Ext3
Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-06-07 21:08

Hvad er generelt folks erfaring med Ext3 filsystemet?

Jeg har efterhånden ret dårlige erfaringer... forstået sådan, at stort
set hver gang en server har været nede (fx pga strømsvigt), så er der
bøvl med mindst ét filsystem, når maskinen kommer op igen, og jeg skal
manuelt rode med fsck og / eller restore for at komme op at køre igen.
Det er jeg rimelig træt af.

Er der noget andet 'man' bør bruge i stedet? ReiserFS?

Pt. kører serverne her Ubuntu 6.10. Der er måske en tendens til, at
problemet er størst med en maskine med dual-AMD og hardware-RAID på
SCSI, men det kan også være, det bare er fordi den er mest aktiv.

-A

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-06-07 21:20

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> [...]
> bøvl med mindst ét filsystem, når maskinen kommer op igen, og jeg skal
> manuelt rode med fsck og / eller restore for at komme op at køre igen.

Det eneste problem jeg har haft med ext3 har været da der gik ged i
det ved en opdatering der indbefattede bootkoden OG strømmen blev
taget. Systemet kunne ikke hive kernen i luften på filsystemet da det
var i udu, og ext3fs kunne ikke rulle journalen på plads for der nåede
den ikke til inden den bundvendte.

Ellers har det overlevet alt hvad jeg har smidt efter det, men jeg har
heller ikke stresstestet som du åbenbart gør.

Kan du eventuelt uddybe hvilke situationer du ryger ud i, og hvordan
du har sat dit ext3 system op.

> Pt. kører serverne her Ubuntu 6.10. Der er måske en tendens til, at
> problemet er størst med en maskine med dual-AMD og hardware-RAID på
> SCSI, men det kan også være, det bare er fordi den er mest aktiv.

Hvorfor er der ikke en bette ups på så maskinen kan nå at lukke
reglementeret ned?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-06-07 22:27

On 24 Jun 2007 22:19:36 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

> Kan du eventuelt uddybe hvilke situationer du ryger ud i, og hvordan
> du har sat dit ext3 system op.

Senest (i går) havde jeg strømsvigt, og nu har jeg en maskine, der kun
har lost+found i / mens en af datadiskene skulle have kørt fsck et par
gange før den kunne mountes.

Maskinen er et Tyan Tiger motherboard med 2xAMD Athlon og systemdisken
er et hardware-RAID5 af 3 IBM SCSI-diske forbundet til en AMI MegaRAID
SCSI-controller. Desuden er der et par Seagate Barracuda IDE-diske på
motherboardets IDE-controller og et par Seagate Barracuda ATA-diske på
en Promise-controller. Jeg har oplevet problemer på alle 3 disktyper.

> Hvorfor er der ikke en bette ups på så maskinen kan nå at lukke
> reglementeret ned?

Det er herhjemme og budgettet er begrænset. Jeg havde heller ikke de
samme problemer da jeg kørte Windows-servere, så det har ikke rigtig
været nødvendigt før jeg skiftede det skiftede det sidste til Linux.

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-06-07 22:37

On 2007-06-24, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> motherboardets IDE-controller og et par Seagate Barracuda ATA-diske på
> en Promise-controller. Jeg har oplevet problemer på alle 3 disktyper.

Det lyder slet ikke som noget jeg har oplevet. Har du prøvet en
memtest86 på den hardware?

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-06-07 22:47

On Sun, 24 Jun 2007 21:37:16 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> Har du prøvet en memtest86 på den hardware?

Næh, godt nok ikke... Men jeg kan jo lige finde en bootdisk.... Nu er
det dog ikke den *eneste* maskine, jeg har set det på. (Men det er min
primære filserver, så jeg er jævnt træt af det).

Jeg tænkte på, om det kunne være relateret til, at alle diskene har
cache?

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-06-07 07:57

<apj@daarligstil.dk> wrote:

> Har du prøvet en memtest86 på den hardware?

Den har kørt 7 passes nu uden fejl.

Men hvorfor skulle det også lige gå ud over filsystemet?

-A

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-06-07 07:14

> [...]
> motherboardets IDE-controller og et par Seagate Barracuda ATA-diske på
> en Promise-controller. Jeg har oplevet problemer på alle 3 disktyper.

Jeg tænkte mere på hvordan dit ext3-filsystem var konfigureret. Til
diske med meget diskaktivitet skal journalen være "stor nok".

Ah, du bruger vel ikke tilfældigvis en fsck der ikke kender ext3 men
kun ext2 (eller bruger ext2), vel. DET kunne nemlig forklare ting.

