Ral på gårdspladsen.
Fra : Bjarne K.

Dato : 21-06-07 13:49

Jeg har en gårdsplads der idag er med toppede brosten. Det er noget juks.
Sikkert meget pænt, hvis man har en fejemaskine der kan holde mellemrummene
rene, men det har jeg ikke lige "haft tid til" at købe endnu.

P.g.a hjulspor fra traktore mm og forkert fald. er nogle steder hvor der
altid står vand i regnfulde perioder.

Så i håb om at kunne gå tørskoet rundt , overvejer jeg at lægge ral, eller
granit skærver men sidstnævnte er nok for hårde for minde hundes poter.

Mit spørgsmål går på om der er nogen der har erfaring med at ligge ral
ovenpå brosten, eller kan sige noget om hvad underlaget burde være.

Og hvor mange cm rald er normalt at lægge ?

Bjarne K.

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-06-07 14:37

Gør det ikke - det er noget værre skidt!!!!

Vores gårdsplads var oprindeligt stenlagt, men en tidligere ejer havde fået
lagt ral på - sikkert af de samme grunde som du har og det er fuldstændigt
umuligt.Vi går og sparer sammen til at få nogen til at komme og fjerne
skidtet igen.

Det første år er det fint og nogenlunde det andet. Men derefter bliver det
bare mere og mere umuligt. Alle blade og andet nedfald er svært at rive
sammen uden at tage en kvart gårdsplads med og alt der får lov at ligge bare
lidt og komposterer skaber grobund for en hær af ukrudtsplanter. Ukrudsdug
betyder ingenting for frøene kommer med luften og alle deres rødder skaber
et fast net som infiltrerer ral'en så den ikke kan rives og skuffes fordi
rødderne sidder dybere fast i mellemrummene mellem brostenene. Det kan kun
pilles op med håndkraft - cm for cm. Og i og med at ral'en bare er kørt ud
og jævnet så fordeler de sig med tiden underligt og ujævnt når man bruger
arealet og der står vand forskellige steder.

Vi har fået at vide af en fagmand, at belægningsstenene skulle være pillet
op, der skulle have været lagt dræn, derefter forskellige slags stenmel og
sand som skulle afrettes og stampes og derefter ral'en. Og så ville vi
alligevel skulle have en kraftig maskinrive og være over det, for at holde
det pænt når vi har så mange m2. Og i og med at niveauet for gårdspladsen er
hævet med ral'en er det nu en smule for højt i forhold til vores bygninger
med fare for indtrængende vand i hovedhuset når det regner kraftigt, forid
faldet er forkert og det ligger en smule lavere end resten af bygningerne.

Vi har nu efter at have kæmpet, revet og luget i flere år givet næsten op.
Nu _slår_ vi gårdspladsen med plæneklipperen en gang om ugen for i det
mindste at holde ukrudsplanterne nede i en højde, hvor de med lidt god vilje
kan ligne græs. Det ser dog ikke specielt pænt ud.

Vores nabo har toppede sten. Han kører det over med fejemaskinen ind i
mellem - ingen lugning, ingen gift, ingen riven blade sammen i hånden. Det
ser altid pænt ud og der hvor stenene har sat sig efter mange års brug, ser
bare charmerende ud. Jeg misunder ham!!

Hvis jeg var dig ville droppe ral'en og bruge de penge du sparer til at købe
en fejemaskine og evt. få lagt nogle små bidder af arealet om af en
proffessionel hvor hjulspor og huller generer dig mest.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-06-07 14:46

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message
> [...]
> købe en fejemaskine og evt. få lagt nogle små bidder af arealet om af en
> proffessionel hvor hjulspor og huller generer dig mest.

Tak for hurtigt input. Jeg havde lidt en mistanke om at det forholdt sig
sådan. Jeg må se om ikke julemanden kan få proppet en fejemaskine ned
igennem skortstenen.

Bjarne K.

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-06-07 00:03

> Tak for hurtigt input. Jeg havde lidt en mistanke om at det forholdt sig
> sådan. Jeg må se om ikke julemanden kan få proppet en fejemaskine ned
> igennem skortstenen.

Kan du ikke bede ham sende een til os også?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : V Hansen

Dato : 22-06-07 17:05

>. Jeg må se om ikke julemanden kan få proppet en fejemaskine ned igennem
>skortstenen.

Du kan også brænde ukrudtet.

Vibeke

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-06-07 19:51

"V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan også brænde ukrudtet.
>
> Vibeke

Jo, jeg har da også sådan en ukrudtsbrænder, men det er nu også mere jorden
imellem stenene jeg gerne vil af med. To hunde + vådt jord = beskidt hus.

Lige nu kratter jeg det op med et syvtommer søm på en pind, og så fejer jeg
bagefter (manuelt), men nu er der tale om temmelig stor gårdsplads, så man
får sved på panden.

Bjarne K.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-06-07 23:21

Gainsbourg wrote:
> Vi går og sparer sammen til at få nogen til
> at komme og fjerne skidtet igen.

hørt om en skovl og kost?

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "