GRUB: root=label=/
Fra : GRISEN

Dato : 11-07-07 13:07

Hej,

Jeg har klonet en disk med Redhat ES3, og vil bruge den i en anden pc.
Jeg har gjort det mange gang før, men nu er det til at anden pc model,
og det driller.

Det er vist root=label=/ der er problemet.
Jeg tror ikke den label er blevet flyttet med.
Kan jeg selv oprette en label på en partition?

Source maskinen er en HP DL380G4
Destination maskinen er en HP DL380G5

Tidligere brugte man ikke root=label=/
Man brugte f.eks. root=/dev/sda7
Jeg kan ikke få nogen af delene til at virke.
Hvis jeg booter på Knoppix, så kan jeg mounte / partiotionen ved at
bruge /dev/cciss/c0d0p7

Ideer?

*
Jan

Fra : HG

Dato : 11-07-07 13:33

> [...]
>
> Det er vist root=label=/ der er problemet.
> Jeg tror ikke den label er blevet flyttet med.
> Kan jeg selv oprette en label på en partition?

Du mener ikke /boot (men ellers er det vel samme princip)?
Nedenstående er fra en RHEL4.

[root@]# e2label
Usage: e2label device [newlabel]

[root@]# e2label /dev/sda1
/boot

Så hvis du giver (i mit tilfælde) /dev/sda1 denne label, burde den kunne
boote.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-07-07 15:43

Den Wed, 11 Jul 2007 12:06:31 -0000 skrev GRISEN:
> [...]
>
> Det er vist root=label=/ der er problemet.
> Jeg tror ikke den label er blevet flyttet med.
> Kan jeg selv oprette en label på en partition?

Label er en del af selve filsystemet, så hvis den ikke er kommet
med over, ville jeg ikke forvente at være i stand til at mounte
filsystemet.

Er det Grub eller kernen der fejler?

Hvis det er Grub: Kan BIOS - og dermed Grub - se filsystemet?

Mvh
Kent

Fra : GRISEN

Dato : 11-07-07 17:25

On 11 Jul., 14:33, "HG" <a...@REMOVE.gmail.com> wrote:

> Du mener ikke /boot (men ellers er det vel samme princip)?

> [root@]# e2label

Tak, det var præcis den funktion jeg efterspurgte...
Desværre løste det ikke problemet.
/dev/cciss/c0d0p7 havde allerede labelen /
Problemet må ligge et andet sted.

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 11-07-07 17:37

On 11 Jul., 16:42, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Label er en del af selve filsystemet, så hvis den ikke er kommet med over...

Det var den også.

> Er det Grub eller kernen der fejler?

Godt spørgsmål?

Jeg prøvede med den originale Redhat ES3 2.4.21-15.EL kerne.
Jeg regnede med at den var kompatibel med det meste, men det kan være
HP har smidt en SCSI controller i maskinen, som den gamle kerne ikke
kender.

Det ser ud til at den ikke vil loade cpqarray.o
Jeg ser ikke andre meddelelser der omhandler disk eller controller.

Lige inden den dør, skriver den:
Cannot open root device "LABEL=/" or 00:00
Please append correct "root=" boot option.

grub.conf ser sådan ud:
default=0
timeout=10
title Red Hat Enterprise Linux ES (2.4.21-15.EL)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.4.21-15.EL ro root=LABEL=/
initrd /boot/initrd-2.4.21-15.EL.img

Jeg plejer at køre med en hjemmekompileret 2.6.7
Hvad er den nyeste kerne, som ES3 kan køre med?

*
Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 11-07-07 18:17

Den Wed, 11 Jul 2007 09:37:22 -0700 skrev GRISEN:
> On 11 Jul., 16:42, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
>
> Lige inden den dør, skriver den:
> Cannot open root device "LABEL=/" or 00:00
> Please append correct "root=" boot option.

Har den valgte kerne support for LABEL= ? Det er vist ikke med i
kernel.org kernerne endnu (eller var ikke sidst jeg checkede).

