vsftpd umask problemer
Fra : News

Dato : 02-07-07 16:32

Jeg fatter ikke en meter af hvordan VSFTPD sætter sine rettigheder (til
anonyme brugere).
Hvis jeg ønsker disse rettigheder:

Mapper:
0770 = rwxrwx---

Filer:
0660 = rw-rw----

Hvis jeg har følgende opsætning:

/etc/vsftpd/vsftpd.conf:
local_umask=0770
anon_umask=0770

... giver det følgende resultat:

[root@pub]# ls -l
d------rwx 2 ftp ftp 4096 Jul 2 17:29 DIR1

Det forstår jeg ikke!

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-07-07 16:48

"News" <news1234@REMOVE.gmail.com> writes:

> Hvis jeg ønsker disse rettigheder:
>
> Mapper:
> 0770 = rwxrwx---
>
> Filer:
> 0660 = rw-rw----

Du har forstået hvordan tallene og de symbolske modes hænger sammen
ikke?

> Hvis jeg har følgende opsætning:

> [...]

umask angiver altid de bits man ikke ønsker sat. 0770 er alle
rettigheder for bruger, alle rettigheder for gruppe og ingen
rettigheder for alle. Det passer præcis med hvad du får at alle
rettigheder for bruger er fjernet, alle rettigheder for gruppe er
fjernet og ingen rettigheder for alle er fjernet.

//Makholm

Fra : News

Dato : 02-07-07 17:01

> Du har forstået hvordan tallene og de symbolske modes hænger sammen
> ikke?

Øhhh, ja.

> [...]
> rettigheder for bruger er fjernet, alle rettigheder for gruppe er
> fjernet og ingen rettigheder for alle er fjernet.

Ahh, okay så forstår jeg selvom jeg ikke synes, at det giver nogen mening,
at gøre det omvendt. Jeg har fået det til at fungere nu med:

local_umask=0002
anon_umask=0002

Det giver 0775

Fra : Kent Friis

Dato : 03-07-07 21:30

Den Mon, 2 Jul 2007 18:01:25 +0200 skrev News:

> Øhhh, ja.

> Ahh, okay så forstår jeg selvom jeg ikke synes, at det giver nogen mening,
> at gøre det omvendt.

Det er fordi umask ikke angiver hvad rettighederne skal være, men
hvor meget der skal trækkes fra default.

En fil oprettes med 666, umask 007 -> 660. En compiler derimod vil
give filen 777, som med umask 007 giver 770.

Mvh
Kent