Indlæsning af driver i rescue mode
Fra : Jan Birk

Dato : 16-07-07 16:51

Hej,

Jeg har en Suse 10, som efter en auto (yast) opgradering ikke vil boote
mere.

(den indlæser grub og begynder at loade kernen, og fejler så med:
Waiting for device /dev/sda1 to appear ..... failed. jeg bliver så smidt
i en mini-mini-mini shell i en slags ram disk..)

Jeg tror det er en fejl i grub, men ved det ikke?

Når jeg booter i rescue mode, synes jeg ikke at få mulighed for at
indlæse drivere? Kan det mon passe?

Jeg har brug for at læse SAS (Adaptec) driverne ind til diskene (har den
på en diskette), da disse ikke var understøttet i 10eren.

Pft

/Jan

Fra : claus

Dato : 17-07-07 11:52

Jan Birk skrev:
> Hej,
>
> Jeg har en Suse 10, som efter en auto (yast) opgradering ikke vil boote
> mere.

En nem måde at klare det på vil være at hente og brænde et nyt iso af
din suse version og vælge at reparere en eksisterende dist fra den når
du under installationsprocessen får den valgmulighed.

Mvh Claus

Fra : Jan Birk

Dato : 18-07-07 08:07

> En nem måde at klare det på vil være at hente og brænde et nyt iso af
> din suse version og vælge at reparere en eksisterende dist fra den når
> du under installationsprocessen får den valgmulighed.

Tak for svaret. Desværre ikke helt så nemt, da det er disk driverne der
er problemer.

Men det er i den retning, og jeg er faktisk kommet lidt videre ved:

1) Boote på CDerne
2) Vælge Install (ellers kan man ikke vælge drivere)
3) Indlæse driverne fra floppy
4) Afbryde installationen
5) Vælge at boote fra disk

Så har jeg det gamle system kørende. Men men, hvordan for jeg overført
den 'gamle kerne' til disken, eller endnu bedre 'den kørende kerne med
disk driverne'?

Pft

Jan

Fra : claus

Dato : 18-07-07 09:18

Jan Birk skrev:
>d:
>
> 1) Boote på CDerne

Når du har booted cderne får du en mulighed for at analysere dit system
for fejl og reparere dem--et eller andet sted i menyerne.
Når først dit system kører med driverne kan du opdatere kernen på
sædvanligvis i yast hvis du vil det.
Eller endnu bedre: Med apt. (apt4suse).
Du kan også genskabe din oprindelige "fabriksversion" af suse ved at
vælge "opdater eksisterende system" under installationen og lade den
køre hele processen igennem incl dine drivere, så får du et nyt system
med alle dine data og indstillinger bevaret.
Men tag hellere en backup:)

http://suse.linuxin.dk/

Mvh Claus

Fra : Jan Birk

Dato : 18-07-07 12:17

Hej igen og tak for info;

> [...]
> køre hele processen igennem incl dine drivere, så får du et nyt system
> med alle dine data og indstillinger bevaret.

Måske jeg ikke var tydelig nok, driverne er 3. parts (Adaptec) og ikke
en del af SUSE distributionen. Disse drivere skal være loaded i kernen
allerede på RAMDISK tidspunktet.

Men, jeg har nu fået lagt den gamle kerne tilbage i systemet, du kan jeg
se diskene, men får til gengæld en kernel panic, idet systemet ikke
kender til ext3 filsystem typen, ????? Det er jo ikke helt nemt

/Jan

Fra : claus

Dato : 18-07-07 14:05

Jan Birk skrev:

> Måske jeg ikke var tydelig nok, driverne er 3. parts (Adaptec) og ikke
> en del af SUSE distributionen. Disse drivere skal være loaded i kernen
> allerede på RAMDISK tidspunktet.

Ok. Der er en hel del google om det f.eks her:
http://forums.suselinuxsupport.de/index.php?showtopic=50924&hl=adaptec
..
Suse tilbyder jo at du kan installere 3. partsdrivere under
installationen men det duer åbenbart ikke i dit tilfælde.
Du kan jo prøve i susenovells forum da det åbenbart ikke er helt så
ligetil.

Mvh Claus

Fra : claus

Dato : 18-07-07 14:13

claus skrev:
> Jan Birk skrev:

Sorry det var dette link jeg tænkte på.

http://forums.suselinuxsupport.de/index.php?showtopic=29556

Fra : Jan Birk

Dato : 18-07-07 22:27

> http://forums.suselinuxsupport.de/index.php?showtopic=29556

Tak tak,

Løsningen indlæsningen af adp94xx driveren til SAS diskene er/var:

1) Boot på cdrom
2) Vælg F5 DRIVER FLOPPY
3) Vælg installation (selvom systemet er installeret)
4) Afbryd installationen vedførste lejlighed
5) Efter en række menuer, kan du vælge 'boot fra installed system': Vælg
dette.
6) Start YAST
7) Software -> Software Management
8) Søg på 'kernel' -> vælge 'upgrade' sig ja til det hele på trods af
advarsler.
9) Tjek at driveren findes i /etc/sysconfig/kernel

reboot