/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Fotografering til bryllup /dåb
Fra : Erik M. Jensen


Dato : 17-07-07 11:50

Hej.

Inden så længe skal jeg fotografere til en bryllup og dåb hos nogle af mine
venner.

Findes der et par fotobøger/hjemmesider der har et par godt afsnit om
fotografering til disse begivenheder ? - Det skal helst være på dansk, ikke
så meget pga. af sprog og fagudtryk, men da det helst skal være tilpasset
danske traditioner.

mvh Erik



 
 
Flerbrugermaskine (17-07-2007)
Kommentar
Fra : Flerbrugermaskine


Dato : 17-07-07 12:41


"Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> skrev i en meddelelse
news:469c9ef5$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
>
> Inden så længe skal jeg fotografere til en bryllup og dåb hos nogle af
> mine venner.
>
> Findes der et par fotobøger/hjemmesider der har et par godt afsnit om
> fotografering til disse begivenheder ? - Det skal helst være på dansk,
> ikke så meget pga. af sprog og fagudtryk, men da det helst skal være
> tilpasset danske traditioner.

Det er meget moderne at forsøge at være nyskabende. Der er bare ikke mange
som er så gode til det.
Skulle jeg tage en barnedåb ville jeg tage det i babyperspektiv. Ud og
anskaffe en babystol som stativ til kameraet, og så godt med
vidvinkelobjektiv, sådan man på billederne ikke er i tvivl om, hvor
billederne er taget fra..
Og lad endelig stolen stå på jorden det meste af tiden.. det gør intet hvis
den med babyens udsyn ville pege i en helt anden retning end hvor
begivenhederne foregår.
Husk også, at lade objektivdækslet sidde fast på kameraet en god del af
tiden. Babyer sover jo en hel del!

Det ville bare være så fresh og nyskabende.. FRÆKT.

Mvh Anders



Erik M. Jensen (18-07-2007)
Kommentar
Fra : Erik M. Jensen


Dato : 18-07-07 12:52



F> Det er meget moderne at forsøge at være nyskabende. Der er bare ikke
F> mange som er så gode til det.
F> Skulle jeg tage en barnedåb ville jeg tage det i babyperspektiv. Ud og
F> anskaffe en babystol som stativ til kameraet, og så godt med
F> vidvinkelobjektiv, sådan man på billederne ikke er i tvivl om, hvor
F> billederne er taget fra..
F> Og lad endelig stolen stå på jorden det meste af tiden.. det gør intet
F> hvis den med babyens udsyn ville pege i en helt anden retning end hvor
F> begivenhederne foregår.
F> Husk også, at lade objektivdækslet sidde fast på kameraet en god del af
F> tiden. Babyer sover jo en hel del!

F> Det ville bare være så fresh og nyskabende.. FRÆKT.

Fed idé men jeg tror at det ført ud i sin helhed vil være lidt for kreativt
til deres smag
..... men jeg skal da lige prøve et par stykker af den slags.



Morten (17-07-2007)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 17-07-07 21:00

Erik M. Jensen wrote:
> Hej.
>
> Inden så længe skal jeg fotografere til en bryllup og dåb hos nogle af mine
> venner.
>
> Findes der et par fotobøger/hjemmesider der har et par godt afsnit om
> fotografering til disse begivenheder ? - Det skal helst være på dansk, ikke
> så meget pga. af sprog og fagudtryk, men da det helst skal være tilpasset
> danske traditioner.
>
> mvh Erik
>
>

Både dåb og bryllup foregår jo oftest indendørs, både på engelsk og
dansk, så hvis du ikke har styr på brug af flash i forvejen, er det i
hvert fald et godt sted at starte.

Se eventuelt her: http://www.planetneil.com/faq/flash-techniques.html
som pudsigt nok er en fotograf med brylluper som speciale.


--
Morten

Ukendt (17-07-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-07-07 23:10

Med fare for at lyde banal har jeg tidligere lagt vægt på at have følgende
ting med ved bryllup/dåb. Dette har været en success.

