VHS -> PC ... bøvl med farver
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 29-06-07 15:28

Jeg prøver at overspille nogle hjemmevideoer til PC. Og det går *næsten*
godt. Bortset fra farverne, hvor den er helt galt. Farverne pulserer fra
nærmest overmættet (rød og grøn) til næsten S/H. Fx kan en gul farve
pulsere imellem svagt gul til næsten grøn. Pulseringen har en frekvens på
2-3 Hz.

Opsætningen er lidt kringlet. Kilden er et VHS-C kamera med et composite ud.
Det signal er fint nok - har afprøvet det direkte på TV'et.

Fra kameraet composite-udgang forbinder jeg det til en phono/phono adapter
(hun/hun), som så er forbundet til en composite/s-video adapter, som så er
forbundet til s-video indgangen på et Hauppauge pvr 350 kort, som sidder i
en ubuntu 6.10/mythtv 0.20 box.

Jeg skifter så indgang på kortet med:

#ivtvctl -p 1

og kører derefter

# cat /dev/video0 > test.mpg

og får så en fil med forstyrrede farver.

Spørgsmålet er: hvad kan jeg gøre for at få styr på farverne?

Bjarne

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-07 18:36

Bjarne Wichmann Petersen skriver:

> Fra kameraet composite-udgang forbinder jeg det til en phono/phono adapter
> (hun/hun), som så er forbundet til en composite/s-video adapter

Og du er sikker på at det ikke er en s-video til composite adaptor ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : bbj

Dato : 29-06-07 18:50

Har du sat billedesystemet til PALB
BBJ

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-06-07 20:43

Hej!

Bjarne Wichmann Petersen wrote:
> [...]
> forbundet til s-video indgangen på et Hauppauge pvr 350 kort, som sidder i

Hmm, jeg tror du sender composite video ind i kortet og at det forventer
s-video. Det giver ihvertfald underlige farver, idet farvesignalet ikke kommer
ind i chrominans-benet som det skal.

Du skal bruge composite-indgangen istedet. Det sidder der ihvertfald på mit
PVR-150 :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jan B

Dato : 29-06-07 20:56

On Fri, 29 Jun 2007 16:28:04 +0200, Bjarne Wichmann Petersen
<nospam.nospam@mekanix.dk> wrote:

> [...]
>forbundet til s-video indgangen på et Hauppauge pvr 350 kort, som sidder i

Ett förslag:
Om du använder en composite/S-Video adapter (med filter) så låt bli
den. Anslut composite (CVBS) direkt till kortet (och välj rätt
ingång/signal-typ).
/Jan

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 30-06-07 07:36

Jan B wrote:

> Ett förslag:
> Om du använder en composite/S-Video adapter (med filter) så låt bli
> den. Anslut composite (CVBS) direkt till kortet (och välj rätt
> ingång/signal-typ).

Der er ikke nogen composite indgang på kortet... *MEN* ved at vælge
composite som signaltype så får jeg et korrekt signal, selvom signalt er
tilsluttet S-video-indgangen.

Ja, jeg er ikke blevet klogere... men det virker!

Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 03-07-07 21:27

Den Sat, 30 Jun 2007 08:35:33 +0200 skrev Bjarne Wichmann Petersen:

> [...]
> tilsluttet S-video-indgangen.
>
> Ja, jeg er ikke blevet klogere... men det virker!

Composite er et signal, s-video er to (lys + farver).

En s-video -> composite adapter er nem at lave, det kræver stort
set kun et par modstande - eller måske bare en klat loddetin.

Composite -> s-video kræver derimod et kredsløb der er i stand til
at splitte signalet i to, så lys-delen kommer på det ene ben, og
farve-delen på det andet.

Derfor kan man ikke bare lige vende dimsen om.

Mvh
Kent

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 29-06-07 22:23

> [...]
>forbundet til s-video indgangen på et Hauppauge pvr 350 kort, som sidder i
Så er du sandelig også selv ude om at få problemer.

>Spørgsmålet er: hvad kan jeg gøre for at få styr på farverne?
Lade være med at forsøge at convertere frem og tilbage mellem
Composite og S-Video.
Lade være med at indlæse i MPEG2 format
Bruge et TV kort som kan indlæse Composite TV i AVI format.
Bruge et velegnet Capture program.

Se evt et gammelt indlæg om en lignende sag (brug Google)
5bn7j2hr1olac13smav34hae9mkk8fgndm@4ax.com

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kent Friis

Dato : 03-07-07 21:28

Den Fri, 29 Jun 2007 23:23:01 +0200 skrev Erik Helmer Nielsen:

> Lade være med at indlæse i MPEG2 format
> Bruge et TV kort som kan indlæse Composite TV i AVI format.

AVI er et container-format der fx kan indeholde MPEG2.

Mvh
Kent

Fra : Otto J

Dato : 30-06-07 09:52

> [...]
> forbundet til s-video indgangen på et Hauppauge pvr 350 kort, som sidder i

Problemet må ligge i composite/S-video adapteren. Er du sikker på at den er
beregnet til composite>s-video, og ikke s-video>composite?
--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 30-06-07 10:27

Bjarne Wichmann Petersen skrev:

> [...]
>
> Opsætningen er lidt kringlet. Kilden er et VHS-C kamera med et composite ud.
> Det signal er fint nok - har afprøvet det direkte på TV'et.

Det vil sige du har CVBS ud (composite), du har *ikke* S-video signal.
Symptomerne med sort/hvid eller dårlige farver kunne tyde på at
det optages i s-video format.

> [...]
> forbundet til s-video indgangen på et Hauppauge pvr 350 kort, som sidder i

Dette er s-video ind. du skal bruge CVBS (composite) ind
(og det burde også virke som bruger, ikke nødvendigt med root ).

$ ivtvctl -p 2

Se evt. liste med mulige input med:

$ ivtvctl --list-inputs

Under Linux kan du i øvrigt med PVR350 sætte mange flere video modes end
under windows. F.eks.
704x576 samme format som dansk DVB-T
544x576 samme format som SBSNET hos Canal Digital

Lyd er default 48kHz / 384 kbit/s som kan sættes med
ivtvctl -c audio=0xE9
Vil du prøve andre audio bitrate ved 48KHz så er et lille udvalg her:
256k: 0xC9 , 224k: 0xB9 , 192k: 0xA9, 128k: 0x89

PS.
prøv også at se på de perl-scripts der følger med ivtv driveren, de kan være noget nemmere
at bruge ( ptune-ui.pl , ptune.pl og record-v4l2.pl )
En god ide er også evt. at lave en opsætningsfil med defaults : ~/.ivtvrc