Centos vil ikke starte på IBM Aptiva 2158-~
Fra : GRISEN

Dato : 23-06-07 14:56

Jeg prøvede at installere Centos 5.0 på en IBM Aptiva 2158-225.
Jeg booter på cd'en og taster "ENTER" eller "linux text + ENTER" eller
"linux noprobe + ENTER"
Samme resultat: Den genstarter med det samme.

Jeg havde en ide om at harddisken var defekt, så jeg installerede
Centos på en anden hardisk på en anden pc.
Der virker alting fint.

Jeg flyttede så disken over i IBM'en, og det samme sker:
Så snart jeg trykker ENTER i grub menuen, så genstarter den.

CPU'en i IBM'en er en AMD K6-2 380 MHz og der er 256 Mb ram i
maskinen.
Jeg ved det ikke er meget, men der skal heller ikke køre Gnome eller
lignende.
Den skal kun være ssh gateway og syslog server og lignende småting.

Er det muligt, at Centos ikke understøtter CPU'en ???
Hvad kan der ellers være galt?

*
Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 23-06-07 15:08

GRISEN wrote:
> Jeg prøvede at installere Centos 5.0 på en IBM Aptiva 2158-225.
> Jeg booter på cd'en og taster "ENTER" eller "linux text + ENTER" eller
> "linux noprobe + ENTER"
> Samme resultat: Den genstarter med det samme.

Har du prøvet med knoppix, Fedora 7 Live, etc?

Er der en nyere bios?

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : GRISEN

Dato : 23-06-07 15:09

On 23 Jun., 15:55, GRISEN <eger...@gmail.com> wrote:

> Jeg prøvede at installere Centos 5.0 på en IBM Aptiva 2158-225.

Damn... knoppix 5.1 laver samme nummer.

*
Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 23-06-07 15:10

GRISEN wrote:
> Damn... knoppix 5.1 laver samme nummer.

Hvor langt når den præcist?

Der er en fil på knoppixcd'en (cheatcodes.txt el. lign.)
med nogle forslag: nodit, nodat... Prøv om det hjælper.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 23-06-07 15:38

Den Sat, 23 Jun 2007 13:55:49 -0000 skrev GRISEN:
> Jeg prøvede at installere Centos 5.0 på en IBM Aptiva 2158-225.
> Jeg booter på cd'en og taster "ENTER" eller "linux text + ENTER" eller
> "linux noprobe + ENTER"
> Samme resultat: Den genstarter med det samme.

Prøv med: linux nodma

Et par andre muligheder du også kan forsøge:
linux noapic
linux acpi=off

Mvh
Kent

Fra : GRISEN

Dato : 23-06-07 16:33

On 23 Jun., 16:37, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Prøv med: linux nodma

Jeg har prøvet disse:
Jeg har nu prøvet følgende på Knoppix 5.1:
knoppix 2
knoppix pnpbios=off
knoppix acpi=off
knoppix acpi=force
failsafe
knoppix noagp noaudio noapm noapic acpi=off nodma nopcmcia noscsi
nousb
knoppix noddc
knoppix nodhcp nofstab nofirewire
knoppix nopcmcia noscsi noswap noudev
knoppix nousb
knoppix nousb2 noideraid
expert
debug

Intet virker.
Den skriver "Loading Linux" og laver en masse prikker og så genstarter
den.

Jeg har dog fået maskinen bootet et par gange med "debug" og "knoppix
2".
Det er bare ikke konsekvent. De efterfølgende mange gange vil den kun
genstarte.

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 23-06-07 16:36

On 23 Jun., 17:33, GRISEN <eger...@gmail.com> wrote:

> Jeg har dog fået maskinen bootet et par gange med "debug" og "knoppix 2".

Er der et smart program jeg kan køre, når den endelig er startet op?
F.eks. noget der kan teste om hardware'n er defekt eller inkompatibel?

*
Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 23-06-07 16:45

Den Sat, 23 Jun 2007 15:36:12 -0000 skrev GRISEN:

> Er der et smart program jeg kan køre, når den endelig er startet op?
> F.eks. noget der kan teste om hardware'n er defekt eller inkompatibel?

Giver knoppix ikke mulighed for at starte Memtest86 i stedet for
Linux? (hvis du da ikke allerede har prøvet den)

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-06-07 19:00

On Sat, 23 Jun 2007 15:36:12 -0000, GRISEN wrote:

> Er der et smart program jeg kan køre, når den endelig er startet op?
> F.eks. noget der kan teste om hardware'n er defekt eller inkompatibel?

Prøv evt. at teste din RAM med memtest86.

Mvh.

--
"Money always takes the place of life" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : GRISEN

Dato : 25-06-07 09:09

On Jun 23, 7:59 pm, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

Oprindeligt sad der 2 x 128 Mb PC100 i maskinen.
Jeg har prøvet med dem enkeltvis og jeg har prøvet med et 256 Mb PC133
modul.
Samme resultat.

I går startede jeg så memtest'en fra Centos CD'en - og den kører
stadig....

*
Jan

Fra : N/A

Dato : 25-06-07 13:12

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-06-07 13:12

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Aptiva har altid haft ry for at køre dårligt i al almindelighed, og
> Lenovo skriver udtrykkeligt at Linux _IKKE_ er understøttet på denne
> platform.

Bare fordi der står at Linux ikke er understøttet betyder
ikke at det ikke vil virke.

Prøver man med Centos på en IBM maskine hvor RHEL er supportet
får man også svar tilbage fra IBM at det ikke er supportet,
selv om forskellen imellem Centos og RHEL er til at overse.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : GRISEN

Dato : 25-06-07 21:28

On 25 Jun 2007 13:47:13 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

>Lenovo skriver udtrykkeligt at Linux _IKKE_ er understøttet på denne platform.

Hmmm.... jeg opgav deres site, da jeg ikke kunne finde nogen 2158 modeller.

>Du kan nok køre OS/2 på den i stedet?

Kunne jeg nok godt, men det er mange år siden jeg var på den vogn.

*
Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-06-07 12:58

GRISEN <egeriis@gmail.com> crashed Echelon writing

http://bugs.centos.org/view.php?id=2111

--
Bjarke Andersen

Fra : N/A

Dato : 25-06-07 15:19

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-06-07 15:19

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) crashed Echelon writing

> At i586 arkitekturen ikke er understøttet i Centos5 endnu, og der
> henvises til Centos4 så længe?

Yearp, det er mit gæt. Har oplevet samme fejl ved andre distributioner og
VIAs CPUer, hvor problematikken var ca. den samme (VIA CPU blev detekteret
som værende i686 og ikke i586)

--
Bjarke Andersen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 25-06-07 17:11

BA> Yearp, det er mit gæt. Har oplevet samme fejl ved andre
BA> distributioner og VIAs CPUer, hvor problematikken var ca. den
BA> samme (VIA CPU blev detekteret som værende i686 og ikke i586)

Hvilket iøvrigt er korrekt. C3 og frem er i686, de understøtter bare
ikke conditional move. At gcc har en bug i og med at den benytter
disse instruktioner, det er så noget andet.

/Benny

Fra : Per Riber

Dato : 25-06-07 18:49

Ved ikke, om mine erfaringer kan hjælpe dig, men her kommer de.

Jeg havde selv problemer med at installere Debian 4.0 på min 2178-840.
De viste sig ikke i form af genstarter, men ved at jeg ikke kunne
partitionere harddisken ved hjælp Debian-installeren - processen fejlede
og loopede/hang.

Kom omsider igennem ved at installere WinXP i en 1,5 GB vfat-partition
og herefter tilføje Debian på helt normal vis. Til slut fjernede jeg
samtlige Windows-filer fra hda1. Siden har Debian kørt perfekt, men jeg
lever altså med en lille vfat i starten af min HD.

Jeg havde/har mistanke om en "specialitet" i bios og/eller
diskcontroller, muligvis fordi den originale 20 GB HD er udskiftet med
en 80 GB.

Min cfdisk ser således ud:

Drev: /dev/hda
Størrelse: 81964302336 byte, 81.9 Gb
Hoveder: 255 Sektorer per spor: 63 Cylindre: 9964

Navn Flag Part-type Fs-type [Mærkat] Størrelse

hda1 Opstart Primær FAT16 1571,03
hda5 Logisk Linux swap / Solaris 1497,01
hda6 Logisk Linux ext3 24996,63
Pri/Log Frit område 53892,04

mvh Per

Fra : GRISEN

Dato : 25-06-07 21:36

On 25 Jun 2007 14:18:35 GMT, Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Yearp, det er mit gæt. Har oplevet samme fejl ved andre distributioner og
>VIAs CPUer, hvor problematikken var ca. den samme (VIA CPU blev detekteret
>som værende i686 og ikke i586)

Lyder som rigtig god info.
Jeg vil straks hente Centos 4.
Mere info følger...