/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Anhængertræk dumpet til syn - råd søges
Fra : time_error@hotmail.c~


Dato : 26-06-07 08:19

Halløj I gæve "gør-det-selv" anhængertræk montører.

Jeg har en Audi A4 årg. 99 som jeg netop har monteret et anhængertræk
på.

Det blev et aftageligt Westphalia træk - som i øvrigt er fuldstændigt
skjult oppe under kofangeren når det ikke bruges (og man gider
afmontere det).

Jeg fik bilen synet hos FDM, men desværre dumpede det nye anhængertræk
på to punkter.

1)
Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
tabes.

Hvad!?!?!

Jeg har købt anhængertrækket gennem en rigtigt vaske ægte Audi
forhandler og så har de ikke engang styr på de helt basale krav!
Håber at der findes et originalt beslag man kan skrue på efterfølgende
- ellers bliver jeg fanme tosset på dem!

Synsmanden sagde at "tyskerne" forslog at wiren blev fastgjort på det
normale trækøje (dvs. det øje man bruger til at slæbe en anden bil
vha. et reb), men at dette aldrig var blevet godkendt i DK. Flot Audi/
Gladsaxe at undlade at fortælle mig det!


2)
Ja, det her er så min egen uvidenhed der kostede en anmærkning!

Trækket bliver monteret med 4 store 15 cm lange bolte der skrues i
bunden af bagagerummet.
3 møtrikker er monteret fra fabrikken på karosseriet - den sidste skal
man selv montere. Denne møtrik sider på en plade (4 * 5 cm), der
fordeler trykket på vognbunden, og monteres på undersiden af bilen med
små plastik klips. Der er allerede forberedt huller - så det er
temmelig nemt.

MEN, man skal afrense anlægsfladen mellem denne lille plade og selve
undervognen. Dette havde jeg undladt - dvs. mellem pladen og
vognbunden ligger den originale "gummihud"/rustbeskyttelse. Dette skal
afrenses førend trækket kan godkendes!

Er der nogle der ved om man skal slibe alt materiale væk således at
det rene metal er synligt eller er det nok bare at fjerne
rustbeskyttelsen og montere op imod et lakeret/grundet karosseri? Det
ville være ærgerligt at slibe helt ind til metallet idet området skal
rystbeskyttes meget meget meget grundigt bagefter.

/Jonas


 
 
Mr J.. (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Mr J..


Dato : 26-06-07 09:10

>1)
>Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
>dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
>tabes.
>
>Hvad!?!?!

Det er en RET ny regel der er kommet..


>Er der nogle der ved om man skal slibe alt materiale væk således at
>det rene metal er synligt eller er det nok bare at fjerne
>rustbeskyttelsen og montere op imod et lakeret/grundet karosseri? Det
>ville være ærgerligt at slibe helt ind til metallet idet området skal
>rystbeskyttes meget meget meget grundigt bagefter.

Der må gerne være alm lak mellem pladen og vangen, bare ikke ½cm rustsnask..
så bare opløs det sorte stas stille og roligt med noget fortynder eller
lampeolie..

Mvh
Morten



Morten From Sønderga~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 26-06-07 20:49

On Tue, 26 Jun 2007 10:09:59 +0200, "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote:

>>1)
>>Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
>>dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
>>tabes.
>>
>>Hvad!?!?!
>
>Det er en RET ny regel der er kommet..
>
Da jeg fik skiftet træk på min bil så den må trække 3500 kg tilbage i
2002, var det også et krav. Så helt nyt er det ikke. Min mekanikker
svejste en kraftig spændskive fast, på en af boltene der holder
trækket.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Lars Knudsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 26-06-07 09:29

On Tue, 26 Jun 2007 00:19:23 -0700, time_error@hotmail.com wrote:

>Jeg fik bilen synet hos FDM, men desværre dumpede det nye anhængertræk
>på to punkter.
>
>1)
>Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
>dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
>tabes.
>
>Hvad!?!?!
>
>Jeg har købt anhængertrækket gennem en rigtigt vaske ægte Audi
>forhandler og så har de ikke engang styr på de helt basale krav!
>Håber at der findes et originalt beslag man kan skrue på efterfølgende
>- ellers bliver jeg fanme tosset på dem!
>
>Synsmanden sagde at "tyskerne" forslog at wiren blev fastgjort på det
>normale trækøje (dvs. det øje man bruger til at slæbe en anden bil
>vha. et reb), men at dette aldrig var blevet godkendt i DK. Flot Audi/
>Gladsaxe at undlade at fortælle mig det!


Eh.. Underligt.. Min sprit-nye Skoda Octavia 2.0TDI fra sidste efterår
er med aftageligt træk ab fabrik - dette har ikke noget øje. I følge
det svenske Vägverket er den korrekte måde at køre på at man vikler
wiren til nødbremsen om træk-krogen (dvs ikke trækøjet).

Det er lovligt hvis trækket er godkendt til montering på bilen. I det
mindste i Sverige.



