exekution af gammel tjørnehæk
Fra : Armand

Dato : 28-06-07 20:21

Min tjørnehæk er gammel, krum og utæt som et helt alderdomshjem og da det
tillige irriterer mig årligt med oversete tjørnekviste i plænen efter
klipningen kunne jeg godt ønske den hen hvor peberet gror.
Men hvorledes exekuterer man bedst sådan en?
Efter løvfald er vel mest praktisk med henblik på bortskaffelses-mængden,
men hvorledes klipper/skærer man den mest overskueligt ned og i hvilket
omfang skal rødderne opgraves?

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-06-07 22:36

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev
> [...]
> klipningen kunne jeg godt ønske den hen hvor peberet gror.
> Men hvorledes exekuterer man bedst sådan en?

Sig mig, har du aldrig den der drøm, hvor du står og svinger en machete igen
og igen?

> Efter løvfald er vel mest praktisk med henblik på bortskaffelses-mængden,
> men hvorledes klipper/skærer man den mest overskueligt ned og i hvilket
> omfang skal rødderne opgraves?

Fat en motorsav, den kan så efterfølgende bruges til at snitte et læs ned
til en fjerdedel, fylde på igen, osv.

Lad stammer stå til hjælp for optagning, de skal helt op med rodklumperne.

God arbejdslyst.

Jeg kan næsten ikke få mig til at skrive, at hækken kan blive som ny på to
år, hvis du skærer den ned i 30 cm højde.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 28-06-07 23:29

Hej Preben

> Jeg kan næsten ikke få mig til at skrive, at hækken kan blive som ny
> på to år, hvis du skærer den ned i 30 cm højde.

Du har ret, men det er stadigvæk en satans tjørnehæk, noget
fanden skabte en dag han var sur.

--
Mvh Max

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 30-06-07 16:03

Max wrote:
> Hej Preben

> Du har ret, men det er stadigvæk en satans tjørnehæk, noget
> fanden skabte en dag han var sur.

Kun een ting er værre: Berberris !!!
- og det består hækken af på den ene side af haven hvor jeg bor - og den
skal op inden for de næste par års tid når vi alligevel laver indkørsel
og carport har jeg bestemt.

/Lars

Fra : Max

Dato : 02-07-07 07:28

Hej Lars

> Kun een ting er værre: Berberris !!!

Ja, man kan undre sig over hvem der kan komme i tanke om
at plante sådan noget i en have.

--
Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-06-07 07:50

On 28 Jun., 21:21, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> Min tjørnehæk er gammel, krum og utæt som et helt alderdomshjem og da det
> tillige irriterer mig årligt med oversete tjørnekviste i plænen efter
> klipningen kunne jeg godt ønske den hen hvor peberet gror.

Det samme med vores, som sikkert er 40 år gammel.

> Men hvorledes exekuterer man bedst sådan en?

Viu får vores rykket op med en rendegraver og kørt væk så den bliver
Skt. Hansbål næste år
1-2 timer så er den væk.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-06-07 07:51

On 29 Jun., 00:29, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Preben

> Du har ret, men det er stadigvæk en satans tjørnehæk, noget
> fanden skabte en dag han var sur.

Ja, en gammel tjørnehæk får en kæmpe Berberis hæk til næsten at virke
mere indbydende end en klump purløg.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-06-07 13:14

> Men hvorledes exekuterer man bedst sådan en?

Minimums kravet må være med en 4ton bobcat med tænder istedet for skovl. Den
havde ihvertflad besvære med nogle af vores da vi hev det op for snart et
par år siden.. Hvis operatørens pris skal regnes med er en rendegraver nok
billigere ...

(Vi har sat surbær (aronia) istedet - den bliver hverken så høj eller bred
at den skal klippes

/A

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-07 16:38

On Fri, 29 Jun 2007 14:14:15 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>(Vi har sat surbær (aronia) istedet - den bliver hverken så høj eller bred
>at den skal klippes

Er den efterhånden ved at være tæt, den aronia-hæk?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 01-07-07 19:49

> Er den efterhånden ved at være tæt, den aronia-hæk?

Nej - tulipanere der er plantet "nedenfor" var højere her i foråret ... Men
den er da højere end vintergækkerne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-07-07 06:58

On Sun, 1 Jul 2007 20:48:39 +0200, "Anders Majland"

>Nej - tulipanere der er plantet "nedenfor" var højere her i foråret ... Men
>den er da højere end vintergækkerne

Hmm.. den burde være noget højere nu vil jeg mene. Husker du at gøde
den?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-07 09:28

> Hmm.. den burde være noget højere nu vil jeg mene. Husker du at gøde
> den?

Det var nogle små tjavsede pinde vi plantede... Vi havde egenligt en aftale
om nogle større med planteskolen men da vi så kom derud havde de "valgt" at
tage de mindste de kunne finde hjem til os - Det var kun prisen der ikke var
lav ... Og man står i en lidt dårligt forhandlingssituation når man har
gjort forarbejdet og bare mangler planterne ...

/A

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 30-06-07 13:54

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klipningen kunne jeg godt ønske den hen hvor peberet gror.
> Men hvorledes exekuterer man bedst sådan en?

Mit råd vil være: Tænk dig godt om, inden du helt fjerner din tjørnehæk.
En velfungerende, velpasset tjørnehæk kan være et fint aktiv.
Den gamle, uplejede kan klippes helt ned til ca 20 cm over jorden,
hvorefter den atter skyder og i løbet af få år atter er en fin hæk.
Mvh
Aksel

Fra : Armand

Dato : 30-06-07 14:09

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den gamle, uplejede kan klippes helt ned til ca 20 cm over jorden,
> hvorefter den atter skyder og i løbet af få år atter er en fin hæk.

Klipningens mangfoldige skjulte efterladenskaber i den plæne der ligger op
til er en stor irritationsfaktor.
Nabogrunden består af et "anlæg" bag en erhvervs-ejendom og har et bredt
buskads ind mod skellet. Jeg har længe tæmkt at dét buskads sagtens kan
udgøre hæk for mig i praksis (ikke mindst efter at det får mere lys til at
kunne grønnes i bunden) og at hækken derfor sagtens kan erstattes af et
lavt skelhegn af en slags.
Men det er det med hvorledes at man griber sagen mest praktisk an, der har
være bremseskoen i dét projekt!

--
Armand.

Fra : Esben I.

Dato : 30-06-07 13:43

Armand wrote:
> hvorledes klipper/skærer man den mest overskueligt ned og i hvilket
> omfang skal rødderne opgraves?

Hvis hækken er gammel og udlevet er rødderns svage.
Træk dem op med en kæde på en traktor/rendegraver/4-hjulsbil/trækspil.
mvh
Esben I.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-07-07 08:44

On 30 Jun., 17:03, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

> Kun een ting er værre: Berberris !!!

Nej, en gammel tjørnehæk får en kæmpe Berberis hæk til næsten at