> Det er herhjemme og budgettet er begrænset. Jeg havde heller ikke de
> samme problemer da jeg kørte Windows-servere, så det har ikke rigtig
> været nødvendigt før jeg skiftede det skiftede det sidste til Linux.

Ah. Tjah, ens hjemmebudget er alt andet lige noget andet end et
større it-center.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-06-07 08:00

On 25 Jun 2007 08:13:43 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

> Jeg tænkte mere på hvordan dit ext3-filsystem var konfigureret.

"Fisk".

> Ah, du bruger vel ikke tilfældigvis en fsck der ikke kender ext3 men
> kun ext2 (eller bruger ext2), vel. DET kunne nemlig forklare ting.

"Fisk".

Jeg er ikke den store Unix-haj, så kan du uddybe de spørgsmål?

-A

Fra : Benny Amorsen

Dato : 25-06-07 10:41

TRA> Ah, du bruger vel ikke tilfældigvis en fsck der ikke kender ext3
TRA> men kun ext2 (eller bruger ext2), vel. DET kunne nemlig forklare
TRA> ting.

Ældre e2fsck-versioner nægter at køre på nyere filsystemer. Der er så
vidt jeg ved (og jeg tror, jeg ville have hørt om det) ikke nogen
e2fsck, der kan finde på at køre på filsystemer, de ikke forstår.

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-06-07 07:58

>Det er herhjemme og budgettet er begrænset.

Kig på eBay. Jeg fik en APC SmartUPS med udtjent batteri for
nogle hundrede kroner. Et nyt batteri kostede godtnok en del,
men det endte i hvert fald under 1000 kroner i alt.

Med et hjemmebygget serielkabel (at overholde standarden er vist
for meget for APC) og NUT fra http://www.networkupstools.org/
er man rigtig godt kørende.

Min model, som jeg ikke kan huske nummeret på, er ikke kraftig
nok til at holde maskinen kørende. Men NUT kan fint lokkes til
at vente et par minutter (det kunne jo være en kort afbrydelse),
sende en SMS og lukke maskinen ned.

Det er bare en hjemmekværn, der sidder på den, så jeg kan godt
selv finde ud af at tænde igen.

Nåja, NUT kommer også med et framework, så den kan lukke andre
maskiner ned over netværket. Hvis man har mere end én kværn på
samme UPS, kan man få dem alle lukket ned. Det er måske knap
så relevant i hjemme-sammenhænge

Mvh.
   Klaus.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-06-07 08:14

Klaus Ellegaard wrote:
> Med et hjemmebygget serielkabel (at overholde standarden er vist
> for meget for APC) og NUT fra http://www.networkupstools.org/
> er man rigtig godt kørende.

Kan NUT køre test på batterierne på samme måde
som APC's egen software kan?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-06-07 08:19

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

>Kan NUT køre test på batterierne på samme måde
>som APC's egen software kan?

Jeps. Den kan sende tre testkommandoer: en hurtig test (samme som den
UPS'en selv kører hver uge), en "virker kommunikationen"-test og en
"calibration test". Sidstnævnte aflader batteriet og rapporterer om
forventet runtime.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-06-07 18:18

Den Sun, 24 Jun 2007 23:27:08 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> Maskinen er et Tyan Tiger motherboard med 2xAMD Athlon og systemdisken
> er et hardware-RAID5 af 3 IBM SCSI-diske forbundet til en AMI MegaRAID
> SCSI-controller.

Jeg ville have spurgt igår om det var netop en AMI MegaRAID controller,
men havde lige slukket da jeg kom til at tænke på det.

Netop den controller har ry for at fungere meget dårligt sammen med
journalling filsystemer, da den selv bytter rundt på rækkefølgen af
skrivninger, så der ikke længere er nogen garanti for at data
skrives til journalen først.

Jeg kan desværre ikke finde det igen, men jeg kan huske Alan Cox
engang skrev at han havde kasseret en sådan controller netop pga.
et smadret filsystem. Iøvrigt skiftede han til software-raid, og
konstaterede at det var hurtigere end controlleren.

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-06-07 22:04

On Sun, 24 Jun 2007 22:08:02 +0200, Asbjorn wrote:

> Er der noget andet 'man' bør bruge i stedet? ReiserFS?

Jeg har brugt XFS i en årrække og været tilfreds (men mine hobby
maskiner mister sjældent strømmen).

Mvh.

--
"Money always takes the place of life" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 24-06-07 22:11

Den Sun, 24 Jun 2007 23:04:10 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Jeg har brugt XFS i en årrække og været tilfreds (men mine hobby
> maskiner mister sjældent strømmen).

Hvis vi skal inkludere hobby-maskiner, så har jeg aldrig haft nogen
problemer på ext3 med at bruge reset-knappen når jeg har fået fat i
en uheldig version af driveren til mit trådløse netkort.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-06-07 22:14

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> bøvl med mindst ét filsystem, når maskinen kommer op igen, og jeg skal
> manuelt rode med fsck og / eller restore for at komme op at køre igen.

Hvilke options mounter du med?
Det sikreste, og afhængig af brug, er med option: data=journal. Se man
mount.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-06-07 22:43

On Sun, 24 Jun 2007 23:13:48 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> Hvilke options mounter du med?

Øh, whatever Ubuntu 6.10 defaulter til. (Det ser ud til at være
ordered).

-A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-06-07 22:18

On Sun, 24 Jun 2007 23:13:48 +0200
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Det sikreste, og afhængig af brug, er med option: data=journal. Se man
> mount.
s/og afhængig af brug/og afhængig af brug hurtigste/
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-06-07 22:32

On 2007-06-24, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Hvad er generelt folks erfaring med Ext3 filsystemet?

Klippestabilt, og journalen har bare virket som den skulle selvom jeg
har været ond ved maskinen og slukket den på den hårde måde mange gange.

> Er der noget andet 'man' bør bruge i stedet? ReiserFS?

Jeg holder mig fra Reiser resten af mine dage, jeg har mange gange set
filsystemer begå selvmord efter nogle års drift.

--
Andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-06-07 23:04

On Sun, 24 Jun 2007 23:42:42 +0200

> Øh, whatever Ubuntu 6.10 defaulter til. (Det ser ud til at være
> ordered).

Så set den til journal - garanterer journalen bliver skrevet inden der
committes til filsystemet.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-06-07 18:12

Den Mon, 25 Jun 2007 00:03:50 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Så set den til journal - garanterer journalen bliver skrevet inden der
> committes til filsystemet.

Ingen af de tre data=journal, ordered, writeback gør nogen forskel for
fsck. De påvirker kun indholdet af filer i tilfælde af et strømsvigt,
ikke i-noder og superblock som fsck kigger på.

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-06-07 23:22

On Sun, 2007-06-24 at 23:47 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:
> Næh, godt nok ikke... Men jeg kan jo lige finde en bootdisk.... Nu er

Ligger den ikke i Ubuntu's boot loader menu? :)

Fra : Sune Vuorela

Dato : 25-06-07 00:58

On 2007-06-24, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:
> Hvad er generelt folks erfaring med Ext3 filsystemet?
>
> Jeg har efterhånden ret dårlige erfaringer... forstået sådan, at stort
> set hver gang en server har været nede (fx pga strømsvigt), så er der

Jeg har generelt ikke oplevet noget. Og jeg kører det på min laptop som
for det meste får lov til at køre til den lukker hårdt på grund af
mangel på batteri.

/Sune

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-06-07 05:12

Asbjorn Hojmark wrote:
> Pt. kører serverne her Ubuntu 6.10. Der er måske en tendens til, at
> problemet er størst med en maskine med dual-AMD og hardware-RAID på
> SCSI, men det kan også være, det bare er fordi den er mest aktiv.

De ext3 problemer kan jeg slet ikke genkende (efter 10 år med
ext2/ext3).

Er der noget write cache på den hardware-RAID?

Nogle hardware RAID bruger write cache og har et lille
batteri til at holde cachen til strømmen kommer igen.
Måske har det ikke kunne holde længe nok.

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Benny Amorsen

Dato : 25-06-07 11:13

> [...]
AH> bøvl med mindst ét filsystem, når maskinen kommer op igen, og jeg
AH> skal manuelt rode med fsck og / eller restore for at komme op at

ext3 lever livet farligt, når man har write cache slået til. Som
standard er write barriers ikke slået til, så det er ret uheldigt,
hvis diskene bytter om på rækkefølgen af skrivninger.

AH> Er der noget andet 'man' bør bruge i stedet? ReiserFS?

Jeg tror du kommer langt med mount ... -o barrier=1

AH> Pt. kører serverne her Ubuntu 6.10. Der er måske en tendens til,
AH> at problemet er størst med en maskine med dual-AMD og
AH> hardware-RAID på SCSI, men det kan også være, det bare er fordi
AH> den er mest aktiv.

Det er nok den af maskinerne, hvor diskene har størst cache og de mest
intelligente cache-controllere. Eller måske har RAID-controlleren
endda cache.

/Benny