Flytte beboet redekasse
Fra : Carsten Keller

Dato : 15-06-07 08:43

Hej gruppe.

Jeg biksede en flok redekasser sammen for et par måneder siden og fik dem
hængt op hvor jeg syntes det var smart. Til min overraskelse flyttede der
ret hurtigt et musvitpar ind i en af dem og de har nu unger. Det har dog
vist sig at jeg nok undervurderede vores kats evner til at komme i nærheden
af kasserne. Den har i hvert fald fundet en måde så den næsten kan komme ned
og sidde på taget af kassen, til stor panik for fuglene selvfølgelig.

Spørgsmålet er så om kan jeg flytte kassen lidt, maks en halv meter, mens
den er beboet? Vil fuglene acceptere dette, eller smutter forældrene nu
reden ikke er hvor den plejer?

Takker

Keller

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-06-07 11:22

In news:f4tful$ts2$1@news.net.uni-c.dk,
Carsten Keller <ck@no-more-swen.iha.dk> typed:
> [...]
> meter, mens den er beboet? Vil fuglene acceptere dette, eller
> smutter forældrene nu reden ikke er hvor den plejer?

Det er et svært spørgsmål. Det er jo næsten som at vælge mellem pest
eller kolera. Jeg tror nu, at jeg ville tage chancen og flytte
kassen, og håbe på at forældrene alligevel finder ud af det.
Alternativet er jo heller ikke rart at tænke på.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-07 11:44

Tove Krieger wrote:

> Alternativet er jo heller ikke rart at tænke på.

Næh, men mere naturligt

Stig Bang-Mortensen

Fra : Carsten Keller

Dato : 15-06-07 13:59

"Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk> wrote in message

> Næh, men mere naturligt

Tjahh, det svarer vel lidt til de jægere der sætter 100 tamme fasaner ud i
den ene ende af skoven og så starter klapjagten fra den anden ende.

Jeg har ikke noget problem med at katten spiser (eller i hvert fald fanger
og dræber) fugle, men det var jo ikke umiddelbart det der var meningen med
redekasserne...

Keller

Fra : dpl

Dato : 15-06-07 11:36

Carsten Keller skrev:

> Spørgsmålet er så om kan jeg flytte kassen lidt, maks en halv meter,
> mens den er beboet? Vil fuglene acceptere dette, eller smutter
> forældrene nu reden ikke er hvor den plejer?

Hejsa
Så længe du ikke flytter kassen længere end at fuglene kan høre deres
unger pippe sultent, ville jeg mene de nok skal acceptere det.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)

Fra : Holst

Dato : 15-06-07 11:46

Carsten Keller wrote:

> Spørgsmålet er så om kan jeg flytte kassen lidt, maks en halv meter, mens
> den er beboet? Vil fuglene acceptere dette, eller smutter forældrene nu
> reden ikke er hvor den plejer?

Det er jo svært at svare på.

Men katten æder jo alligevel ungerne, når de hopper ud af kassen og ikke
rigtig kan flyve endnu.

Fra : Morten

Dato : 15-06-07 12:24

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmålet er så om kan jeg flytte kassen lidt, maks en halv meter, mens
> den er beboet? Vil fuglene acceptere dette, eller smutter forældrene nu

Jeg har prøvet det samme kassen sad på et hønse hus som skulle brækkes ned .
monterrede den i stedet på en stolpe ca 50 cm fra hvor kassen sad før og i
samme højde men den gik ikke

Mvh Morten

Fra : Mads

Dato : 15-06-07 15:22

On Fri, 15 Jun 2007 09:43:17 +0200, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> [...]
>
>Spørgsmålet er så om kan jeg flytte kassen lidt, maks en halv meter, mens
>den er beboet? Vil fuglene acceptere dette, eller smutter forældrene nu

Hvis du kan gøre det nogenlunde hurtigt og det kun drejer sig om
en halv meter, så kan du roligt gøre det.
Jeg har selv flyttet et par redekasser en 5 - 6 meter uden problemer
da jeg skulle fælde det træ de sad på. Fuglene fandt tilbage til
kassen på få minutter, sikkert lokket af undernes pippen.

mvh Mads

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-06-07 15:50

> [...]
> nærheden af kasserne. Den har i hvert fald fundet en måde så den næsten
> kan komme ned og sidde på taget af kassen, til stor panik for fuglene

Det gjorde vores også indtil den fik lært at den ikke kunne få fat i
ungerne - det tog et par dage. Ikke en eneste har den fanget af de 4-5 kuld
der når at komme om året.

