dd-wrt / OpenWrt og disk kryptering
Fra : Martin

Dato : 05-07-07 18:22

Jeg har lige fået bestilt mig en Asus WL500G Premium router der skal
køre en eller anden for for custom linux operativsystem, dd-wrt, OpenWrt
eller lignende. Er der nogle der kan anbefale et specifikt system (måske
af egen erfaring)?

Derudover har jeg købt en ekstern USB2.0 disk, som skal sluttes til
ovenstående som så sammen skal virke som filserver med Samba shares.

Jeg har gjort til vane at kryptere personlige ting på mine stationære
computere med TrueCrypt i tilfælde af f.eks. tyveri. Jeg vil også gerne
kunne kryptere dataene på den eksterne USB2.0 disk, men har ikke kunne
finde info om noget linux router OS der understøtter det vha. google. Er
der nogen der ved om det er muligt? Alternativt kan jeg jo selv
kompilere f.eks. TrueCrypt til routeren, nogen der har erfaring de vil
dele ud af med henblik på at få noget disk encryption til at virke med
et linux router OS?

--
På forhånd tak :)
Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-07-07 19:31

Martin <no@mail.invalid> writes:

> [...]
> køre en eller anden for for custom linux operativsystem, dd-wrt,
> OpenWrt eller lignende. Er der nogle der kan anbefale et specifikt

Det gør den da i forvejen. De ting dus kal bruge bortset fra
TrueCrypt kan den næsten out of the box.

Vær opmærksom på at processoren ikke har en float-enhed - det kan
påvirke ydelsen med kryptering.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin

Dato : 05-07-07 20:06

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Det gør den da i forvejen. De ting dus kal bruge bortset fra
> TrueCrypt kan den næsten out of the box.
Jeps det ved jeg skam godt, men det er jo sjovt at nørde med dimsen selv
:) Det er også mest "bare fordi jeg kan" jeg vil gøre det.

> Vær opmærksom på at processoren ikke har en float-enhed - det kan
> påvirke ydelsen med kryptering.
Hmm det kan godt være den bedste løsning er at lave en 500GB stor
truecrypt container og så bare mounte den fra de forskellige maskiner.
Ulempen her er så bare at man kun kan mounte den i write mode fra en
maskiner af gangen (iflg. truecrypt's FAQ).

--
Martin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 05-07-07 22:03

Martin wrote:

> [...]
> Ulempen her er så bare at man kun kan mounte den i write mode fra en
> maskiner af gangen (iflg. truecrypt's FAQ).

Eller mounte den på en maskine med masser af ekstra CPU kraft og gendele den
derfra. Husk også at du ikke kan bruge NTFS, da det ikke kan mountes som
read-only af Windows.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-07-07 23:22

Martin <no@mail.invalid> writes:

> Jeps det ved jeg skam godt, men det er jo sjovt at nørde med dimsen
> selv :) Det er også mest "bare fordi jeg kan" jeg vil gøre det.

Det er sandt. Jeg har også selv moret mig med min WL500G'er.

> [...]
> maskiner. Ulempen her er så bare at man kun kan mounte den i write
> mode fra en maskiner af gangen (iflg. truecrypt's FAQ).

Jeg er blevet gjort opmærksom på at der er noget iSCSI tamtam. Måske
var det noget?

Ellers så bare klø på - jeg fik på et tidspunkt en helt almindelig
debian chrootet i luften. Det var helt nostalgisk at se Emacs starte
- det var det der var successkritereit :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen