i forhold til
traditionel træbeskyttelse, da de suger dybere ind i træet, beskytter bedre
mod råd og ikke udpiner det som traditionel træbeskyttelse. Det er i øvrigt
også rarere at arbejde med, fordi det ikke lugter. Det koster lidt mere pr.
liter, men er mere drøjt fordi det skal males meget tyndt på og det holder
_meget_ længere før det skal behandles igen.

Jeg har selv prøvet at vedligeholde et træhus malet med traditionel
træbeskyttelse, der skal skrabes af før hver genbehandling og skal
genbehandles hver 3-5 år, så efter vi byggede nyt og stod med ubehandlet
træ, valgte vi linoliemaling og det er _langt_ bedre. Bedre holdbarhed,
mindre arbejde, mere behageligt at arbejde med.

I skal først bruge en speciel "grundingsolie til udendørs brug" først og
derefter enten en pigmenteret udendørs olie eller en udendørs linoliemaling.
I skal huske ikke at male i direkte sol, men helst i overskyet vejr.

Jeg foretrækker Skovgaard & Frydensberg, som er et super produkt, men der er
andre gode, fx. Wolfs. Det vigtigste er at det er rigtig pigment revet på
valse og at det ikke er tilsat opløsningsmidler, men kun antifungicid'er.
Det billigste sted at købe Skovgaard & Frydensberg er nok hos LIC, hvis du
har kort til det, men det fåes mange steder (også online)og man kan tit få
en rigtig god rabat, hvis man køber til et helt hus. Det fåes i en 15-20
heldækkende farver og en 5-6 transparente olier.

www.skovfryd.dk er deres hjemmeside og de er meget flinke til at give gode
og præcise råd over telefonen og sende farvekort ud, hvis man ringer til
dem.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-07-07 07:13

Gainsbourg wrote:

> [...]
> ubehandlet træ, valgte vi linoliemaling og det er _langt_ bedre.
> Bedre holdbarhed, mindre arbejde, mere behageligt at arbejde med.

så er det godtnok en elendig træbeskyttelse du har benyttet tidligere...

jeg vil nærmere påstå at du skal vedligeholde træ beskyttet med
linolie-produkter oftere end træ malet med kvalitetstræbeskyttelse...

men det er smag og behag... hver farvehandler har netop et produkt som er
"det eneste rigtige"...

jeg er hverken for eller i mod det ene eller andet produkt - men der findes
vist ligeså mange meninger som der er farvehandlere...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-07 09:35

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
>
> jeg vil nærmere påstå at du skal vedligeholde træ beskyttet med
> linolie-produkter oftere end træ malet med kvalitetstræbeskyttelse...

Du glemmer at træbeskyttelse indeholder opløsningsmidler som tørrer træet ud
og fordamper. Resultatet er at kun 30% af det du smører på bliver i træet.
Med linole er det over 100%.

> [...]
>
> jeg er hverken for eller i mod det ene eller andet produkt - men der
> findes vist ligeså mange meninger som der er farvehandlere...

Forskellen er at linolieprodukter trænger til nybehandling mens tid er. Jeg
har et plankeværk behandlet efter alle kunstens regler med Demidæk. Det ser
godt ud, men træet bagved er rådnet fordi overfladen er for tæt.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-07-07 11:27

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Du glemmer at træbeskyttelse indeholder opløsningsmidler som tørrer
> træet ud og fordamper. Resultatet er at kun 30% af det du smører på
> bliver i træet. Med linole er det over 100%.

over 100% simpelthen... jo jo...

> [...]
> er. Jeg har et plankeværk behandlet efter alle kunstens regler med
> Demidæk. Det ser godt ud, men træet bagved er rådnet fordi overfladen

eller fordi det bag ved træet ikke er konstrueret korrekt?

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-07 12:56

Rasmus M. Jensen wrote:

> over 100% simpelthen... jo jo...

Det er der en forklaring på. Når linolie kommer i kontakt med luft opstår
der en kemisk forbindelse som fylder mere end linolien selv + op til 20%.
Sagen er at linolie ikke tørrer ved at noget fordamper, men ved at der sker
en kemisk reaktion. Det er den samme reaktion der kan få linolieklude til at
selvantænde.

> eller fordi det bag ved træet ikke er konstrueret korrekt?

Der var ikke noget bag træet. Problemet var at Demidæk-overfladen var tæt
som en plastpose og derfor kunne fugt som var trængt igennem små-revner ikke
slippe ud igen.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-07-07 15:56

> så er det godtnok en elendig træbeskyttelse du har benyttet tidligere...

Nej, det var det bestemt ikke. De fleste producenter af almindelig
kvalitetstræbeskyttelse anbefaler genbehandlingstiden til mellem 3 og 5 år.
At de færreste så hverken overholder den eller renser i bund, er en anden
historie. Det er derfor der er så meget træ der er pilråddent under
træbeskyttelsen.

> jeg vil nærmere påstå at du skal vedligeholde træ beskyttet med
> linolie-produkter oftere end træ malet med kvalitetstræbeskyttelse...

Det er helt forkert. Hvad bygger du den antagelse på? Der er lavet mængder
af undersøgelser der beviser det modsatte - bl.a. på DTU, som bestemt borger
for et højt videnskabelligt niveau. Genbehandlingstiden på et linolieprodukt
er typisk 10-15 år, evt. med en overstrygning med en klud med linolie tilsat
fungicid ca. 5 år efter første behandling. For hyppig genbehandling gør
overfladen for diffusionstæt og nedsætter evnen til at ventilere fugt ud af
træet og bør helt undgåes.

En træbeskyttelse virker ved at lægge et lag af pigment og opløsningsmidler
på overfladen. En stor del fordamper væk over de første timer og efterlader
pigmenten i de sidste 20-30% som maling på træet. Ud over at lade overfladen
sårbar for mikroskopiske revner der tillader vandindtrængen, udpiner
opløsningsmidlerne også træet og gør det mere udsat for rådangreb.

Linoliemaling er vandbaseret og indeholder ikke opløsningsmidler som udpiner
træet - og i stedet for at fordampe over få timer som træbeskyttelse gør,
trænger det dybt ind i træets årer og indgår på overfladen en kemisk
forbindelse med luftens ilt, der får det til at svulme op. Produktets
antifungicide virkning er virksom dybt inde i træet og overfladen er
effektivt lukket fordi produktet tørrer meget langsomt (over flere uger) og
ikke primært ved fordampning, men ved at indgå en kemisk forbindelse med
luftens ilt.

> men det er smag og behag... hver farvehandler har netop et produkt som er
> "det eneste rigtige"...

Jeg skal ikke kunne svare på, hvad farvehandleren anbefaler. De færreste
farvehandlere har nogen akademisk eller teknisk viden om de produkter de
sælger og er ikke kvalificerede til at tage mere end overfladisk stilling
til de enkelte produkters tekniske egenskaber. Det er i øvrigt også de
færreste farvehandlere der overhovedet forhandler linolieprodukter uden
opløsningsmidler - det skal man oftest til en specialforretning for at
finde.

Træbeskyttelse og linoliemaling med fungicid er 2 _helt_ forskellige ting og
slet ikke at sammenligne med 2 producenters udgave af samme type produkt.

> jeg er hverken for eller i mod det ene eller andet produkt - men der
> findes vist ligeså mange meninger som der er farvehandlere...

Men hvorfor dog også søge faglig information om et produkt hos en
farvehandler? Hvis du skulle have beregnet bæreevnen på en kompleks
spærkonstruktion, så ville du sikkert også kontakte en ingeniør og ikke
kassemedarbejderen i den lokale Silvan

Det er muligt at farvehandleren nede på hjørnet anbefaler Gori eller
Pinotex - men du kan være helt sikker på, at ingeniørerne hos Raadvad og i
Dansk Bygningskulturelt Råd, de anbefaler linoliemaling.

Det er fuldstændig gennemdokumenteret at både traditionel linoliemaling og
gammeldags trætjære er træbeskyttelsen langt overlegen i alle tekniske
egenskaber. Og grunden til at du slår så forskellige produkter over eet, må
være, at du ikke har noget special kendskab til bygningsbevaring og
linoliemaling.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-07 17:00

Gainsbourg wrote:

> Linoliemaling er vandbaseret og indeholder ikke opløsningsmidler som
> udpiner træet -

Vandbaseret?

> Det er muligt at farvehandleren nede på hjørnet anbefaler Gori eller
> Pinotex - men du kan være helt sikker på, at ingeniørerne hos Raadvad

Raadvad?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-07-07 17:48

> Vandbaseret?

Linoliebaseret...ved ikke lige hvorfor det blev til "vandbaseret".

> Raadvad?

Raadvad Centret. En kæmpe ressource indenfor bygningsbevaring, som har
udgivet bøger og anvisningsblade om stort set alt mellem himmel og jord
indenfor renovering og vedligeholdelse og lavet forsøg med gamle metoder og
materialer. Du kan låne meget af det på biblioteket. De drev vist endda
engang værksteder med håndværkere der eksperimenterede med og genopdagede
gamle metoder og som fremstillede dele til restaureringsopgaver. - Men den
del er vist desværre sparet væk nu...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-07 18:07

Gainsbourg wrote:

> [...]
> eksperimenterede med og genopdagede gamle metoder og som fremstillede
> dele til restaureringsopgaver. - Men den del er vist desværre sparet

Jeg ved godt hvad det var. Jeg tror jeg har de fleste af deres udgivelser.
Jeg opponerer mod din reference til noget der ikke har eksisteret i 5-6 år.
Det var et hyggeligt sted. Rammerne for at forske i bygningsbevaring var
ideelle. Biksen er lukket og slukket. Set fra min stol er det ligemeget da
informationerne ligger på http://www.bygningsbevaring.dk/.

Stig Bang-Mortensen