Nyhedslæser
Fra : Keld Mortensen

Dato : 10-07-07 06:40

Har netop installeret Ubuntu med Firefox Web Browswr og Evolution
e-post, jeg kan ikke umiddelbart se at Evolution giver mig mulighed
for at læse nyheder, skal jeg bruge et helt andet program som
nyhedslæser?

Mort1s1

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 10-07-07 07:20

Keld Mortensen wrote:
> for at læse nyheder, skal jeg bruge et helt andet program som
> nyhedslæser?

slrn

Fra : Torben Koch

Dato : 12-07-07 16:25

On 2007-07-10 08:19:49 +0200, Ole Michaelsen <nejtak@til.spam> said:

> slrn

Nu vi er ved slrn... (ikke for at hijack denne tråd)
Er der nogen der vil være venlige at poste deres ~/.slrnrc ?
Jeg KAN bare ikke få den til at vise danske tegn.

Min linuxbox (FC6) er sat op som følger:

$ vi /etc/sysconfig/i18n
LANG="en_US.UTF-8"
SUPPORTED="da_DK.UTF-8:da_DK:da:en_US.UTF-8:en_US:en"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

Jeg har prøvet at ændre det til: LANG="en_US.ISO-8859-1", men uden held.
----

I min egen ~/.slrnrc, og /etc/slrn.rc har jeg blandt andet skrevet følgende:

%% 6. Character mapping / MIME support
%

% Character set used for the local display; valid values are:
% isolatin, ibm850, ibm852, next, koi8
set charset isolatin

% Character set to declare when posting 8bit characters. Do *not* use
% the same value as for "charset" here.
set mime_charset "iso-8859-1"
%set use_mime 1

% You may set this to a comma-separated list of MIME charsets your terminal
% is capable to display. The example adds two Chinese charsets:
%compatible_charsets "Big5,gb2312"

% If non-zero, call metamail for MIME formats slrn cannot handle.
set use_metamail 1
----

Nogen hints til hvad der kan være galt?

PFT.

--
Venlig Hilsen / Best Regards:
Torben Koch

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 12-07-07 17:26

Torben Koch wrote:

> [...]
> Jeg KAN bare ikke få den til at vise danske tegn.
>
> % Character set to declare when posting 8bit characters. Do *not* use

Det eneste jeg har der minder lidt om det er

set use_mime 1
set mime_charset "iso-8859-1"

og jeg kan godt både læse og skrive danske specialtegn (æ, ø, og å).

Min locale er

$ locale
LANG=POSIX
LC_CTYPE="POSIX"
LC_NUMERIC="POSIX"
LC_TIME="POSIX"
LC_COLLATE="POSIX"
LC_MONETARY="POSIX"
LC_MESSAGES="POSIX"
LC_PAPER="POSIX"
LC_NAME="POSIX"
LC_ADDRESS="POSIX"
LC_TELEPHONE="POSIX"
LC_MEASUREMENT="POSIX"
LC_IDENTIFICATION="POSIX"
LC_ALL=

Jeg har intet interessant i 'env'.

Maskinen er Linux 2.6.18-4-vserver-686 #1 SMP Mon Mar 26 19:55:22 UTC
2007 i686 GNU/Linux

vh,

Ole

Fra : Kent Friis

Dato : 12-07-07 20:08

Den Thu, 12 Jul 2007 17:24:52 +0200 skrev Torben Koch:

> [...]
> SYSFONT="latarcyrheb-sun16"
>
> Jeg har prøvet at ændre det til: LANG="en_US.ISO-8859-1", men uden held.

Det er system-opsætningen. At bilde programmer ind at du kører
iso-8859-1 når du kører UTF-8 gør højst problemet værre.

> [...]
>
> %% 6. Character mapping / MIME support
> %
>
> % Character set used for the local display; valid values are:

Den vil jeg mene skal være utf-8, hvordan det præcis skal skrives
må du se slrn-dokumentationen for at finde ud af.

Hvis den overhovedet kan køre utf-8.

> % Character set to declare when posting 8bit characters. Do *not* use
> % the same value as for "charset" here.
> set mime_charset "iso-8859-1"
> %set use_mime 1

Det kan du sætte til "utf-8" når den anden er på plads, så poster
du det du ser.

Mvh
Kent

Fra : Bo Simonsen

Dato : 22-07-07 12:30

Torben Koch <me@somewhere.int> wrote:

> Nogen hints til hvad der kan være galt?

slrn har seriøse problemer med UTF-8, samt hvis der ikke er angivet et
tegnset i headeren (som fx. OE ikke gør!)

SÃ¥ hvis din terminal bruger UTF-8 har du problemet der.

Jeg har selv måtte skifte til tin, for at få en newsreader der virker,
gad ikke selv at skulle patche og alt muligt for at få slrn til at virke
ordenligt med UTF-8 når det er more-or-less standard i tin.

--
Bo Simonsen | http://bo.geekworld.dk
Datamatiker, B.Sc. | bo@geekworld.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-07-07 10:10

Keld Mortensen wrote:
> [...]
> e-post, jeg kan ikke umiddelbart se at Evolution giver mig mulighed
> for at læse nyheder, skal jeg bruge et helt andet program som

En søgning på google:
linux Evolution RSS
fandt dette:
http://linux.softpedia.com/get/Communications/Email/evolution-rss-26268.shtml
evolution-rss 0.0.4 for Linux - evolution-rss is a evolution RSS reader
plugin

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-07-07 10:49

On 10 Jul 2007 05:40:04 GMT, Keld wrote:

> [...]
> e-post, jeg kan ikke umiddelbart se at Evolution giver mig mulighed
> for at læse nyheder, skal jeg bruge et helt andet program som

Hvis du opretter en ny account og vælger "USENET news" som "Server
Type", så kan du bruge Evolution som NNTP-klient.

Mvh.

Adam

--
"You know, if the sun was an oboe, what would you do?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-07-07 12:12

Keld Mortensen wrote:
> [...]
> e-post, jeg kan ikke umiddelbart se at Evolution giver mig mulighed
> for at læse nyheder, skal jeg bruge et helt andet program som

Personligt bruger jeg Thunderbird, den fungere rigtig fint både som mail
og news klient. Jeg har også haft brugt emacs+gnus med stor tilfredshed
men grundet lidt ændring i brug af OS så er dette blevet erstattet til
fordel for thunderbird. Jeg har også før brugt Evolution, men jeg blev
aldrig helt enig med den.

http://www.getthunderbird.com

Thomas

Fra : J

Dato : 10-07-07 13:39

On 10 Jul 2007 05:40:04 GMT, Keld Mortensen <mortensens@mail.dk>
wrote:

> [...]
>e-post, jeg kan ikke umiddelbart se at Evolution giver mig mulighed
>for at læse nyheder, skal jeg bruge et helt andet program som

Automatix kan give dig Knode

http://getautomatix.com/wiki/index.php?title=Software_and_Tweaks#Office

mvh

John

Fra : Dennis Hansen

Dato : 10-07-07 19:04

J skrev Den. 10-07-2007 14:39:

> Automatix kan give dig Knode
>
> http://getautomatix.com/wiki/index.php?title=Software_and_Tweaks#Office

Det kan apt-get install knode også.

Dennis Hansen

Fra : Torben Koch

Dato : 22-07-07 12:48

On 2007-07-22, Bo Simonsen <bo@convex.geekworld.dk> wrote:

> [...]
> gad ikke selv at skulle patche og alt muligt for at få slrn til at virke
> ordenligt med UTF-8 når det er more-or-less standard i tin.

Hej Bo.

Tak for beskeden.
Min terminal bruger UTF-8.
Jeg SSH'er fra iMac via iterm.app til en FedoraCore 6, og jeg har bøvlet en del med at få den til vise danske tegn korrekt i headers/subjects.
Jeg har dog fået slrn til at vise tegene ordenligt i selve indlæggene, men headers/subject-problemet har jeg lært at leve med.

Det kunne være jeg skulle prøve tin en dag.. Har du et link til en guide, eller er den bare lige til?

PFT

--
venlig hilsen/best regards:
Torben Koch

Fra : Bo Simonsen

Dato : 22-07-07 19:07

Torben Koch <tobbz@lechuck.traels.dk> wrote:

> Tak for beskeden.
> Min terminal bruger UTF-8.

Tænkte godt problemet var dér.

> [...]
> Jeg har dog fået slrn til at vise tegene ordenligt i selve indlæggene,
> men headers/subject-problemet har jeg lært at leve med.

Jeg prøvede også forgæves at lave en S-Lang macro til at ordne det men
uden rigtigt held.

> Det kunne være jeg skulle prøve tin en dag.. Har du et link til en guide,
> eller er den bare lige til?

Ikke rigtigt.

Når du har kørt tin første gang laver den en config i .tin/tinrc, som du
så kan rette til.

Du skal også lige være opmærksom på auth mod din news server hvis den
altså kræver det, så skal du lave en .newsauth med følgende indhold

og newsserveren der skal bruges sætter du med NNTPSERVER environment
variabelen eller vh.a. -g argumentet.

Men lav endelig en followup hvis du har problemer.. :)

Fra : Torben Koch

Dato : 27-07-07 17:07

Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> wrote:
> -snip-
> Men lav endelig en followup hvis du har problemer.. :)

Ville bare lige sige tak for henvisningen til Tin.
Den spinder næsten som en mis, og jeg er rigtigt glad for måden den fungerer på.
Det er rart at læste indlæg ikke forsvinder, og så er den altså, IMO, noget lettere at sætte op.

Dog oplever jeg stadig problemer med enkelte indlæg. Det vises et '?' i stedet for et æ, ø el. å.
Jeg har sat Tin op til at køre UTF-8. Oplever du også disse problemer?

--
venlig hilsen/best regards:
Torben Koch