Kunsten at starte postgresql
Fra : Michael Knudsen

Dato : 30-07-07 12:40

Hej,

Jeg har fået fingerene i nogle hulens store datafiler i postgresql-
format, som jeg gerne vil i gang med at undersøge. Jeg regnede med, at
det skulle være den nemmeste sag i verden, men der sker ting som
følgende:

[michaelk@taurine/Documents/Data]$ postgres
networkstats.data.v6.3.sql
postgres does not know where to find the server configuration file.
You must specify the --config-file or -D invocation option or set the
PGDATA environment variable.

Nuvel, det må jo kunne løses med en -D option, men ak:

[michaelk@taurine/Documents/Data]$ postgres -D /users/michaelk/
Documents/Data/ networkstats.data.v6.3.sql
postgres cannot access the server configuration file "/users/michaelk/
Documents/Data/postgresql.conf": No such file or directory

Det er ikke lykkedes mig at finde en fil ved navn postgresql.conf
noget sted, og lang tids brug af Google har heller ikke hjulpet. Jeg
tænker, at serveren måske slet ikke er startet, men jeg ved ikke,
hvordan jeg kan tjekke det.

Enhver form for hjælp er velkommen!

--
Michael Knudsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-07-07 18:45

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> format, som jeg gerne vil i gang med at undersøge. Jeg regnede med, at
> det skulle være den nemmeste sag i verden, men der sker ting som

Har du dem ikke som en dump fil ? Hvis filerne bare en flået af postgres'
datakatalog, skal du være sikker på, at versionerne passer sammen.

> [...]
> postgres cannot access the server configuration file "/users/michaelk/
> Documents/Data/postgresql.conf": No such file or directory

Først er jeg lidt skeptisk overfor at køre postgresql i dit hjemmekatalog.
Jeg er ikke sikker på, at det umiddelbart kan lade sig gøre, da postgresql
bygger en del af sin sikkerhed på, at den kører som postgres user'en.

Det normale er, at postgres lægger sine datafiler
i /var/lib/pgsql/data/base. Men det er ikke sikkert, at postgres vil bruge
dine filer, da den database, som filerne tilhører, ikke er registreret.

> Det er ikke lykkedes mig at finde en fil ved navn postgresql.conf

Den ligger i /var/lib/pgsql/data sammen med forskellige andre postgresql
konfigurationsfiler. Hvis du til tilgå databasen med TCP/IP (i stedet for
bare en unix socket), skal du også rette i pg_hba.conf

-Claus

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 30-07-07 21:31

Michael Knudsen wrote:
> [...]
> noget sted, og lang tids brug af Google har heller ikke hjulpet. Jeg
> tænker, at serveren måske slet ikke er startet, men jeg ved ikke,

Nu bruger jeg ikke postgres, men det kan umuligt være sådan at data kan
indlæses med en kommando = 'postgres -D data.sql'.
Filen data.sql skal være dannet med et dump-program i postgres.
Din postgres-server skal køre.
Data skal nu kunne indlæses med en kommando, der sikkert ser sådan ud:
psql "databasenavn" < data.sql
Men det kan sikkert altsammen læses postgres-dokumentationen.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 31-07-07 07:57

On Jul 30, 7:45 pm, Claus Rasmussen <news-d...@veda.dk> wrote:

> Har du dem ikke som en dump fil ? Hvis filerne bare en flået af postgres'
> datakatalog, skal du være sikker på, at versionerne passer sammen.

Jo, jeg har dem som en dump-fil. Filen begynder således:

--
-- PostgreSQL database dump
--

SET client_encoding = 'SQL_ASCII';
SET check_function_bodies = false;

SET search_path = public, pg_catalog;

--
-- TOC entry 5 (OID 2966164138)
-- Name: shorthands_proteins; Type: TABLE; Schema: public; Owner:

CREATE TABLE shorthands_proteins (
shorthand integer,
protein_id character varying(40) NOT NULL
);

Så vidt jeg kan se, nævnes der ikke noget om versionnummer i filen.
Jeg kan dog se, at den installerede version af postgresql er 8.1.8.

[michaelk@taurine]$ postgres --version
postgres (PostgreSQL) 8.1.8

> Den ligger i /var/lib/pgsql/data sammen med forskellige andre postgresql
> konfigurationsfiler. Hvis du til tilgå databasen med TCP/IP (i stedet for
> bare en unix socket), skal du også rette i pg_hba.conf

Øv! Den mappe har jeg ikke adgang til. Jeg burde nok i første omgang
have tilføjet, at det ikke er min egen maskine, jeg arbejder på. Jeg
håbede blot, idet postgresql tydeligvis er installeret, at jeg kunne
benytte det uden videre.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 31-07-07 07:58

On Jul 30, 10:31 pm, Jørgen Heesche <hees...@webspeed.dk> wrote:

> Din postgres-server skal køre.

Hvordan kan jeg tjekke, om serveren kører?

--
Michael Knudsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-07-07 09:47

Michael Knudsen wrote:

> Hvordan kan jeg tjekke, om serveren kører?

Med ps, kommando = ps aux. Der skal være en dæmon, som formentlig hedder
pgsqld.
Jeg har Myslq; her hedder dæmonen mysqld.
Lad mig lige komme med en rettelse: jeg skrev at der skulle bruges en
kommando pslq til indlæsning af data, jeg tror den hedder pgsql.
Den simpleste måde at se om serveren kører er egentlig at taste
kommandoen pgsql.
Men!, har du installeret postgressql?, den burde starte ved boot. Der
skal være et opstarts-script i /etc/init.d

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-07-07 09:54

On 2007-07-31, Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Med ps, kommando = ps aux. Der skal være en dæmon, som formentlig hedder
> pgsqld.

Den hedder postmaster

--
Andreas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 31-07-07 09:54

On Jul 31, 10:46 am, Jørgen Heesche <hees...@webspeed.dk> wrote:

> Med ps, kommando = ps aux. Der skal være en dæmon, som formentlig hedder
> pgsqld.

Øv! Det ser ikke ud til, at den kører. Desværre har jeg kun meget
begrænsede rettigheder, så jeg tvivler på, at jeg kan starte serveren.
Det ser ikke ud til, at jeg alene kan løse problemet. Jeg må prøve at
kontakte systemadministratorerne.

--
Michael Knudsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-07-07 10:26

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> begrænsede rettigheder, så jeg tvivler på, at jeg kan starte serveren.
> Det ser ikke ud til, at jeg alene kan løse problemet. Jeg må prøve at

Hvis du har postgressql på din arbejdsstation skal den starte ved boot.
Hvilken database har I i Jeres system?. Har I Postgressql et eller andet
sted, kan du vel bruge postgres på den server.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 31-07-07 09:55

On Jul 31, 10:53 am, Andreas Plesner Jacobsen <a...@daarligstil.dk>
wrote:

> Den hedder postmaster

Den kører heller ikke

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 31-07-07 10:35

On Jul 31, 11:26 am, Jørgen Heesche <hees...@webspeed.dk> wrote:

> Hvis du har postgressql på din arbejdsstation skal den starte ved boot.
> Hvilken database har I i Jeres system?. Har I Postgressql et eller andet
> sted, kan du vel bruge postgres på den server.

Vi har i hvert fald en mySQL-server kørende; så meget ved jeg. Jeg
forsøger nu at finde ud af, om der er en postgreSQL-server et eller
andet sted.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-08-07 11:24

On Jul 30, 1:40 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Jeg har fået fingerene i nogle hulens store datafiler i postgresql-
> format, som jeg gerne vil i gang med at undersøge. Jeg regnede med, at
> det skulle være den nemmeste sag i verden (...)

Jeg har fundet en løsning, som jeg bringer her. Det kunne jo være, at
der var andre, der kunne bruge den.

initdb -D foo (initialiserer biblioteket foo til databaser)
postmaster -D foo (starter database-serveren)
createdb bar (opretter databasen bar i foo)
psql -d bar (giver adgang til en prompt i databasen bar)

En sql-fil kan pipes direkte ind med kommandoen

psql -d bar < file.sql

--
Michael Knudsen