Mvh Maria

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-06-07 20:09

Hej!

Carsten Keller wrote:
> Spørgsmålet er så om kan jeg flytte kassen lidt, maks en halv meter,
> mens den er beboet? Vil fuglene acceptere dette, eller smutter
> forældrene nu reden ikke er hvor den plejer?

Det burde nok kunne lade sig gøre. Men brug lige et tip jeg så tit ser på Animal
Planet: tør den med en masse jord efterfølgende, så du fjerner din egen lugt. Så
tror jeg chancerne er gode for at forældrene vender tilbage!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Leonard

Dato : 15-06-07 22:08

On Fri, 15 Jun 2007 21:08:40 +0200, Kim Voss Schrader wrote:

> tør den med en masse jord efterfølgende, så du fjerner din egen lugt

Brug handsker, det gør jægere, der sætter mårfælder, netop for ikke at
afgive menneskelugt.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 16-06-07 10:27

> [...]
>
> Spørgsmålet er så om kan jeg flytte kassen lidt, maks en halv meter, mens
> den er beboet? Vil fuglene acceptere dette, eller smutter forældrene nu

Det mest sikre er nok at aflive katten!
Mvh
Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-06-07 17:51

Aksel Pedersen wrote:

> Det mest sikre er nok at aflive katten!

Det giver da bare plads til, at en anden kat slår sig ned i området. Så er
Carsten lige vidt. Redekassen skal gøres utilgængelig for katte, det er den
eneste løsning med langtidsholdbarhed.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-06-07 07:35

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in message
> Spørgsmålet er så om kan jeg flytte kassen lidt, maks en halv meter, mens
> den er beboet? Vil fuglene acceptere dette, eller smutter forældrene nu
> reden ikke er hvor den plejer?

Efter endnu et par episoder i weekenden blev vi træt af at "vande" katten
hver gang den nærmede sig, så jeg flyttede redekassen lidt længere ned og
monterede en overdimensioneret tagplade på den.

Musvitterne lavede et farligt spetakkel mens jeg pillede ved deres hus, men
de fandt hurtigt ind i kassen igen. Hvis katten vil i nærheden nu er den
nødt til at gå den naturlige vej ud af æbletræets grene, og da de sidste par
meter er af grene < 1cm finder den med tiden nok ud af at det ikke er
realistisk

Keller

Fra : Mads

Dato : 18-06-07 15:53

On Mon, 18 Jun 2007 08:34:46 +0200, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

>Musvitterne lavede et farligt spetakkel mens jeg pillede ved deres hus, men
>de fandt hurtigt ind i kassen igen.

Det var rart at høre at operationen lykkedes

mvh Mads

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-06-07 14:06

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message

> Det var rart at høre at operationen lykkedes

Tjahh, det har vist sig at katten stadig kan finde ned på taget af kassen,
men da der nu sidder en trapez-pladerest oven på den må missedyret bare
sidde her og kigge ned på aktiviteterne nedenunder. Ikke noget med at ligge
på lur mere og ikke noget med at stikke poterne ind i kassen. Den bliver nok
træt af det i længden, men jeg flytter alligevel kasserne til en mere
utilgængelig position når sæsonen er ovre.

Keller

Fra : Mads

Dato : 20-06-07 16:25

On Wed, 20 Jun 2007 15:05:54 +0200, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> [...]
>træt af det i længden, men jeg flytter alligevel kasserne til en mere
>utilgængelig position når sæsonen er ovre.

Hvad med at gøre trapez pladen "ubehagelig" for katten?

F.eks med en plade med kraftig ståltråd der stikker op,
sådan som man gør de steder hvor man ikke vil have
duer til at sidde eller bygge rede.
De behøver såmand ikke være spidse så katten kommer
til skade når den prøver. Bare ubehagelige at opholde
sig på. Sløv-filede søm kan også gøre det.

mvh Mads

Fra : Carsten Keller

Dato : 21-06-07 08:10

> [...]
> til skade når den prøver. Bare ubehagelige at opholde
> sig på. Sløv-filede søm kan også gøre det.

Det var inde i overvejelserne allerede første gang, men det lader til dette
virker. Jeg tror jeg lader pipperne være indtil sæsonen er ovre og så
flytter jeg kasserne uden for misserækkevidde.

Keller