** Lars

time_error@hotmail.c~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : time_error@hotmail.c~


Dato : 26-06-07 09:35

On 26 Jun., 10:09, "Mr J.." <Nom...@nomail.dk> wrote:
> >1)
> >Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
> >dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
> >tabes.
>
> >Hvad!?!?!
>
> Det er en RET ny regel der er kommet..
>
> >Er der nogle der ved om man skal slibe alt materiale væk således at
> >det rene metal er synligt eller er det nok bare at fjerne
> >rustbeskyttelsen og montere op imod et lakeret/grundet karosseri? Det
> >ville være ærgerligt at slibe helt ind til metallet idet området skal
> >rystbeskyttes meget meget meget grundigt bagefter.
>
> Der må gerne være alm lak mellem pladen og vangen, bare ikke ½cm rustsnask..
> så bare opløs det sorte stas stille og roligt med noget fortynder eller
> lampeolie..
>
> Mvh
> Morten

Hej. Jeg synes det lyder rigtigt smart at opløse istedet for at
begynde at "skære og klippe". Takker
/Jonas


Mr J.. (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Mr J..


Dato : 26-06-07 10:12

>Hej. Jeg synes det lyder rigtigt smart at opløse istedet for at
>begynde at "skære og klippe". Takker
>/Jonas

Ja, det med at slibe af skal gå galt, fordi hvis man skal igennem det sorte
lag, skal det nok være en vinkelsliber med sliberondel, og så vupti er man
nede i metal

Du kan jo self skrabe det værste af først, evt med låget fra et cd cover,
det er plast der er lidt fast. dem kan man bruge til mange ting

Mvh
Morten



time_error@hotmail.c~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : time_error@hotmail.c~


Dato : 26-06-07 09:39

On 26 Jun., 10:28, Lars Knudsen <noem...@in.this.place> wrote:
> On Tue, 26 Jun 2007 00:19:23 -0700, time_er...@hotmail.com wrote:
> >Jeg fik bilen synet hos FDM, men desværre dumpede det nye anhængertræk
> >på to punkter.
>
> >1)
> >Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
> >dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
> >tabes.
>
> >Hvad!?!?!
>
> >Jeg har købt anhængertrækket gennem en rigtigt vaske ægte Audi
> >forhandler og så har de ikke engang styr på de helt basale krav!
> >Håber at der findes et originalt beslag man kan skrue på efterfølgende
> >- ellers bliver jeg fanme tosset på dem!
>
> >Synsmanden sagde at "tyskerne" forslog at wiren blev fastgjort på det
> >normale trækøje (dvs. det øje man bruger til at slæbe en anden bil
> >vha. et reb), men at dette aldrig var blevet godkendt i DK. Flot Audi/
> >Gladsaxe at undlade at fortælle mig det!
>
> Eh.. Underligt.. Min sprit-nye Skoda Octavia 2.0TDI fra sidste efterår
> er med aftageligt træk ab fabrik - dette har ikke noget øje. I følge
> det svenske Vägverket er den korrekte måde at køre på at man vikler
> wiren til nødbremsen om træk-krogen (dvs ikke trækøjet).
>
> Det er lovligt hvis trækket er godkendt til montering på bilen. I det
> mindste i Sverige.
>
> ** Lars- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Hej
FDM's argument for at det ikke var godt nok at bruge det eksisterende
trækøje var, at det ikke sad i centerlinien på bilen. Dvs. at man
ville få et skævt træk i wiren og dermed også i traileren. Men helt
ærgeligt, hvis man først har tabt traileren, og evt. krogen, så er det
nok ikke trækket i wiren der er afgørende for trailerens videre færd
på egen hånd.

Er det i øvrigt ikke kun større trailere (med boogie aksler) og
campingvogne der har sådan wirere?

/Jonas


Lars Knudsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 26-06-07 12:19

On Tue, 26 Jun 2007 01:39:20 -0700, time_error@hotmail.com wrote:


>
>Er det i øvrigt ikke kun større trailere (med boogie aksler) og
>campingvogne der har sådan wirere?

Ikke kun boogie... Hestetrailer med et hjulpar har det også.

Men almindelige små ubremsede trailere har vist ikke.

** Lars


Uffe Bærentsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-06-07 12:26


"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i en meddelelse
news:0gt183lr460s8e5qc0mm8ht1gqhtl1lp83@4ax.com...
> On Tue, 26 Jun 2007 01:39:20 -0700, time_error@hotmail.com wrote:
>
>
>>
>>Er det i øvrigt ikke kun større trailere (med boogie aksler) og
>>campingvogne der har sådan wirere?
>
> Ikke kun boogie... Hestetrailer med et hjulpar har det også.
>
> Men almindelige små ubremsede trailere har vist ikke.

Er wiren ikke netop forbundet til bremsen.
Således at hvis traileren forlader bilen, så klapper bremsen.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Lars Knudsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 26-06-07 14:13

On Tue, 26 Jun 2007 13:25:38 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>>>Er det i øvrigt ikke kun større trailere (med boogie aksler) og
>>>campingvogne der har sådan wirere?
>>
>> Ikke kun boogie... Hestetrailer med et hjulpar har det også.
>>
>> Men almindelige små ubremsede trailere har vist ikke.
>
>Er wiren ikke netop forbundet til bremsen.
>Således at hvis traileren forlader bilen, så klapper bremsen.


Yes - nemlig.


** Lars


Jesper Jacobsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 26-06-07 21:07

Lars Knudsen skrev:
> On Tue, 26 Jun 2007 01:39:20 -0700, time_error@hotmail.com wrote:
>
>
>> Er det i øvrigt ikke kun større trailere (med boogie aksler) og
>> campingvogne der har sådan wirere?
>
> Ikke kun boogie... Hestetrailer med et hjulpar har det også.
>
> Men almindelige små ubremsede trailere har vist ikke.

Trailere uden bremse har 100% sikkert IKKE denne wire. Wiren er til at
trække håndbremsen med, hvis påhængskøretøjet skulle falde af. Du kan
evt. selv teste den funktion ved at lægge en flise eller andet foran
hjulene på en trailer - eller hvad du nu har, og så giv et kraftigt ryk
i wiren. Så skulle håndbremsen gerne springe op, og bremse hjulene.

Jesper


Dennis Pedersen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 26-06-07 10:40


<time_error@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1182842363.310606.109910@m36g2000hse.googlegroups.com...

>1)
>Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
>dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
>tabes.

Hm - min var til syn i sidste uge og jeg har ikke det øje. Ingen
anmærkninger på det.

>Jeg har købt anhængertrækket gennem en rigtigt vaske ægte Audi
>forhandler og så har de ikke engang styr på de helt basale krav!
>Håber at der findes et originalt beslag man kan skrue på efterfølgende
>- ellers bliver jeg fanme tosset på dem!

Spørg evt. en anden audi forhandler eller alternativt i-s.dk om det øje ikke
findes som en ekstra part til din vogn. I-s.dk er nok noget billigere end
audi selv :)

Tilgengæld fik jeg en "fremmedlegner i forruden" fordi min GPS sad i
forruden. Det må man så ikke fandt jeg ud af.
Det betyder jo sådan set 90% af alle dem der har navi kan blive nappet på
den konto :)


/Dennis




Henrik Stidsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 26-06-07 16:14

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> wrote in
news:4680dee2$0$31008$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Tilgengæld fik jeg en "fremmedlegner i forruden" fordi min GPS sad i
> forruden. Det må man så ikke fandt jeg ud af.
> Det betyder jo sådan set 90% af alle dem der har navi kan blive nappet
> på den konto :)

Hmmm, er den regel kommet sammen med "ingen streamere i bagruden" ? og hvis
den også gælder for lastbilchauffører så bliver der problemer ;)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx

Peter Dalgaard (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 26-06-07 16:42

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> writes:

> "Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> wrote in
> news:4680dee2$0$31008$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
>> Tilgengæld fik jeg en "fremmedlegner i forruden" fordi min GPS sad i
>> forruden. Det må man så ikke fandt jeg ud af.
>> Det betyder jo sådan set 90% af alle dem der har navi kan blive nappet
>> på den konto :)
>
> Hmmm, er den regel kommet sammen med "ingen streamere i bagruden" ? og hvis
> den også gælder for lastbilchauffører så bliver der problemer ;)

Øh, GPS kan man jo pille af, men hvad med P-tilladelser og den slags?
(PAVA og lakforseglere _kunne_ måske overtales til at sætte deres
mærkater andetsteds...)

Noget andet er så at GPS i forruden er noget biks. Ikke at man ikke
kan se trafikken, men solen går i den og den sidder reelt uden for
rækkevidde, i hver fald i Yaris'en (formelt kan man bruge den til
håndfri betjening af mobilen -- hvis man liiige læner sig hen over
rattet med 130 i timen!). Hvem importerer egentlig alternative
fastgørelsesdimser her i landet?

> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
>
> Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Anders Majland (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-06-07 17:16

> Noget andet er så at GPS i forruden er noget biks. Ikke at man ikke
> kan se trafikken, men solen går i den og den sidder reelt uden for
> rækkevidde

Ideen er vel at betjene den _inden_ man kører ... Simpel betjening under
kørsel som at skifte display og lign er da også til, men jeg undlader helst
at taste adresser eller lign. mens jeg kører.

/A



Peter Dalgaard (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 26-06-07 18:27

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

>> Noget andet er så at GPS i forruden er noget biks. Ikke at man ikke
>> kan se trafikken, men solen går i den og den sidder reelt uden for
>> rækkevidde
>
> Ideen er vel at betjene den _inden_ man kører ... Simpel betjening under
> kørsel som at skifte display og lign er da også til, men jeg undlader helst
> at taste adresser eller lign. mens jeg kører.

Selvfølgelig, men selv det at få den (Mio C520t) skiftet over på info
display (der hvor man kan se hastighed og tid til destination) kræver
at man med spidsen af en finger rammer et 5x5mm felt.


--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Anders Majland (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-06-07 18:41

> Selvfølgelig, men selv det at få den (Mio C520t) skiftet over på info
> display (der hvor man kan se hastighed og tid til destination) kræver
> at man med spidsen af en finger rammer et 5x5mm felt.

Køb en ordentlig gps

/A - der er mest til garmin



Jesper Juul (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 26-06-07 18:57

Anders Majland skrev:
>> Selvfølgelig, men selv det at få den (Mio C520t) skiftet over på info
>> display (der hvor man kan se hastighed og tid til destination) kræver
>> at man med spidsen af en finger rammer et 5x5mm felt.
>
> Køb en ordentlig gps
>
> /A - der er mest til garmin
>

Hvor man stort set ikke kan vælge nogle oversigter på hvis vi taler om
2,3 og 6xx serien, så det giver næsten sig selv

Jesper

Anders Majland (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-06-07 19:37

>> /A - der er mest til garmin
>
> Hvor man stort set ikke kan vælge nogle oversigter på hvis vi taler om 2,3
> og 6xx serien, så det giver næsten sig selv

Nej - selv har jeg en gpsmap 60scx og en ique - begge med rimelige
muligheder for at vælge display de features jeg har behov for. Bla.
efterfølgende redigere track logs på pc'en Kig i streetpilot / gpsmap
serierne (ikke nüvi)




Klaus D. Mikkelsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-06-07 18:47

Peter Dalgaard skriver:
>
> Selvfølgelig, men selv det at få den (Mio C520t) skiftet over på info
> display (der hvor man kan se hastighed og tid til destination) kræver
> at man med spidsen af en finger rammer et 5x5mm felt.

Det klarer TomTom på min HP "lommecomputer" nu at vise samtidigt.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Peter Dalgaard (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 26-06-07 20:44

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

> Peter Dalgaard skriver:
>>
>> Selvfølgelig, men selv det at få den (Mio C520t) skiftet over på info
>> display (der hvor man kan se hastighed og tid til destination) kræver
>> at man med spidsen af en finger rammer et 5x5mm felt.
>
> Det klarer TomTom på min HP "lommecomputer" nu at vise samtidigt.

Også Mio'en. Sagen er at den har fire forskellige varianter (Info,
POI, ruteplan, TMC), og hvis man fx. har kikket ruten igennem på en
rasteplads så kan man glemme at sætte den tilbage før man kører
videre.

Se evt. 3d visningen på
http://www.mio-tech.be/en/gps-navigation-device-Mio-C520t-overview.htm

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Jesper Jacobsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 26-06-07 21:17

Peter Dalgaard skrev:
> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:
>
>>> Noget andet er så at GPS i forruden er noget biks. Ikke at man ikke
>>> kan se trafikken, men solen går i den og den sidder reelt uden for
>>> rækkevidde
>> Ideen er vel at betjene den _inden_ man kører ... Simpel betjening under
>> kørsel som at skifte display og lign er da også til, men jeg undlader helst
>> at taste adresser eller lign. mens jeg kører.
>
> Selvfølgelig, men selv det at få den (Mio C520t) skiftet over på info
> display (der hvor man kan se hastighed og tid til destination) kræver
> at man med spidsen af en finger rammer et 5x5mm felt.
>
>

Jeg hører tit TV2Radio, og der kører der for øjeblikket en reklame for
en Tomtom XL, og jeg kan til stadighed undres over, at det skulle være
en særlig ting, at skærmen er -- mener det er 40% -- større, så man --
som de siger -- kan se mere af vejen !??! Øøøhh -- er det ikke gennem
frontruden man skal se vejen ?? Jeg vil da nødig køre bil, og så sidde
og kigge på en GPS for at køre på vejen.

Jesper


MRN (26-06-2007)
Kommentar
Fra : MRN


Dato : 26-06-07 11:35

Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
tabes.

Min Xsara fra '99 med eftermonteret træk blev synet i sidste uge (hos FDM i
Viborg), og her sagde synsmanden ikke noget om et manglende øje...?

Mvh
MRN



Mr J.. (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Mr J..


Dato : 26-06-07 12:48

> Min Xsara fra '99 med eftermonteret træk blev synet i sidste uge (hos FDM
> i Viborg), og her sagde synsmanden ikke noget om et manglende øje...?

Regel er ret ny, derfor har alle vel ikke læst op endnu..
Men det er KUN for nymonterede kroge !!!

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1896.pdf

Mvh
Morten



time_error@hotmail.c~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : time_error@hotmail.c~


Dato : 26-06-07 11:38

On 26 Jun., 12:35, "MRN" <h...@hvadtrorduselv.dk> wrote:
> Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
> dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
> tabes.
>
> Min Xsara fra '99 med eftermonteret træk blev synet i sidste uge (hos FDM i
> Viborg), og her sagde synsmanden ikke noget om et manglende øje...?
>
> Mvh
> MRN

Er det mon fordi det er en aftagelige krog jeg har fået sat på? (hvad
er din)
Måske skal man spørge færdselsstyrelsen...eller hvem der har lavet
reglerne.
/Jonas


Ukendt (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-07 11:53

Må man selv montere træk på sin bil ?

Har en Passat fra 2004 og på motorkontoret, fortalte de at jeg skulle få det
gjort af en aut. mek. mand, og fremvise kvittering og det hele ved syn.

M

<time_error@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1182854282.855018.83340@w5g2000hsg.googlegroups.com...
On 26 Jun., 12:35, "MRN" <h...@hvadtrorduselv.dk> wrote:
> Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
> dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
> tabes.
>
> Min Xsara fra '99 med eftermonteret træk blev synet i sidste uge (hos FDM
> i
> Viborg), og her sagde synsmanden ikke noget om et manglende øje...?
>
> Mvh
> MRN

Er det mon fordi det er en aftagelige krog jeg har fået sat på? (hvad
er din)
Måske skal man spørge færdselsstyrelsen...eller hvem der har lavet
reglerne.
/Jonas



Mr J.. (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Mr J..


Dato : 26-06-07 12:44

> Må man selv montere træk på sin bil ?

Ja !

> Har en Passat fra 2004 og på motorkontoret, fortalte de at jeg skulle få
> det gjort af en aut. mek. mand, og fremvise kvittering og det hele ved
> syn.

De aner ikke hvad de snakker om !!

Mvh
Morten



Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-06-07 13:22


>Må man selv montere træk på sin bil ?

Ja.

>Har en Passat fra 2004 og på motorkontoret, fortalte de at jeg skulle få det
>gjort af en aut. mek. mand, og fremvise kvittering og det hele ved syn.

Den er under 8 år gammel og så skal det korrekt nok være en aut.mekker
for, at det kan kaldes synsfri træk.

På min SAAB der er over 8 år har jeg selv monteret det og jeg skal til
syn.

Det skal du ikke med din Passat hvis du gør som du har fået af vide på
motorkontoret.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Anders Majland (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-06-07 15:26

> Den er under 8 år gammel og så skal det korrekt nok være en aut.mekker
> for, at det kan kaldes synsfri træk.

Nej - bare for at du kan få trækket skrevet i papirene uden syn. Er bilen
ældre eller gør man det selv så skal bilen synes ...

/A



Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-06-07 15:31


>Nej - bare for at du kan få trækket skrevet i papirene uden syn. Er bilen
>ældre eller gør man det selv så skal bilen synes ...

Hvad var det jeg skrev?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Anders Majland (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-06-07 15:50

> Hvad var det jeg skrev?

Det må du da bedst selv vide: "Den er under 8 år gammel og så skal det
korrekt nok være en aut.mekker
for, at det kan kaldes synsfri træk."

Synsfrit træk har intet at gøre med om anhængertrækket er synet på bilen
eller bare monteret af en mekker indenfor bilens første 8 år. Det angiver at
du må trække ne anhænger der også er godkendt unden at vogntoget er
godkendt/synet samlet.

/A



Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-06-07 16:18


>Det må du da bedst selv vide: "Den er under 8 år gammel og så skal det
>korrekt nok være en aut.mekker
>for, at det kan kaldes synsfri træk."

>Synsfrit træk har intet at gøre med om anhængertrækket er synet på bilen
>eller bare monteret af en mekker indenfor bilens første 8 år. Det angiver at
>du må trække ne anhænger der også er godkendt unden at vogntoget er
>godkendt/synet samlet.

Du har ret.

Jeg fik lige flikket synsfri ind i en sammenhæng hvor den intet har,
at gøre Beklager.

Men det ændrer nu ikke på det jeg ellers skrev. Og som du sådan set
bare gav mig ret i ved, at gentage det

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

MRN (26-06-2007)
Kommentar
Fra : MRN


Dato : 26-06-07 18:37

Er det mon fordi det er en aftagelige krog jeg har fået sat på? (hvad
er din)

Mit er ikke aftageligt. Den blev sat på i november måned af en autoriseret
mekaniker, og jeg var på motorkontoret og få den omregistreret. Men som
sagt, ved syn sidste mandag (d. 18.), var der ingen bemærkninger. Jeg tror
faktisk ikke synsmanden lagde mærke til at der er træk på:P

Mvh
MRN



Mr J.. (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Mr J..


Dato : 26-06-07 12:55

>Det blev et aftageligt Westphalia træk - som i øvrigt er fuldstændigt
>skjult oppe under kofangeren når det ikke bruges (og man gider
>afmontere det).
>
>Jeg fik bilen synet hos FDM, men desværre dumpede det nye anhængertræk
>på to punkter.
>
>1)
>Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
>dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
>tabes.
>
>Hvad!?!?!

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1896.pdf

Mvh
Morten



JanV (26-06-2007)
Kommentar
Fra : JanV


Dato : 26-06-07 15:02


"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote in message
news:4680fe90$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> >Det blev et aftageligt Westphalia træk - som i øvrigt er fuldstændigt
>>skjult oppe under kofangeren når det ikke bruges (og man gider
>>afmontere det).
>>
>>Jeg fik bilen synet hos FDM, men desværre dumpede det nye anhængertræk
>>på to punkter.
>>
>>1)
>>Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
>>dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
>>tabes.
>>
>>Hvad!?!?!
>
> http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1896.pdf
>
> Mvh
> Morten
Det er jo nok den her sætning, den er dumpet på:

5.01.310 Køretøj til synsfri sammenkobling
(1) Bil til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj med tilladt totalvægt


højst 3.500 kg skal ved tilkoblingsanordningen være forsynet med beslag for
tilslutning

af påhængskøretøjets sprængwire til automatisk bremsning. Beslaget

må ikke være anbragt på en eventuel aftagelig del af tilkoblingsanordningen.

(Side 54 i den her:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf)

Dvs at hvis man har fast anhænger træk, kan man sætte wiren rundt om
trækket - men har man aftagelig træk SKAL der være et seperat øje på den
faste del.

Dvs skjulte anhængertræk, hvor man overhovedet ikke kan se noget af trækket,
når kuglen er pillet af bliver en del sværere at lave.

/Jan



Anders Majland (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-06-07 15:27

> Dvs skjulte anhængertræk, hvor man overhovedet ikke kan se noget af
> trækket, når kuglen er pillet af bliver en del sværere at lave.

Når nu man nemt kan lave det sådan at stikket kan trækkes ned når det skal
bruges burde det vel heller ikke være svært at lave noget lignende med et
øje ...



Klaus G. (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-06-07 16:04

>>>Hvad!?!?!
>>
>> http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1896.pdf
Præcis. Og eftersom der er så mange som kan få deres bil gennem syn, så må
det være fordi det ikke er med tilbagevirkende kraft...?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Leo Jensen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 26-06-07 16:41


"JanV" <jv@NOSPAMPLEEEAASEdgm-sdg.com> skrev i en meddelelse
news:46811c68$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote in message
> news:4680fe90$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>> >Det blev et aftageligt Westphalia træk - som i øvrigt er fuldstændigt
>>>skjult oppe under kofangeren når det ikke bruges (og man gider
>>>afmontere det).
>>>
>>>Jeg fik bilen synet hos FDM, men desværre dumpede det nye anhængertræk
>>>på to punkter.
>>>
>>>1)
>>>Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
>>>dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
>>>tabes.
>>>
>>>Hvad!?!?!
>>
>> http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1896.pdf
>>
>> Mvh
>> Morten
> Det er jo nok den her sætning, den er dumpet på:
>
> 5.01.310 Køretøj til synsfri sammenkobling
> (1) Bil til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj med tilladt totalvægt
> på
>
> højst 3.500 kg skal ved tilkoblingsanordningen være forsynet med beslag
> for tilslutning
>
> af påhængskøretøjets sprængwire til automatisk bremsning. Beslaget
>
> må ikke være anbragt på en eventuel aftagelig del af
> tilkoblingsanordningen.
>
> (Side 54 i den her:
> http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf)
>
> Dvs at hvis man har fast anhænger træk, kan man sætte wiren rundt om
> trækket - men har man aftagelig træk SKAL der være et seperat øje på den
> faste del.

Nix, du kan ikke sætte wiren om halsen, den skal sættes på et beslag/øje
beregnet for dette. Øjet kan så være spændt på krogen, hvis den ikke er
aftagelig.

Leo



Jan Vennike (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 26-06-07 19:02


"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:468133e3$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Nix, du kan ikke sætte wiren om halsen, den skal sættes på et beslag/øje
> beregnet for dette. Øjet kan så være spændt på krogen, hvis den ikke er
> aftagelig.
>
> Leo

Nu har jeg arbejdet på en anhængertræk fabik - og med al respekt for min
tidligere arbejdsgiver ville jeg 10 gange hellere spænde viren rundt om
kuglehalsen end i den 3 mm plade til stik og med hul i til wire, som var
svejset vinkeltret på selve stangen til kuglen - og det var såmænd også det
kunderne fik at vide - men hullet skulle være der af hensyn til mulighed
for godkendelse/syn.

Hvis der sker noget, bliver sådan en plade hevet af i løbet af nul komma
nix - spændt fast om kuglestangen skal den nok blive der.

/Jan



Klaus G. (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-06-07 22:55

> Hvis der sker noget, bliver sådan en plade hevet af i løbet af nul komma
> nix - spændt fast om kuglestangen skal den nok blive der.
Jaah, men en jeg kender, som også skriver herinde, han har, eller var det
hans forældre tabt en CV fordi anhængertrækket ikke var monteret
ordentligt(det kunne af/påmonteres), og hvad sker der så med wiren når den
sidder omkring anhængertrækket som falder af? :)

Jeg tror det er pga. overnævnte, eller ligende tilfælde at man vil ha' lavet
et seperat sted at montere den wire, så falder hele anhængertrækket af, så
bliver bremsen hevet alligevel.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



time_error@hotmail.c~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : time_error@hotmail.c~


Dato : 26-06-07 13:13

<snip>

Omkring det "øje" jeg talte om tidligere fant jeg følgende krav på
www.fstyr.dk :

Prøv at forstå følgende:

5.01.110 Påhængs-/sættevogn til bil
(3) Driftsbremsen skal være således indrettet, at køretøjet automatisk
bremses i tilfælde
af brud på tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængs-/sættevogn.
For påløbsbremser kan dette ske ved en sprængwire.

5.01.112 Påhængs-/sættevogn O2
(2) Bestemmelsen i pkt. 5.01.110 (3) skal ikke være opfyldt for én-
akslet påhængsvogn
O2, såfremt
a) den tilladte totalvægt ikke overstiger 1.500 kg, og
b) der, foruden tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængsvogn,
tillige findes
en yderligere mekanisk forbindelse, der kan have form af en kæde eller
en wire, der, i tilfælde af at koblingen adskilles, forhindrer, at
påhængskøretøjets
trækstang rører jorden, og som kan opretholde en vis styring af
påhængskøretøjet.

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf

Jeg er stadig forvirret!

/Jonas


Leo_Jensen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 26-06-07 14:37

On 26 Jun., 14:13, time_er...@hotmail.com wrote:
> <snip>
>
> Omkring det "øje" jeg talte om tidligere fant jeg følgende krav påwww.fstyr.dk:
>
> Prøv at forstå følgende:
>
> 5.01.110 Påhængs-/sættevogn til bil
> (3) Driftsbremsen skal være således indrettet, at køretøjet automatisk
> bremses i tilfælde
> af brud på tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængs-/sættevogn.
> For påløbsbremser kan dette ske ved en sprængwire.

Hvis din trailer falder af skal den bremses. Påløbsbremser har en
wire, der udløser håndbremsen (hvis den ellers hænger fast på bilen)

>
> 5.01.112 Påhængs-/sættevogn O2
> (2) Bestemmelsen i pkt. 5.01.110 (3) skal ikke være opfyldt for én-
> akslet påhængsvogn
> O2, såfremt
> a) den tilladte totalvægt ikke overstiger 1.500 kg, og
> b) der, foruden tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængsvogn,
> tillige findes
> en yderligere mekanisk forbindelse, der kan have form af en kæde eller
> en wire, der, i tilfælde af at koblingen adskilles, forhindrer, at
> påhængskøretøjets
> trækstang rører jorden, og som kan opretholde en vis styring af
> påhængskøretøjet.

En lille trailer (1 aksel, max 1500 kg) kan nøjes med en kæde/wire,
der sørger for at traileren ikke kører væk fra bilen hvis den bliver
tabt.

>
> http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/K...
>
> Jeg er stadig forvirret!

Der er indført en regel, der gør at tabte trailere ikke farer rundt på
vejene mere. Dejligt.

Et eller andet sted står der så også, at det øje wiren skal kobles til
ikke må sidde på trækkrogen samt at det ikke er tilstrækkeligt at
sætte wiren/kæden omkring halsen af krogen.
Det er ellers metoden, man bruger i Tyskland, men mon ikke det hele er
resultatet af noget harmonisering så det også bliver bedre dernede ?

MVH Leo


Uffe Bærentsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-06-07 15:48


"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:1182865006.330613.21410@u2g2000hsc.googlegroups.com...
On 26 Jun., 14:13, time_er...@hotmail.com wrote:
> <snip>
>
> Omkring det "øje" jeg talte om tidligere fant jeg følgende krav
> påwww.fstyr.dk:
>
> Prøv at forstå følgende:
>
> 5.01.110 Påhængs-/sættevogn til bil
> (3) Driftsbremsen skal være således indrettet, at køretøjet automatisk
> bremses i tilfælde
> af brud på tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængs-/sættevogn.
> For påløbsbremser kan dette ske ved en sprængwire.

Hvis din trailer falder af skal den bremses. Påløbsbremser har en
wire, der udløser håndbremsen (hvis den ellers hænger fast på bilen)



Det er da noget der er misforstået i ovenstående.
Påløbsbremse er da driftsbremsen på sådan en trailer.
Wiren er forbundet med håndbremsen, på dem jeg har set.


> 5.01.112 Påhængs-/sættevogn O2
> (2) Bestemmelsen i pkt. 5.01.110 (3) skal ikke være opfyldt for én-
> akslet påhængsvogn
> O2, såfremt
> a) den tilladte totalvægt ikke overstiger 1.500 kg, og
> b) der, foruden tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængsvogn,
> tillige findes
> en yderligere mekanisk forbindelse, der kan have form af en kæde eller
> en wire, der, i tilfælde af at koblingen adskilles, forhindrer, at
> påhængskøretøjets
> trækstang rører jorden, og som kan opretholde en vis styring af
> påhængskøretøjet.

En lille trailer (1 aksel, max 1500 kg) kan nøjes med en kæde/wire,
der sørger for at traileren ikke kører væk fra bilen hvis den bliver
tabt.



Altså er det kofangeren på bilen der agerer bremse, hvis sådan en hopper af
krogen?



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Anders Majland (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-06-07 15:53

> Altså er det kofangeren på bilen der agerer bremse, hvis sådan en hopper
> af krogen?

Ja hellere den end at ramme en modkørende frontalt ...

Er det et par år siden at en motorcyklist blev kørt ned af en løs trailer på
limfjordbroen i Aalborg ?Yep :
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/27649d2c873c49/74bcb4ab3a280be5?lnk=st&q=scooterbo+aalborg+trailer&rnum=1#74bcb4ab3a280be5

/A



Uffe Bærentsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-06-07 16:01


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:46812840$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Altså er det kofangeren på bilen der agerer bremse, hvis sådan en hopper
>> af krogen?
>
> Ja hellere den end at ramme en modkørende frontalt ...

Deri kan vi ikke være andet end enige.


> Er det et par år siden at en motorcyklist blev kørt ned af en løs trailer
> på limfjordbroen i Aalborg ?Yep :
> http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/27649d2c873c49/74bcb4ab3a280be5?lnk=st&q=scooterbo+aalborg+trailer&rnum=1#74bcb4ab3a280be5





--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Leo Jensen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 26-06-07 16:38


"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:468126f6$0$25419$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:1182865006.330613.21410@u2g2000hsc.googlegroups.com...
> On 26 Jun., 14:13, time_er...@hotmail.com wrote:
>> <snip>
>>
>> Omkring det "øje" jeg talte om tidligere fant jeg følgende krav
>> påwww.fstyr.dk:
>>
>> Prøv at forstå følgende:
>>
>> 5.01.110 Påhængs-/sættevogn til bil
>> (3) Driftsbremsen skal være således indrettet, at køretøjet automatisk
>> bremses i tilfælde
>> af brud på tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængs-/sættevogn.
>> For påløbsbremser kan dette ske ved en sprængwire.
>
> Hvis din trailer falder af skal den bremses. Påløbsbremser har en
> wire, der udløser håndbremsen (hvis den ellers hænger fast på bilen)
>
>
>
> Det er da noget der er misforstået i ovenstående.
> Påløbsbremse er da driftsbremsen på sådan en trailer.
> Wiren er forbundet med håndbremsen, på dem jeg har set.

Jow deeet... Påløbsanordning og håndbremse aktiverer nu den samme
stang/kabler fra og dermed de samme bremser på de systemer jeg kender fra
min tid som udviklingsingeniør ved Brenderup, og det har vist ikke ændret
sig væsentligt de sidste 6 år.
Wiren går til håndbremsen og skal trække den, det er vi enige om. Om wiren
springer eller ej er ligegyldigt, den skal bare trække håndbremsen først.

>
>
>> 5.01.112 Påhængs-/sættevogn O2
>> (2) Bestemmelsen i pkt. 5.01.110 (3) skal ikke være opfyldt for én-
>> akslet påhængsvogn
>> O2, såfremt
>> a) den tilladte totalvægt ikke overstiger 1.500 kg, og
>> b) der, foruden tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængsvogn,
>> tillige findes
>> en yderligere mekanisk forbindelse, der kan have form af en kæde eller
>> en wire, der, i tilfælde af at koblingen adskilles, forhindrer, at
>> påhængskøretøjets
>> trækstang rører jorden, og som kan opretholde en vis styring af
>> påhængskøretøjet.
>
> En lille trailer (1 aksel, max 1500 kg) kan nøjes med en kæde/wire,
> der sørger for at traileren ikke kører væk fra bilen hvis den bliver
> tabt.
>
>
>
> Altså er det kofangeren på bilen der agerer bremse, hvis sådan en hopper
> af krogen?

Ikke hvis traileren har bremser, for så udløses håndbremsen, men ellers har
du ret. Folk kan jo bare koble traileren ordentligt på. Det er ufatteligt
sjældent, at fejlen ligger i defekter i kuglekobling eller træk. Når folk
kom til Brenderup og påstod at de havde fået en defekt kobling og derfor
havde tabt en trailer plejede vi at koble den på en godt slidt kugle på en
Ferguson 35 og løfte traktoren med en kran via koblingen...

>
>
>
> --
> mvh Uffe
> Mondeo 1,8i
> Tipo 1,6i
>



TheTransporter (27-06-2007)
Kommentar
Fra : TheTransporter


Dato : 27-06-07 13:25

On Tue, 26 Jun 2007 00:19:23 -0700, time_error@hotmail.com wrote:

>Jeg fik bilen synet hos FDM, men desværre dumpede det nye anhængertræk
>på to punkter.
>
>1)
>Der manglede et "øje" til at fastgøre en evt. wire fra anhængeren -
>dvs. en wire der automatisk udløser traileres bremse hvis traileren
>tabes.

Det øje har mit anhængertræk da heller ikke?. Og bilen er synet med
det

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste