tjekke om netværk virker
Fra : Leonard

Dato : 14-07-07 16:45

Jeg mangler et script, der kan tjekke om eth0 har en IP-adresse tildelt
af DHCP og hvis ikke den har det, skal /etc/init.d/networking restart
køres og der skal tjekkes igen. Dette skal gentages hver halve time
indtil, den har fået tildelt en IP-adresse og så skal scriptet sluttes.

Dette script skal startes ved start af serveren efter en
strømafbrydelse, da jeg lige har opdaget at der så er problemer med at
få hul igennem derefter.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Bo Simonsen

Dato : 22-07-07 12:25

Leonard <piper28a@gmail.invalid> wrote:

> [...]
>
> Dette script skal startes ved start af serveren efter en
> strømafbrydelse, da jeg lige har opdaget at der så er problemer med at

Jeg gætter på du bruger Debian?

I Debian etch ser dhcp clienten ud til at blive ved indtil den får en
IP..

Gør den i hvertfald på min laptop på ethernet-interfacet
selvom der ikke er noget netværksstik i.

Hvis det er anderledes hos dig vil jeg anbefale dig at rode med "pump".
Der kan du nemlig hente informationer om leasen vh.a.:

   # pump -i <interface> -s

--
Bo Simonsen | http://bo.geekworld.dk
Datamatiker, B.Sc. | bo@geekworld.dk