unicode support
Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-07-07 10:22

Hvordan finder man ud af om enes filsystem på SUSE understøtter
unicode ?

Jeg har en maskine med RedHat og der kan jeg uden problemer benytte
æøå i folder/fil navne, men på min SUSE bliver det afvist med:
**********************************
Bad message (badly formatted packet or protocol incompatibility).
Error code: 5
Error message from server: Bad message
Request code: 14
**********************************

Så jeg prøver at finde ud af om min SUSE understøtter unicode og
UTF-8.
Men hvordan finder man lige ud af det ?

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-07 10:31

Den Tue, 31 Jul 2007 11:21:54 +0200 skrev Hans Kjaergaard:
> [...]
> **********************************
> Bad message (badly formatted packet or protocol incompatibility).

Det ligner en fejl fra X-serveren, ikke filsystemet.

Derudover kræver ÆØÅ ikke unicode. Unicode er først nødvendigt når
man har over 256 bogstaver i alfabetet (minus et par stykker der er
reserverede til styrekoder).

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-07 10:42

Den 31 Jul 2007 09:31:07 GMT skrev Kent Friis:

> [...]
>
> Derudover kræver ÆØÅ ikke unicode. Unicode er først nødvendigt når
> man har over 256 bogstaver i alfabetet (minus et par stykker der er

Og iøvrigt bruger man på Linux unicode-varianten UTF-8 (hvis man har
brug for Unicode), og denne kræver ikke noget specielt af filsystemet.
Med undtagelse af FAT der har en del begrænsninger i hvad tegn man kan
bruge (og så ikke alligevel, det er nemlig ikke filsystemet der har
begrænsningerne, men DOS/Windows der ikke kan åbne filer der indeholder
disse tegn[1]), burde der ikke være nogen filsystemer der har problemer
med UTF-8.

Mvh
Kent

[1] Som jeg konstaterede da jeg forsøgte at åbne min "C++"-mappe
på Win95 i sin tid. "+" er åbenbart ikke et gyldigt tegn.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-07-07 11:15

On 31 Jul 2007 09:41:58 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> [...]
Unicode er et krav fra backup systemet, eller ingen backup af
filer/foldere med æøå.

> [...]
>begrænsningerne, men DOS/Windows der ikke kan åbne filer der indeholder
>disse tegn[1]), burde der ikke være nogen filsystemer der har problemer
Nu er det en SUSE fra Novell og der er NSS volume på denne og det er
her på det går galt. (Spørgsmålet er måske mere Novell relateret ?)

Jeg får fra backupsystemet at vide at det er "non unicode" jeg køre
derfor vil den ikke backuppe filer/foldere med æøå (lidt træls).

På arbejdsstationerne har jeg en Novell klient der understøtter (er
sat op til) UTF-8 og her ser jeg æøå uden problemer, men tilgår jeg
serveren via en terminal er æøå totalt kvæstede (ligener noget base64
kodning).
Som det nok fremgår ved jeg ikke ret meget om Linux.
Det jeg har brug for er at undersøge om serveren understøtter unicode
og/eller UTF-8.
Hvordan gør jeg det ?

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-07 11:30

Den Tue, 31 Jul 2007 12:14:55 +0200 skrev Hans Kjaergaard:
> Unicode er et krav fra backup systemet, eller ingen backup af
> filer/foldere med æøå.

Hvad er det dog for et skrammel backup-system?

> [...]
> Som det nok fremgår ved jeg ikke ret meget om Linux.
> Det jeg har brug for er at undersøge om serveren understøtter unicode

Medmindre du kører FAT, er der slet ingen tvivl om at filsystemet
understøtter UTF-8.

Men... Filnavnene er åbenbart ikke i UTF-8. Så det du skal igang med
ser ud til at være at omdøbe samtlige filer. Men check lige inden at
alle andre programmer på serveren supporterer UTF-8. Og så skal de
naturligvis samtidig have at vide at tegnsættet er skiftet ud. Hvordan
det gøres er forskelligt fra program til program (hvis de altså kan).

Det er ikke lige noget jeg vil anbefale at begynde på på en server
der kører drift.

Har du checket alle muligheder for at sætte backup-programmet til at
bruge det tegnsæt serveren bruger?

Mvh
Kent

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-07-07 11:46

On 31 Jul 2007 10:29:52 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvad er det dog for et skrammel backup-system?
IBM TSM.

>Medmindre du kører FAT, er der slet ingen tvivl om at filsystemet
>understøtter UTF-8.
Det kører Novell NSS filsystem, som burde understøtte unicode/UTF-8.
Jeg er efterhånden kommet til at det må være opsætningen af selve
Novell delen er er gået i ged.
Samme server på andre volumer er der ikke problemer med æøå.

>Har du checket alle muligheder for at sætte backup-programmet til at
>bruge det tegnsæt serveren bruger?
IBM siger sådan kort fortalt "Brug unicode, ellers ingen backup af
æøå"

/Hans

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 07-08-07 09:02

On Tue, 31 Jul 2007 12:46:15 +0200
Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> IBM TSM.

dk-ly-fs01# grep "export L" /etc/init.d/tsmclient
export LANG=en_GB
export LC_ALL=en_GB
dk-ly-fs01#

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use