Faststøbning af havebænk
Fra : CC

Dato : 16-06-07 10:14

Har en havebænk ( ca. 2 m lang) hvor profilet er a-la et Z i hver ende af
bænken.
I foden af Z-et vil jeg monterer 2 gevindstænger, som skal støbes fast i en
klump beton.

Hvor stor bør betonklumpen være ?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-06-07 11:09

In news:4673a9e9$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
CC <cc@mail.dk> Typed:
> [...]
> ende af bænken.
> I foden af Z-et vil jeg monterer 2 gevindstænger, som skal støbes

Jeg ville bruge Ø100 og 500 i dybden, og nøjes med en i hver ende.
Så vælter den ikke, og den bliver ikke flyttet.
Brækket ligger på gevindstængerne.
Hvilken diameter har du tænkt dig på gevindstængerne?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : CC

Dato : 16-06-07 14:27

"Petersen_Michael" skrev i en meddelelse

> Jeg ville bruge Ø100 og 500 i dybden, og nøjes med en i hver ende.
> Så vælter den ikke, og den bliver ikke flyttet.
> Brækket ligger på gevindstængerne.
> Hvilken diameter har du tænkt dig på gevindstængerne?

Ved at anbringe 4 stk pr. bænk anslog jeg, at jeg kunne "nøjes" med 10-12 mm
Hvis det er Ø100 og et stk i hver ende, så skal jeg nok op i en større
størrelse (20 mm ?)
..

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-06-07 21:58

In news:4673e540$0$13985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
CC <cc@mail.dk> Typed:

> Ved at anbringe 4 stk pr. bænk anslog jeg, at jeg kunne "nøjes" med
> 10-12 mm Hvis det er Ø100 og et stk i hver ende, så skal jeg nok op i
> en større størrelse (20 mm ?)

Jeg har en filosofi om at uanset, så skal du en halv meter ned, for at
sikre at bænken ikke vipper.
Det næste aspekt er befæstigelsen på det der Z formede vinkeljern? på
bænken..
10 - 12 mm bolte hmm.. tjae..

Det vigtigste er jo at det sidder godt fast..
Jeg kan sjældent få noget stort nok, så jeg ville gå efter 16 eller 20 mm
måske endda 24 mm gevind..
og så bare skrue det godt fast, evt. sikret med en svejsning.

Hvis du nøjes, skal du tilgengæld bore 4 huller i jorden..

Fra : Armand

Dato : 16-06-07 16:30

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4673b6a1$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> Så vælter den ikke, og den bliver ikke flyttet.
> Brækket ligger på gevindstængerne.
> Hvilken diameter har du tænkt dig på gevindstængerne?

Projektet har flere aspekter:
- Beton'en: I og for sig er et par skovlfulde nederst i hullet
tilstrækkelig - Jordlaget over giver masser af "modstand" oveni!
- Størrelse: nedstøbningen bør være under frostfri dybde, for hvilket at
60cm tidligere var god latin, men 50 skulle vel nok også kunne gøre det :-/
Dertil kommer højden mellem overflade og sædets bund!
- Materialer (jeg kan ikke gennemskue om Z'et er formonterde sokler!):
Det er snarere befæstigelsen til bænk/sæde der afgør hvilken
materiale/dimension der bliver nødvendig - En almindelig 4-4'er (100X100) i
hver ende skulle som nedstøb sagtens kunne holde bænken stående og eftersom
der ikke er det store bræk og ikke mindst træk skulle det ikke være
nødvendigt med strittende ankre i bunden.

Forøvrigt er det et overset faktum at cement kan bruges tørt i hullet -
Cementen trækker tilstrækkeligt med fugt til sig fra den omkringværende jord
og skulle i den sidste ende give en stærkere støbning, som godtnok er unødig
men til gengæld langt mere komfortabel i brug.

--
Armand.