* Udendørs vidvinkel af hele kirken taget fra en god distance.
* Udendørs vidvinkel af kirkedør/gavl med portræt af mor/far og babyen ude
foran kirkedør
* Gruppe portræt af mor/far/baby foran kirkedør
* Ingen billeder fra selve den kirkelige handling (er forbudt og er dårlig
stil). Men efter endt dåb opstiller mor/far/baby/fadder/godmor den vigtigste
familie og præsten ved døbefonten. Her tages gruppe billede.
* Med lidt held kan man snuppe stående halvportrætter af de vigtigste gæster
i våbenhuset.
* Kom hurtigt af sted til selskabslokale. Snup så mange stående
halvportrætter som muligt på vejen.
* Nå at snuppe et indendørs vidvinkel af hele det opdækkede lokale inden
gæsterne rykker ind.
* Find de gæster som er meget gamle. Sørg for gode portrætter af dem alle.
Sørg også for nogle gruppebilleder hvor de ældste gæster er med.
* Fotografer maden før gæsterne går i gang.
* Fotografer dem som er gravide i profil så maven kan ses
* Tag tele zoom billeder af dem som holder taler. Gerne mens de er stående.
* Tag et vidvinkel af hele rummet med samtlige gæster siddende på deres
pladser
* Gavebordet før udpakning
* Forsøg at fange situations billeder ved gave åbningen.
* Gavebordet efter udpakning
* Gå uden for og fotografer de mænd der er ved at ryge og kigge på den fine
nye bil
* Gå uden for og fotografer de små børn i en lege situation
* Forsøg at få et opstillet gruppebillede af hele familien
* Tag et situationsportræt af kokken i køkkenet.
* Tag et udendørs vidvinkel af hele bygningen med selskabslokale/restaurant

Mvh.
A.


Per (18-07-2007)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 18-07-07 09:45

> * Ingen billeder fra selve den kirkelige handling (er forbudt og er dårlig
> stil). Men efter endt dåb opstiller mor/far/baby/fadder/godmor den
> vigtigste familie og præsten ved døbefonten. Her tages gruppe billede.

Dette er så kun ved barnedåb og IKKE bryllup!



Preben (18-07-2007)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 18-07-07 10:31

>> * Ingen billeder fra selve den kirkelige handling (er forbudt og er dårlig
>> stil). Men efter endt dåb opstiller mor/far/baby/fadder/godmor den
>> vigtigste familie og præsten ved døbefonten. Her tages gruppe billede.
>
> Dette er så kun ved barnedåb og IKKE bryllup!

Nej, ved bryllup er det foran alteret både med og uden præst!

Per (18-07-2007)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 18-07-07 20:53

> Nej, ved bryllup er det foran alteret både med og uden præst!

hvad mener du?



Preben (18-07-2007)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 18-07-07 22:17

>> Nej, ved bryllup er det foran alteret både med og uden præst!
>
> hvad mener du?

Der blev skrevet:

> > Men efter endt dåb opstiller mor/far/baby/fadder/godmor den
> > vigtigste familie og præsten ved døbefonten. Her tages gruppe
> > billede.

> Dette er så kun ved barnedåb og IKKE bryllup!

Og jeg mener med mit svar, at man ved bryllup tager et billede foran
alteret med brudeparret med og uden præsten.

Ved dåb : foran døbefont
Ved bryllup : foran alteret

Per (19-07-2007)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 19-07-07 13:41

> Ved dåb : foran døbefont
> Ved bryllup : foran alteret

Det er jo ikke altid det er muligt. Ofte kører parret jo afsted med det
samme og til fotograf.



Preben (19-07-2007)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 19-07-07 15:44

>> Ved dåb : foran døbefont
>> Ved bryllup : foran alteret
>
> Det er jo ikke altid det er muligt. Ofte kører parret jo afsted med det
> samme og til fotograf.