Prøv med root=/dev/sda1 eller hvor den nu ligger.

Hvis ikke det er det der er problemet, må det være en manglende
driver. Detecter den controlleren?

Mvh
Kent

Fra : Jan Birk

Dato : 12-07-07 09:09

> [...]
> title Red Hat Enterprise Linux ES (2.4.21-15.EL)
> root (hd0,0)
> kernel /boot/vmlinuz-2.4.21-15.EL ro root=LABEL=/

I min RH3.0 (2.4.21-47) er vmlinuz og initrd relativ til /boot. Altså;
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE: You have a /boot partition. This means that
# all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
# root (hd0,0)
# kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/cciss/c0d0p3
# initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/sda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Enterprise Linux ES (2.4.21-47.ELsmp)
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.4.21-47.ELsmp ro root=LABEL=/
initrd /initrd-2.4.21-47.ELsmp.img
title Red Hat Enterprise Linux ES-up (2.4.21-38.EL)
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.4.21-38.EL ro root=LABEL=/
initrd /initrd-2.4.21-38.EL.img

/Jan

Fra : GRISEN

Dato : 11-07-07 18:40

On 11 Jul., 19:17, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Har den valgte kerne support for LABEL= ? Det er vist ikke med i
> kernel.org kernerne endnu (eller var ikke sidst jeg checkede).

Disken virker fint på en HP DL380G4 både med den originale 2.4.21
kerne og den hjemmestrikkede 2.6.7 kerne.
Samme disk giver problemet på en HP DL380G5

> Prøv med root=/dev/sda1 eller hvor den nu ligger.

/ ligger på c0d0p7
Jeg har prøvet root=/dev/sda7 uden held.

> Hvis ikke det er det der er problemet, må det være en manglende
> driver. Detecter den controlleren?

Jeg har nu prøvet med en Centos kerne 2.6.18 (nyeste jeg kunne finde).
Den siger ca. det samme som de andre:
Compaq SMART2 driver 2.4.27
Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters,
including invalid
Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

Jeg overvejer efterhånden at installere Centos fra bunden, bare for at
kunne se hvilke dimser den finder og hvilke drivere den bruger.

*
Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-07-07 11:21

GRISEN wrote:
> Tidligere brugte man ikke root=label=/
> Man brugte f.eks. root=/dev/sda7

Det er vist meget længe siden Redhat/Fedora gik over
til at bruge labels. Der er fordele og ulemper.

> Jeg kan ikke få nogen af delene til at virke.
> Hvis jeg booter på Knoppix, så kan jeg mounte / partiotionen ved at
> bruge /dev/cciss/c0d0p7
>
> Ideer?

Du skal have cciss driveren ind i din initrd.

Finder den det hele når du booter RHEL3 i rescue mode?

I så fald kan du:

chroot /mnt/sysimage

og så derfra:

cd /etc
vi modules.conf

i den skal der være en

alias scsi_hostadapter cciss

(der kan være andet scsi-agtigt).

Du skal rette /etc/fstab så de passer med partitionerne.
Husk swap.

Der skal køres en depmod

find ud af hvilken kerne der køres som default i /boot/grub/grub.conf

cd /boot

Slet den initrd der hører til din default kerne, og lav en ny,
fx:

rm initrd-2.4.21-50.ELsmp.img
mkinitrd initrd-2.4.21-50.ELsmp.img 2.4.21-50.ELsmp

Installer grub igen

cd /boot/grub
mv device.map device.map.gem
grub-install /dev/cciss/c0d0

Hvis ikke grub-install vil køre skal du checke om der
overhovedet findes noget i /dev folderen.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : GRISEN

Dato : 13-07-07 11:19

On 12 Jul., 10:09, Jan Birk <jan.b...@invalid.domain.null> wrote:

> I min RH3.0 (2.4.21-47) er vmlinuz og initrd relativ til /boot. Altså;

Ja, det virker da logisk, og sådan er det faktisk også på denne
maskine.
Jeg havde bare skrevet forkert.

*
Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 13-07-07 15:02

Den Fri, 13 Jul 2007 10:18:51 -0000 skrev GRISEN:

> Ja, det virker da logisk, og sådan er det faktisk også på denne
> maskine.
> Jeg havde bare skrevet forkert.

Jeg har - efter anbefaling fra GRUB manualen - flg. symlink:

$ cd /boot
$ file boot
boot: symbolic link to .'

Det løser problemet med "er det nu /boot/initrd eller /initrd?"

Mvh
Kent

Fra : GRISEN

Dato : 13-07-07 11:36

On 12 Jul., 12:21, Mogens Kjaer <m...@crc.dk> wrote:

> Finder den det hele når du booter RHEL3 i rescue mode?

Ja, alle partioner bliver fint mount under /mnt/sysimage

I /etc/modules.conf var der kun cpqarray. Jeg har nu ændret den, så
den ser sådan ud:
alias scsi_hostadapter cciss
alias scsi_hostadapter cpqarray

> Der skal køres en depmod

"depmod" siger: QM_MODULES: Function not implemented
Det er normalt på min 2.6.7 kerne
Jeg formoder "linux rescue" kommandoen har bootoet op på en kerne fra
cd-rom'en?

Jeg kører normalt med 2.6.7 kernen.
"mkinitrd initrd-2.6.7.img 2.6.7" giver No module cciss found for
kernel 2.6.7
"mkinitrd initrd-2.4.21-15.EL.img 2.4.21-15.EL" brokker sig ikke.

"grub-install /dev/cciss/c0d0" giver:
/dev/cciss/c0d0 does not have any corresponding BIOS drive

Resultatet er, at når jeg genstarter maskinen, så kommer den op med en
grub kommandolinie.

Hvis jeg så kører kommandoerne i hånden:
kernel /vmlinuz-2.4.21-15.EL ro root=LABEL=/
initrd initrd-2.4.21-15.EL.img
...så forsøger den at starte op, men dør samme sted som oprindeligt.

Jeg kan ikke scrolle op på skærmen, men det øverste jeg kan læse er:
kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k scsi_hostadapter, errno=5
HPCCISS driver 2.4.58.RH1

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-07-07 11:43

GRISEN wrote:

> Ja, alle partioner bliver fint mount under /mnt/sysimage
>
> I /etc/modules.conf var der kun cpqarray. Jeg har nu ændret den, så
> [...]

Hm, jeg kommer i tvivl om hvilket modul der skal
bruges til din raid adapter. Mine ML370G3'er skal
have cciss.

Er det cciss eller cpqarray der er loaded når du bare
booter i rescue mode? Hvis det er cpqarray skal du
glemme alt om cciss.

> "depmod" siger: QM_MODULES: Function not implemented
> Det er normalt på min 2.6.7 kerne

RHEL3 med 2.6.x kerne?

> Jeg formoder "linux rescue" kommandoen har bootoet op på en kerne fra
> cd-rom'en?

Ja

> [...]
>
> "grub-install /dev/cciss/c0d0" giver:
> /dev/cciss/c0d0 does not have any corresponding BIOS drive

Huskede du at slette device.map filen så der bliver lavet
en ny af grub-install?

Hvad har du i /dev når du har chroot'ed i rescue mode?

Fra : GRISEN

Dato : 13-07-07 16:14

On 13 Jul., 12:42, Mogens Kjaer <m...@crc.dk> wrote:

> RHEL3 med 2.6.x kerne?

Ja, det er noget fusk, men det virker....
Der kommer bare disse "QM_MODULES: Function not implemented"
meddelelser.

Jeg har nu prøvet at installere fra cd-rom'erne igen.
Red Hat ES 3 Update 2 kan ikke se nogen disk.
Heller ikke selvom jeg manuelt tilføjer både CCISS og CPQArray
driverne.
Den dør ret hurtigt.
Red Hat ES 3 Update 6 virker fint (med CCISS driveren).

Konklusionen må vel være, at OS'et skal opgraderes næste gang vi
opgradere hardware.
Tak for alle råd og ideer.

*
Jan