/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
dækplacering
Fra : JimR


Dato : 15-07-07 10:46

Nu har jeg set det flere steder: Dæk med størst slidbane skal placeres på
baghjulene.

http://www.middelfart-daekcenter.dk/?ID=121

Hvordan kan det være? Rent logisk er det da forhjulene der både trækker
bilen og bremser den!

mvh

JimR



 
 
Ukendt (15-07-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-07-07 11:08

"JimR" <look@www.radmer.dk> skrev :

>Hvordan kan det være?

Religion - på glat vej, er det usmart at "tabe røven

>Rent logisk er det da forhjulene der både trækker
>bilen og bremser den!

Den "logik" holder ikke på mine biler !


--
Jan_stevns

BJ (15-07-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-07-07 11:15


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:pkrj93tomocb9jajg0gj12ej2pk64kd6ph@dtext.news.tele.dk...

KLIP

>>Hvordan kan det være?
>
> Religion - på glat vej, er det usmart at "tabe røven

Af alm. interesse, hvor langt hen ad vejen (vits) hjælper ABS (DSTC) mv. oh
gør således dette mere eller mindre overflødigt?

mvh
Bjørn J.



Lars Frandsen (15-07-2007)
Kommentar
Fra : Lars Frandsen


Dato : 15-07-07 11:11

"JimR" <look@www.radmer.dk> skrev i en meddelelse
news:4699ec00$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Nu har jeg set det flere steder: Dæk med størst slidbane skal placeres på
> baghjulene.
>
> http://www.middelfart-daekcenter.dk/?ID=121
>
> Hvordan kan det være? Rent logisk er det da forhjulene der både trækker
> bilen og bremser den!
>

Hej Jim.

Hvilken ende vil du helst skride ud med - forenden eller bagenden?
Hvis jeg endelig skal have bilen til at skride, vil jeg helst skride ud med
forenden, derfor sætter jeg de bedste dæk bagerst.

Jeg kan dog sagtens følge dine argumenter.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming
http://nordholm-frandsen.dk



Niels Bengaard (15-07-2007)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 15-07-07 11:11

> Nu har jeg set det flere steder: Dæk med størst slidbane skal placeres på
> baghjulene.
>
> http://www.middelfart-daekcenter.dk/?ID=121
>
> Hvordan kan det være? Rent logisk er det da forhjulene der både trækker
> bilen og bremser den!
>
> mvh
>
> JimR

Bibendum har svaret
http://www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp

Mvh Niels



BJ (15-07-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-07-07 11:30


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
news:f7crrq$t84$1@newsbin.cybercity.dk...

KLIP

> Bibendum har svaret
> http://www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp

Jeg har afprøvet min gamles Volvos DSTC på vej med mindst 20 cm nysne.

Alle dæk opfyldte lovens minimumskrav og om de forreste havde mere eller
mindre dækmønster end de bageste, viste jeg ikke.

Farten ca. 80 km/t og så et par gevaldige ryk i rattet til begge sider
kontinuerligt og speederen i bund.

DSTC havde fuld kontrol, jeg kunne ikke give mere gas, da DSTC fuldstændig
overtog kontrollen og bragte mig dramatisk ned i hastighed uden nogen
dikkedarer.

Samme fænomen er afprøvet i en Porsche på KTI glatbane (og den er glat som
brun sæbe) med 60 km/t.

mvh
Bjørn J.



alexbo (15-07-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 15-07-07 11:22


"Niels Bengaard" skrev

> Bibendum har svaret
> http://www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp

Den havde vi for et par år siden og da svarede jeg.

Og hvad skriver så eksperterne fra Michelin

"Nye dæk monteret foran:
- Bilens egenskaber vil ændre sig, fordi vejgrebet mellem for- og baghjul
ændres.
Føreren er vant til at der er mindre greb foran og vil derfor blive
overrumplet.
- På en glat vej vil bilens bagende miste grebet før forenden.
Føreren har ikke en chance for at styre bagenden og vil være fristet til at
accelerere yderligere, hvilket vil forstærke bilens udskridning. Kun en
erfaren bilist vil være i stand til at få bilen på ret køl efter sådan en
farlig situation"


Tja, de skriver at føreren vil blive overrasket, og være fristet til at give
gas, det er ifølge Michelin det største problem.


"Nye dæk monteret bagerst:
- Bilens køreegenskaber vil svare til dem som føreren kender fra før dækkene
blev skiftet, fordi balancen mellem de to hjulsæts greb vil være den samme.
- Baghjulene vil have bedre greb, og føreren vil være i stand til at
kontrollere og styre bilen uden problemer ved at sætte farten ned og dreje
det styrende hjul i retning af kurven. Derfor anbefaler Michelin at du
monterer de nye eller mindst slidte dæk bagerst på bilen for at få:
- bedre vejgreb i kurver
- ekstra sikkerhed."


Her bliver føreren ikke overrasket for han er vant til dårlig vejkontakt på
forhjulene, og folk med gode dæk på baghjulene er også bedre til at vurdere
situationen, så de giver ikke gas de bremser.
Så det klogeste er måske slet ikke at montere nye dæk, så er der ikke nogen
der bliver overrasket.
Og man skal da i hvert fald ikke montere Michelin med god vejkontakt, hvis
bilen i forvejen har nogle no-name dæk, for så bliver føreren da ekstra
overrasket.


Det er da godt at Michelin ikke også har bremseeksperter, de ville fraråde
bremserep. af frygt for at en fører der er vant til at bremse med begge
fødder, bliver overrasket af de gode bremser.


At gummisnifferne fra Michelin skriver sådan noget vås er deres sag, men at
man i denne NG fremhæver dem som eksperter hvis gode råd man ikke kan sætte
spørgsmålstegn ved, kan godt undre mig.


mvh
Alex Christensen







Hans Kjaergaard (15-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 15-07-07 11:35

On Sun, 15 Jul 2007 11:45:50 +0200, "JimR" <look@www.radmer.dk> wrote:

>Nu har jeg set det flere steder: Dæk med størst slidbane skal placeres på
>baghjulene.
>
>http://www.middelfart-daekcenter.dk/?ID=121
>
>Hvordan kan det være? Rent logisk er det da forhjulene der både trækker
>bilen og bremser den!
>
Det er bare baghjulene du bruger til at styr med.
Selv om det lyder åndsvagt, men det er det, for uden ordentlig grip på
baghjulene har du ikke styr på bagenden og du får baghjulsudskridning=
manglende styring.
Og uden styring er det ligegyldigt med både træk og bremsning, du
ryger af vejen/ind i de andre bilister.

Men emnet er vendt mange gange, se tilbage i gruppen.

/Hans


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste