Hvordan mounter man et image?
Fra : Peter Henriksen

Dato : 30-07-07 10:24

Jeg har et råt image (dd > fil) af hele harddisken og altså ikke kun den
relevante partition.

Der er to partitioner på:
1-4575 HPFS/NTFS
4576-5168 Compaq diagnostics

Jeg forsøgte naivt med
mount -o loop hd.iso /mnt/disk

Hvordan får jeg den til at mounte partition 1 uden at skrive den til en disk
først?

(Der er NTFS understøttelse på maskinen)

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 30-07-07 11:38

Peter Henriksen wrote:
> [...]
> først?
>
> (Der er NTFS understøttelse på maskinen)

Ser ud til at du må skrive den til en harddisk igen...

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-07-07 12:41

Peter Henriksen wrote:

> [...]
>
> Jeg forsøgte naivt med
> mount -o loop hd.iso /mnt/disk
>
> Hvordan får jeg den til at mounte partition 1 uden at skrive den til en

Du finder udaf hvor mange blokke der blev brugt til MBR og partitionstabel
og bruger dd til at fjerne de første X bytes fra filen. Den kan lave samme
trick i den anden ende, hvis du vil af med den anden partition, men den
burde kunne mountes selvom de er der. dd if=hd.iso of=hd2.iso bs=1b skip=X

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Peter Henriksen

Dato : 30-07-07 14:44

> [...]
> burde kunne mountes selvom de er der. dd if=hd.iso of=hd2.iso bs=1b skip=X

Æv, det virkede ikke.
Den brokker sig over at den ikke kan finde en NTFS partition.

Jeg gjorde følgende:
/bin/dd if=/dev/hdd of=/mbr count=1 bs=512
/sbin/sfdisk -d /dev/hdd > pt

MBR fyldte 512 bytes (det var bs jo sat til) og PT fyldte 259 bytes.
Jeg satte skip til 771

Hvordan mon man ellers gør?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-07-07 00:19

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> writes:

> [...]
> burde kunne mountes selvom de er der. dd if=hd.iso of=hd2.iso bs=1b skip=X

Jeg har selv gjort følgende for at få fat i en LVM-partition, der lå i
et diskbillede. På denne måde slipper man for at rode i diskbilledet.

# sfdisk -uS -l sda.raw
Disk sda.raw: cannot get geometry

Disk sda.raw: 0 cylinders, 0 heads, 0 sectors/track
Units = sectors of 512 bytes, counting from 0

Device Boot Start End #sectors Id System
sda.raw1 * 63 6779429 6779367 7 HPFS/NTFS
sda.raw2 6779430 6956144 176715 83 Linux
sda.raw3 6956145 9301634 2345490 82 Linux swap / Solaris
sda.raw4 9301635 117210239 107908605 8e Linux LVM

// Læg mærke til at startpunktet til lvm-partitionen bruges nedenfor.

# losetup -o $[9301635*512] /dev/loop0 sda.raw

Herefter kørte jeg vgscan, og så dukkede lvm-volumenerne op, men
normalt vil man nok bare bruge mount /dev/loop0 /mountpoint.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 7.04