Det er naturligvis rigtigt, men hvis tingene er tilrettelagt således, at
der er afsat tid til det, er det absolut muligt.

Preben (18-07-2007)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 18-07-07 10:44

> * Ingen billeder fra selve den kirkelige handling (er forbudt og er
> dårlig stil).

Det kommer meget an på præsten. Den lokale præst sagde vi bare skulle
tage billeder under den kirkelige handling - både ved bryllup og dåb! Så
når det er ønsket af brudeparret/forældrene er det jo næsten uhøfligt at
lade være.

;o\)-max- (18-07-2007)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 18-07-07 10:58


"Preben"
>> * Ingen billeder fra selve den kirkelige handling (er forbudt og er dårlig stil).
>
> Det kommer meget an på præsten. Den lokale præst sagde vi bare skulle tage billeder
> under den kirkelige handling - både ved bryllup og dåb! Så når det er ønsket af
> brudeparret/forældrene er det jo næsten uhøfligt at lade være.

Ja der er jeg nok enig med dig Preben, det må være noget man aftaler
med de involverede, hvad Truntes mor mener er go eller dårlig stil er ret
irrelevant. -max-



Erik M. Jensen (18-07-2007)
Kommentar
Fra : Erik M. Jensen


Dato : 18-07-07 12:07

Hej Truntes Mor.

Det er en super liste, lige noget i den stil jeg havde tænkt mig at stykke
sammen med forældrene/de kommende ægtefæller. Med sådan køreplan ved man
hvad der skal laves, og kan være foran begivenhederne, også bogstaveligt,
når man skal have billeder af brudeparret på vej ned ad kirkegulvet, og når
de træder ud af kirken.

Mht. brylluppet havde jeg, ud over punkterne på din liste, forestillet mig
noget ala :

- gommen der ankommer til kirken
- gommen der venter ved alteret
- et billede taget forfra i kirken hen over menigheden
- bruden med far på vej op ad kirkegulvet
- ..... derefter der der nok fotografering forbudt indtil vielsen er
overstået
- de nygifte på vej ud ad kirken
- ... her må jeg så "hoppe" ud og gå foran dem, så jeg kan få et billede når
de træder ud af kirken.

Jeg regner med at sidde midt i kirken, så der er mulighed for at fotografere
brudeparret når de går både den ene og den anden vej.

- et gruppebillede af brudepar, brudepiger, forældre
- lidt knipsen foran kirken fra forskellige vinkler, og med forskellige
andre deltagere i motivet
- et skud fra kirkedøren og ud over forsamlingen
- nogle med folk der kaster ris
- når brudebuketten kastes .... og gribes
- gå hen mod bilen før brudeparret
- få et par billeder af dem på vej fra kirken
- hvor de stiger ind i bilen (taget foran bilens forende, så både menneskeer
og bil fremtræder fra den pæne side)
- et par stykker af bilen der kører... med skrammel hængende bagefter
- et par stykker af forsamlingen

- et officielt bryllupsbillede (som udsendes på takkekort).... og ikke
mindst lige planlægge en location til det
- - nogle med ansigterne og opstilling i pæne folder
- - nogle sjove
- - nogle kærlige


- bryllupskagen
- den første dans
- når gommens sok klippes af

Hvor stor kvalitet/kvantitet der skal være i dækningen af begivenhederne
afstemmer jeg med forældrene/de kommende ægtefæller. På den ene side er det
rart med et dækkende billedemateriale der er taget fra de rigtige vinkler,
men på den anden side vil det også kunne virke generende på nogle af
gæsterne/deltagerne, hvis de oplever at blive fotograferet med en
intensivitet som var de kongelige.


mvh Erik



Per (18-07-2007)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 18-07-07 20:57

Til inspiration kan jeg vise en s/h serie fra et bryllup jeg var til for
nyligt: http://www.zangenberg.net/foto/index.php?list=31



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste