byggekontrakt
Fra : Benny Andersen

Dato : 17-06-07 08:13

Hej usenet læsere
Jeg driver en enkeltmands byggevirksomhed - kontrakten vedr. de enkelte
projekter har før ikke indeholdt betingelser for at komme ud af kontrakten.
Jeg bruger ikke ordet 'kontrakt' men alene ordet 'tilbud' på det papir vi
begge underskriver.
Set fra mit synspunkt, ville det, i tilfælde af sygdom, være fair at jeg
blot fik mine omkostninger dækket.
Jeg sporede nogen forundring, da jeg præsenterede jeg sidste kunde med:

Præcisering af hvad der ligger i tilbuddet (binding)
Tilbudet er en prisaftale hvor ydelsernes levering fremgår af tidsplanen.
Tidsplanen kan ændres efter aftale. Ingen af partene er bundet - hvilket
betyder:
· Bygherre kan til enhver tid ophæve aftalen.
· XX Byg kan ophæve aftalen hvis omstændigheder som sygdom eller andet gør
at der ikke længere er resourcer til indfri aftalen.
Økonomisk set betyder ophævelse af aftalen, at det alene er de levere
ydelser og materialer der skal betales for. Der er ingen form for
kompensation for besværet med at finde andre - for bygherre, eller tabt
provenue for XX Byg.

Kan man det? Hvis ikke, hvordan sikrer jeg mig ellers. Jeg ved godt at man
kan forsikre sig mod (næsten) alt, men jeg er nok så meget interesseret i
om der er en vej hvor jeg kan tilbyde mine ydelser uden at de prissættes
incl. denne forsikrings omkostning.

followup sat til dk.videnskab.jura
Benny Andersen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-06-07 09:24

Benny Andersen skrev:
> [...]
> om der er en vej hvor jeg kan tilbyde mine ydelser uden at de prissættes

Ja, man kan det. Men der er ingen med deres sunde fornuft i behold der
vil skrive under på det. Sådan er den frie aftalerets natur.

Fra : alexbo

Dato : 17-06-07 11:16

"Benny Andersen" skrev

> [...]
> ydelser og materialer der skal betales for. Der er ingen form for
> kompensation for besværet med at finde andre - for bygherre, eller tabt

Jeg synes det er for upræcist, jeg har svært ved at gennemskue hvad der
menes med levere ydelser og materialer, er det fuld pris for begge dele
eller er det ren netto.
Og hvis det er netto hvordan skal det så opgøres?
Hvis ikke det er netto, så er formuleringen "alene de leverede ydelser og
materialer" uden mening, det er jo altid de leverede ydelser og materialer
man betaler for.

"Tabt provenu for XX byg", hvis det er provenuet for den del XX ikke
udfører, kan man vel ikke kalde det tabt, XX vælger ikke at udføre opgaven.
Nu fremgår resten af tilbuddet ikke af dit indlæg, men jeg formoder der er
en opdeling af arbejdsopgaver siden du omtaler en tidsplan.
Så jeg laver lige en plan.

Inden 1/3, 1 etape 50.000 kr.
Inden 1/4 2 etape, 80.000 kr.
inden 1/6 3 etape 140.000 kr.
inden 1/8 4 etape 247.000 kr.
Inden 1/10 færdig 376.000 kr.

Bygherre kan ophæve aftalen uden begrundelse mod en kompensation på 10% af
resterende opgaver.
XX byg kan ophæve aftalen mod en kompensation på 20% af de allerede
færdiggjorte opgaver.
En ufuldstændig etape er uden beregning.

Du vil måske synes at det kan blive dyrt hvis du skulle blive syg, men
risikoen for bygherre er langt større, et halvfærdigt byggeri hvor der skal
findes et andet byggefirma der vil fortsætte, det bliver dyrt.

Hvis ikke du kan gennemføre en entreprise bør du finde en kollega der kan
fortsætte i XX byg's regi.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 17-06-07 13:52

> Jeg synes det er for upræcist, jeg har svært ved at gennemskue hvad der
> menes

Godt velbegrundet svar Alex. UG+ for det.

Peter

Fra : alexbo

Dato : 17-06-07 15:13

"Peter Albrecthsen" skrev

> Godt velbegrundet svar Alex. UG+ for det.

Tak for den pæne karakter.

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 17-06-07 14:06

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om der er en vej hvor jeg kan tilbyde mine ydelser uden at de prissættes

Man kan sikkert godt, men det vil være lidt mystisk at gøre det.
Et grundlæggende motiv for begge parter i en aftale for at indgå den, er at
sikre sig, at det aftalte holdes.
Grundsubstansen i dit udkast er, at der indgås en aftale, men ingen af
parterne er forpligtiget til at holde den (eller rettere sagt, - det er
muligt for hver part at udtræde af aftalen igen, når man måtte ønske det.).
Det fjerner jo enhver form for incitament til at indgå aftalen
overhovedet, - den er jo nærmest reduceret tl en hensigtserklæring.

Du må istedet prøve at imødegå risiciene ad anden vej, - feks. ved at indgå
aftaler med branchekolleger, om at I kan bruge hinanden til at levere
ydelser, når det måtte knibe.
Du kommer nemlig nok ikke uden om, at kunderne gerne vil kunne holde dig
fast på en aftale om levering, når I først har indgået den.

/Per