Badrumsventilator - i loft eller væg?
Fra : Jorgen [DK/2600]

Dato : 28-06-07 16:44

Hej,

vi har netop bygget et mindre badeværelse (6kvm), i det ene hjørne står en
80x80 brusekabine uden "top".

Vi overvejede at montere en baderumsventilator i loftet umiddelbart over
brusekabine. Brusekabinen er 200m høj og der er ca. 5 cm herfra til loftet.

Nu hørte jeg så, at man generelt fraråder ventilatorer over brusekabine/bad
pga. der ikke rigtig sker en ordenligt udluftning.

Er det så "nok" at montere den i væggen umiddelbart efter kabinen - kan det
trække den fugtige luft ud ?

(den lufter 100kvm3 ud i timen).

mvh
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-07 17:47

Jorgen [DK/2600] wrote:
> [...]
> brusekabine/bad pga. der ikke rigtig sker en ordenligt udluftning.
>
> Er det så "nok" at montere den i væggen umiddelbart efter kabinen -

Tænk på hvor dampen (altså den fugtige luft) er. Den har du i kabinen, og
dermed er det bedst at sætte udsugningen i loftet i kabinen. Så få du mest
muligt af det ud med det samme.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-06-07 18:33

Trekroner wrote:

> Tænk på hvor dampen (altså den fugtige luft) er. Den har du i
> kabinen, og dermed er det bedst at sætte udsugningen i loftet i
> kabinen. Så få du mest muligt af det ud med det samme.

til gengæld skal du ikke "slås" så meget tyngdekraften ved at placere
ventilatoren i væggen...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-07 18:57

Rasmus M. Jensen wrote:
> til gengæld skal du ikke "slås" så meget tyngdekraften ved at placere
> ventilatoren i væggen...

Hvad tænker du her på?

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-06-07 19:07

Trekroner wrote:

> Hvad tænker du her på?

luften der suges ud skal ikke løftes op til taget, men blot suges ud gennem

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-07 19:26

Rasmus M. Jensen wrote:
> luften der suges ud skal ikke løftes op til taget, men blot suges ud
> gennem væggen...

Luften behøver ikke blive "løftet". Dampen hænger automatisk oppe under
loftet.

Fra : Jorgen [DK/2600]

Dato : 28-06-07 19:40

> Tænk på hvor dampen (altså den fugtige luft) er. Den har du i kabinen, og
> dermed er det bedst at sætte udsugningen i loftet i kabinen. Så få du mest
> muligt af det ud med det samme.

Sådan tænkte jeg også, men i dag frarådede en sælger af brusekabiner mig
dette, da det i følge hans udsagn ikke rigtigt udskiftet luften, når den
trækker det ud af brusekabinen. Hvorfor kom han ikke nærmere ind på...

Men alt andet lige ville jeg selvfølgelig hellere trække luften ud gennem
væggen og således undgå at skulle montere aftrækshætte gennem taget..

- jørgen

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 28-06-07 19:56

Den 28-06-2007, skrev Jorgen [DK/2600]:

> Sådan tænkte jeg også, men i dag frarådede en sælger af brusekabiner mig
> dette, da det i følge hans udsagn ikke rigtigt udskiftet luften, når den
> trækker det ud af brusekabinen. Hvorfor kom han ikke nærmere ind på...

Jeg vil _tro_ at der ikke kommer meget erstatningsluft ind i kabinen,
så ventilator vil sikkert suge luft uden damp udenfor kabinen, ved
denne montage.
Som skrevet, kun noget jeg tror.
Kai

Fra : Jorgen [DK/2600]

Dato : 28-06-07 21:11

> Jeg vil _tro_ at der ikke kommer meget erstatningsluft ind i kabinen, så
> ventilator vil sikkert suge luft uden damp udenfor kabinen, ved denne
> [...]
Faktisk også hans forklaring.. Der er jo netop kun en 5 cm "luftlomme"
imellem kabinen og loftet. Og selvom brusekabinen er åben, så fanger den
sikkert ikke dampen fra resten af lokalet...?

Fra : OK

Dato : 28-06-07 19:41

"Jorgen [DK/2600]" <nyhedsgruppe_vaek@gmail - dot - com> skrev i en
meddelelse news:4683d734$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej,
> >
> Vi overvejede at montere en baderumsventilator i loftet umiddelbart over
> brusekabine. Brusekabinen er 200m høj og der er ca. 5 cm herfra til
> loftet.

Med den højde bliver der ikke problemer med at montere den i loftet

mvh Ole

Fra : Kåre

Dato : 28-06-07 19:54

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:4683d734$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Med den højde bliver der ikke problemer med at montere den i loftet

Næh, og med den kapacitet den har, skulle den kunne klare at tørlægge resten
af huset også:

>" (den lufter 100kvm3 ud i timen)."

Jeg ved bare ikke helt hvad kvadrat-kubikmeter er, men det må være ret fint

Kåre

Fra : Claus Lind

Dato : 28-06-07 19:51

> [...]
> brusekabine/bad pga. der ikke rigtig sker en ordenligt udluftning.
>
> Er det så "nok" at montere den i væggen umiddelbart efter kabinen - kan

Hvis jeg læser dit spørgsmål rigtigt er der 205 cm til jeres loft.
For at montere en elektrisk ventilator direkte på loftet skal der være min,
225 cm til underkant af ventilator.

Man kan evt. bruge en kanal ventilator for at opnå denne højde..

Hilsen Claus

Fra : Jorgen [DK/2600]

Dato : 28-06-07 21:09

> [...]
> min, 225 cm til underkant af ventilator.
>
> Man kan evt. bruge en kanal ventilator for at opnå denne højde..
Hvorfor 225 cm fra gulv til underkant af ventilatoren ?

mvh
Jørgen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-06-07 22:21

Jorgen [DK/2600] wrote:

> Hvorfor 225 cm fra gulv til underkant af ventilatoren ?

stærkstrømsbekendtgørelsen... tror jeg da...

Fra : Claus Lind

Dato : 29-06-07 21:08

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
> "jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre

Ja det står der.

kap. 701

Claus